kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۵۱۵۷
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۷

کوتاه از سراسر جهان


آمریکا
واشنگتن پست: رئیس ‌اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا می‌گوید به دلیل اختلاف نظری که با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور دارد، می‌خواهد استعفا دهد. هنوز مشخص نیست چه کسی قرار است جانشین وی شود اما برخی گمانه‌زنی‌ها از احتمال انتخاب سرهنگ «جوزف فوئنتس» رئیس ‌پلیس نیوجرسی حکایت دارد. استعفای این مقام آمریکایی در حالی صورت می‌گیرد که پیشتر تعداد زیادی از اعضای تیم ترامپ مانند «استیو بانون» استراتژیست ارشد کاخ سفید و «سباستین گورکا» مشاور ترامپ، به دلیل اختلاف نظر اساسی با وی استعفا داده‌اند.
سرزمین‌های ‌اشغالی
هاآرتص: دولت اسرائیل هنوز به فروش سلاح به دولت میانمار ادامه می‌دهد. دولت اسرائیل به دیوان عالی گفته نباید در روابط خارجی مداخله کند و باید دولت را آزاد بگذارد.
با وجود آنکه مسلمانان روهینگیایی در میانمار مورد تجاوز، شکنجه و قتل عام قرار می‌گیرند و سازمان ملل از اقدام ارتش میانمار به قتل عام اقلیت مسلمانان روهینگیا، تجاوز و اخراج مسلمانان میانمار خبر می‌دهد با این وجود رژیم صهیونیستی از ارسال سلاح به دولت متجاوز میانمار دست برنمی‌دارد.
ونزوئلا
خبرگزاری فرانسه: رئیس‌جمهور ونزوئلا در بحبوحه جنگ لفظی با دونالد ترامپ، از ارتش خواست تا سلاح‌هایش را برای دفاع از این کشور آمریکای لاتین آماده کند. مادورو گفته: «ما به صورت شرم‌آوری از سوی مجرم‌ترین امپراتوری که تاکنون وجود داشته، تهدید شدیم و موظفیم خودمان را برای تضمین صلح آماده کنیم.»
چین
شین هوا: «هنری کیسینجر»، وزیرخارجه پیشین آمریکا تقویت مناسبات و همکاری‌های آمریکا و چین را سبب افزایش همکاری‌های جهانی جهت توسعه صلح و پیشرفت انسانی توصیف کرده است. وی که در جمع روسای دانشگاه آمریکا و چین در دانشگاه کلمبیا سخنرانی می‌کرد با ‌اشاره به تجربیات بیش از 100 مرتبه سفر خود به چین گفته: «اکنون تلاش مقامات پکن و واشنگتن نباید صرفا جهت تقویت امور امنیتی باشد بلکه این دو کشور می‌توانند براساس ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود سبب توسعه مناسبات مردم دو کشور و همچنین دیگر ملل جهان شوند.» کیسینجر اختلافات و تنش‌ها بین دو کشور را «بحران بزرگ» خوانده است.
نیجریه
رویترز: یک زن وابسته به بوکوحرام با منفجر کردن بمب همراه خود در بازاری در روستای «کوندوگا» در شمال شرق نیجریه، 27 نفر را کشت و 83 تن دیگر را مجروح کرد. این روستا در حومه شهر چند میلیون نفری «مایدوگوری» واقع شده که مرکز درگیری میان دولت و شورشیان بوکوحرام است. دو عامل انتحاری دیگر خود را در ورودی یک اردوگاه مهاجران منفجر کردند که خسارتی دربر نداشت. گروه مسلح بوکوحرام، در مدت 8سال گذشته حدود ۲۰ هزار نفر را در شمال شرق نیجریه کشته و دو میلیون و ۶۰۰ هزار تن را آواره کرده است.
تایلند
فارس: دادگاهی در بانکوک، «یینگلاک شیناوات»، نخست‌وزیر پیشین این کشور را به خاطر اجرای سیاست حمایت از کشاورزان مجرم شناخت و به زندان محکوم کرد. «شیناوات» در جلسه دادگاه حضور نداشت و حکم به وکلای او ابلاغ شد. ماه گذشته نخستین جلسه دادگاه برای رسیدگی به پرونده اتهامی علیه «شیناوات» برگزار شد اما او در آن جلسه حضور نیافت و دادگاه وثیقه ۹۰۰ هزار دلاری او را توقیف و حکم جلب او را صادر کرد.
سریلانکا
ایسنا: راهبان افراطی بودایی به یک مکان امن سازمان ملل که محلی برای اسکان آوارگان روهینگیایی در پایتخت سریلانکاست، حمله کردند. مقام‌های دولتی مجبور شدند تا آوارگان را به جایی دیگر منتقل کنند. این راهبان با حمله به این اردوگاه درهای ورودی را شکستند و وارد آن شده و باعث ترس و وحشت آوارگان روهینگیایی شدند.
31 آواره مسلمان روهینگیایی که در مه(اردیبهشت) سال جاری میلادی توسط نیروی دریایی سریلانکا از آب‌های ساحلی نجات یافتند، در این مکان ساکن هستند.
سازمان ملل گفته 480 هزار مسلمان روهینگیایی از میانمار به سایر کشورها‌ گریخته‌اند.