kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۵۱۸۲
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۲
چهار سال از وعده دولت یازدهم گذشت

مسکن اجتماعی همچنان در حد حرف و بدون تسهیلات بانکی

با گذشت چهار سال از وعده مسکن اجتماعی هنوز تسهیلات بانکی این طرح از سوی بانک مرکزی به بانک‌های عامل ابلاغ نشده و آن طور که معاون مسکن شهری بنیاد مسکن می‌گوید از ۲۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی یک ریال هم تخصیص نیافته است.


بیش از چهار سال از روی کار آمدن دولت حسن روحانی و وعده مسکن اجتماعی در دولت یازدهم می‌گذرد، وعده‌ای که درباره آن گفته می‌شد ضعف‌های مسکن مهر را نداشته و طرح کامل تری است.
با این حال، انگار تمام این سخنان تنها باعث شد فقط مسکن مهر متوقف شود و همان طرحی که با تمام کاستی‌هایش توانست بسیاری از مردم، خصوصا طبقات پایین دست را صاحبخانه کند از بین ببرد و حتی باقیمانده این طرح نیز بارها و بارها در زمان تکمیل با وقفه مواجه شد تا حتی تعهدات قبلی هم عملی نشود.
طرح مسکن مهر، متوقف شد و تکمیل آن هم چندین بار به تعویق افتاد تا هم اکنون هم که بیش از چهار سال از عمر دولت روحانی و وزارت آخوندی می‌گذرد، تعهدات مربوط به چهار سال قبل هم بر زمین مانده باشد.
تمام این موارد در حالی است که دولت هیچ حرکتی برای اجرای طرح خود (مسکن اجتماعی) انجام نداد و کاهش 40 درصدی رشد بخش مسکن در چهار سال اخیر شاهد خوبی برای عدم توفیق دولت در زمینه مسکن است.
به گزارش فارس، پس از تمام این کشمکش‌ها طرح مسکن اجتماعی از سوی کمیسیون زیربنایی دولت در 21 آذرماه سال 95 تصویب شد تا بر اساس آن سالانه برای ساخت 100 هزار واحد مسکونی تا سال 1400 مورد حمایت دولت قرار گیرد، بنابراین این طرح در اواخر بهمن ماه سال گذشته و سرانجام پس از حدود چهار سال از اعلام اجرای طرح مسکن اجتماعی به‌عنوان جایگزین طرح مسکن مهر توسط هیئت دولت تصویب شد.
با ابلاغ اجرای طرح مسکن حمایتی و اجتماعی توسط دولت، قرار شد اولین سال شروع این طرح سال 96 باشد اما با گذشت بیش از شش ماه از سال جاری هنوز منابع مالی و بودجه این طرح تخصیص نیافته است.
جواد حق شناس معاون امورمسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در این خصوص اظهار داشت: طبق آخرین پیگیری‌هایی که بنیاد مسکن به عنوان مجری طرح مسکن اجتماعی از بانک مرکزی داشته است هنوز تسهیلات طرح مسکن اجتماعی به بانک‌های عامل ابلاغ نشده است.
وی افزود: تاکنون هیچگونه منابع مالی و تسهیلات بانکی برای اجرای طرح مسکن اجتماعی و حمایتی اقشار کم درآمد و آسیب پذیر جامعه اختصاص نیافته است.
معاون امورمسکن شهری بنیاد مسکن ادامه داد: برای تخصیص اعتبارات مورد نیاز جلسات متعددی با مسئولان بانک مرکزی برگزار شده است و در نهایت بانک مرکزی بانک مسکن را به عنوان بانک عامل پرداخت تسهیلات معرفی کرده است، اما بانک ‌مسکن اعلام می‌کند برای پرداخت این تسهیلات منابعی ندارد و یارانه‌های موردنیاز نیز در قالب تملک دارایی‌ها و اوراق قرضه تاکنون حاصل نشده است.
به گفته حق شناس، از نظر بنیاد مسکن مقدمات کار برای اجرای این طرح آماده شده و با کمیته امداد و بهزیستی نیز هماهنگی لازم انجام شده است و حتی این نهادها اعلام کرده‌اند که لیست آنها آماده است اما نبود منابع مالی مورد نیاز مانع اجرای این طرح شده و حتی با وجود مکاتبه با سازمان ملی زمین و مسکن برای اختصاص زمین مورد نیاز تاکنون برای تامین مسکن استیجاری زمین اختصاص نیافته است.