بررسیها نشان داد
وزارت نفت سیاست موثری برای کنترل مصرف بنزین نداشته است
بررسیها نشان میدهد در شرایطی که مصرف بنزین هر ساله در حال رکورد شکنی است ولی وزارت نفت سیاست کنترلی مشخص و موثری در بخش مصرف نداشته است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، متوسط مصرف روزانه بنزین از ابتدای سال 96 تا پایان روز یازدهم مهرماه به 81 میلیون و 600 هزار لیتر رسید. مصرف این فرآورده استراتژیک نفتی در سال 96 با شدت کمسابقهای در تاریخ کشور افزایش یافته و این امر موجب افزایش واردات بنزین و افزایش ترافیک و آلودگی بیشتر هوا در کلانشهرها شده است.
رشد مصرف بنزین در سال 93، تنها 1/6 درصد بود ولی در سال 94 به 2 درصد و در سال 95 هم به 5/1 درصد رسید. میزان افزایش مصرف بنزین در سال 96 تا تاریخ یازدهم مهرماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 8/1 درصد رسید.
دولت در ابتدای خردادماه 94، سهمیهبندی بنزین را حذف و این فرآورده نفتی را تکنرخی کرد. پس از آن رفتهرفته استفاده از کارت سوخت شخصی کمرنگ و کمرنگتر شد و در فضایی که سیاست کنترلی موثری در بخش مصرف نبود، یک واکنش دولت به افزایش مصرف بنزین، افزایش واردات آن بود.
بیژن زنگنه، وزیر نفت در گفتگوی ویژه خبری 1 مردادماه 96 در پاسخ به سؤالی درباره دلایل افزایش مصرف بنزین و راهکارهای کنترل آن گفت: «این افزایش مصرف بهصورت افسارگسیخته شده اما طبیعی است؛ چرا که در طول سال گذشته یکمیلیون و 350 هزار خودروی جدید اضافه شده است و 700 هزار موتورسیکلت تولید شده که از طرف دیگر خروجی هم نداشتیم، یعنی خودرویی اسقاط نشده و از رده خارج نشده است که این خود موجب افزایش مصرف بنزین بهمیزان 8 درصد شده است. نمیتوانیم بگوییم خودروسازان ما خودرو تولید نکنند، اما باید خودرویی تولید کنند که مصرف بنزین کمتری داشته باشد، از طرف دیگر باید بهگونهای عمل شود که ناوگان حملونقل عمومی فعالتر شده و مردم تشویق به استفاده از ناوگان عمومی شوند. اگر بخواهیم همینطور از خودروهای شخصی استفاده کنیم، هیچ کاری در مدیریت مصرف بنزین نمیتوانیم انجام دهیم؛ البته سیاستهای قیمتی هم اثرگذار است که ما متأسفانه دو سال قیمت را افزایش ندادهایم و این علامت بدی است».
زنگنه با بیان اینکه «اعتقادی به این ندارم که برداشتن سهمیهبندی تأثیری در افزایش مصرف بنزین داشته»، افزود: «این دولت که در حال تمام شدن است و روزهای پایانی خود را میگذراند اما دولت بعدی باید روی افزایش قیمت بنزین فکر کند». از این رو، ظاهرا یکی از مهمترین راهکارهای پیشنهادی زنگنه برای کنترل مصرف بنزین، افزایش قیمت این فرآورده نفتی در دولت دوازدهم است.
گفتنی است مصرف بنزین در دولت روحانی رکوردهای جدیدی بر جای گذاشته است. در واکنش به این وضعیت، سید محمدرضا موسویخواه، مدیر تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی اعلام کرد که عوامل زیادی از جمله گشایشهای پس از برجام(!)، افزایش تولید و واردات خودرو، ارتقای سطح مالی مردم و غیره در افزایش میزان مصرف تاثیر داشتهاند.البته نمایندگان صاحبنظر در حوزه انرژی نظرات دیگری در این رابطه دارند. هدایتاله خادمی، نایب رئیسکمیسیون انرژی معتقد است: عوامل کوتاه مدت افزایش مصرف بنزین را باید ناشی از سیاستهای غلط دولت یازدهم دانست. وی تأکید میکند که باید به حذف ابزارهای کنترلی نظیر کارت سوخت در دولت یازدهم به عنوان یکی دیگر از دلایل اصلی افزایش مصرف بنزین اشاره کرد.