نماینده مردم تهران:
پیشنویس توافق هستهای قبل از امضا اعلام شود
نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه نمیتوان دست برتر را در مذاکرات ژنو حفظ کرد و هیچ کس را در جریان هیچ چیز قرار نداد، گفت: قبل از امضای پیشنویس، باید جزئیات آن توسط مذاکرهکنندگان اعلام شود.
حسین نجابت نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه بهتر نیست قبل از امضای پیشنویس نهایی، توافقنامه ژنو در سطح نخبگان کشور و نمایندگان مجلس بررسی شود، اظهار داشت: به هر حال این موضوع به تاکتیک و راهبرد باز میگردد و به هوشمندی مذاکرهکنندگان در دو طرف مربوط است.
وی ادامه داد: در شرایطی که ما داریم، اگر مذاکرهکنندگان نیروی اجتماعی و نیروی نهادهای مختلف کشور را پشت سر خود جمع کرده و از آن به عنوان اهرم قدرت استفاده کنند بهتر است چند ویژگی را رعایت کنند؛ اول اینکه در این کار عجله نکنند، دوم اینکه از این نیروی اجتماعی به عنوان اهرم فشار استفاده کنند. مجلس، نهادهای دیگر و مردم میتوانند در این زمینه به مذاکرهکنندگان کمک کنند.
نجابت گفت: در پیشنویس توافقنامه ژنو به دلیل عجلهای که در کار بود، تا حدی موافقتنامه موقت را گران تمام کردیم ولی میشد که ارزانتر تمام شود. بنابراین در پیشنویس نهایی توافقنامه ژنو، راهبرد همه باید حمایت کامل از مذاکرهکنندگان باشد اما مطالبات را در صدر قرار دهیم تا قدرت چانهزنی مذاکرهکنندگان افزایش یابد.
نجابت در ادامه درباره نقد توافقنامه ژنو پیش از امضا آن اظهار داشت: قبل از امضای پیشنویس، باید جزئیات آن توسط مذاکرهکنندگان اعلام شود. این موضوع به راهبرد و راهکار یعنی استراتژی و تاکتیک مذاکرهکنندگان باز میگردد؛ اگر آنها باور داشته باشند که از همه ظرفیتها استفاده و فکر نکنند که کسی مخالف مصالح و منافع ملی است، آن زمان راهبردشان این خواهد بود که همه را در جریان قرار دهند و هر کسی وظیفه خود میداند که به موقع از توافقنامه ژنو نقد و حمایت میکند.
به گزارش تسنیم، وی گفت: تهدید نظامی و تحریم در سنای آمریکا توافقات سیاسی پشت پرده است و حتی من تصور میکنم با برخی از کشورهای بینالمللی همین تقسیم کار را انجام میدهند. مذاکرهکنندگان ما نیز باید این باور را داشته باشند که نیروهای کشور و نهادهای قانونی میخواهند ما در مذاکرات دست برتر را داشته باشیم ولی نمیشود که دست برتر را حفظ کرد ولی در عین حال، هیچکس هم در جریان چیزی نباشد.
حسین نجابت نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه بهتر نیست قبل از امضای پیشنویس نهایی، توافقنامه ژنو در سطح نخبگان کشور و نمایندگان مجلس بررسی شود، اظهار داشت: به هر حال این موضوع به تاکتیک و راهبرد باز میگردد و به هوشمندی مذاکرهکنندگان در دو طرف مربوط است.
وی ادامه داد: در شرایطی که ما داریم، اگر مذاکرهکنندگان نیروی اجتماعی و نیروی نهادهای مختلف کشور را پشت سر خود جمع کرده و از آن به عنوان اهرم قدرت استفاده کنند بهتر است چند ویژگی را رعایت کنند؛ اول اینکه در این کار عجله نکنند، دوم اینکه از این نیروی اجتماعی به عنوان اهرم فشار استفاده کنند. مجلس، نهادهای دیگر و مردم میتوانند در این زمینه به مذاکرهکنندگان کمک کنند.
نجابت گفت: در پیشنویس توافقنامه ژنو به دلیل عجلهای که در کار بود، تا حدی موافقتنامه موقت را گران تمام کردیم ولی میشد که ارزانتر تمام شود. بنابراین در پیشنویس نهایی توافقنامه ژنو، راهبرد همه باید حمایت کامل از مذاکرهکنندگان باشد اما مطالبات را در صدر قرار دهیم تا قدرت چانهزنی مذاکرهکنندگان افزایش یابد.
نجابت در ادامه درباره نقد توافقنامه ژنو پیش از امضا آن اظهار داشت: قبل از امضای پیشنویس، باید جزئیات آن توسط مذاکرهکنندگان اعلام شود. این موضوع به راهبرد و راهکار یعنی استراتژی و تاکتیک مذاکرهکنندگان باز میگردد؛ اگر آنها باور داشته باشند که از همه ظرفیتها استفاده و فکر نکنند که کسی مخالف مصالح و منافع ملی است، آن زمان راهبردشان این خواهد بود که همه را در جریان قرار دهند و هر کسی وظیفه خود میداند که به موقع از توافقنامه ژنو نقد و حمایت میکند.
به گزارش تسنیم، وی گفت: تهدید نظامی و تحریم در سنای آمریکا توافقات سیاسی پشت پرده است و حتی من تصور میکنم با برخی از کشورهای بینالمللی همین تقسیم کار را انجام میدهند. مذاکرهکنندگان ما نیز باید این باور را داشته باشند که نیروهای کشور و نهادهای قانونی میخواهند ما در مذاکرات دست برتر را داشته باشیم ولی نمیشود که دست برتر را حفظ کرد ولی در عین حال، هیچکس هم در جریان چیزی نباشد.