kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۴۹۸۸
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۱
در گفت‌وگوی روحانی با العبادی و رؤسای جمهورترکیه و روسیه اعلام شد

مخالفت ایران با هر گونه اقدام علیه تمامیت ارضی عراق



رئیس‌جمهور کشورمان در گفت‌و‌گوهای جداگانه با روسای جمهور ترکیه، روسیه و نخست‌وزیر عراق ضمن اعلام مخالفت ایران با هر گونه اقدام علیه تمامیت ارضی و وحدت ملی عراق اعلام کرد: همراه دولت و ملت عراق هستیم.
حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور از تماس تلفنی رئیس‌جمهور کشورمان با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه خبر داد.
ابوطالبی در صفحه شخصی خود نوشت: بررسی اوضاع منطقه به ویژه تحولات جاری عراق و سوریه، تاکید طرفین بر ضرورت مقابله بی‌وقفه با تروریسم، تاکید بر وحدت عراق و ثبات و امنیت منطقه و تشکیل قریب‌الوقوع اجلاس سه‌جانبه ایران، روسیه و آذربایجان در تهران از محورهای این گفت‌وگو بوده است.
ایران از دولت مرکزی عراق حمایت می‌کند
حجت‌الاسلام روحانی همچنین شامگاه یکشنبه در گفت‌و‌گوی تلفنی با حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران کاملا از دولت مرکزی عراق حمایت می‌کند.
رئیس‌جمهور افزود: ما مطمئن هستیم مثل همه مشکلات دیگر، دولت و ملت عراق با تدبیر و حکمت، از این مشکل نیز عبور خواهند کرد.
روحانی گفت: از نظر ما قانون اساسی عراق باید مورد احترام همه باشد و تخلف از آن به معنای انجام اقدامات غیرقانونی است.
رئیس‌جمهور همچنین به گفت‌وگوی تلفنی خود با رئیس‌جمهور ترکیه و اشتراک نظر دو کشور در حمایت کامل از بغداد ‌اشاره کرد و گفت: در این مسئله مهم عراق، ما کنار همسایه خود و دولت عراق خواهیم
بود.
حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق نیز در این گفت‌وگوی تلفنی با قدردانی از مواضع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از تمامیت ارضی و وحدت ملی عراق تصریح کرد: حرکت بارزانی در اقلیم کردستان عراق، تحولات را به سمت یک رویارویی جدید در عراق سوق خواهد داد.
نخست‌وزیر عراق با تشریح اقدامات گسترده دولت مرکزی عراق برای مقابله با این حرکت اقلیم کردستان عراق گفت: دولت مرکزی بسیار فراتر از آنچه در قانون اساسی عراق عنوان شده، اختیارات به اقلیم کردستان عراق داد و این حرکت آقای بارزانی اقدامی علیه تمامیت ارضی و قانون اساسی عراق است که به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.
وی بار دیگر تاکید کرد که همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق خلاف قانون اساسی بوده و هر نتیجه آن نیز غیرقانونی است و دولت مرکزی هرگز آن را نخواهد پذیرفت و مذاکره‌ای هم در این ارتباط نخواهد کرد و مسئولان اقلیم باید درک کنند که به هیچ وجه نباید به فکر تجزیه عراق باشند.
نخست‌وزیر عراق همچنین در این گفت‌وگوی تلفنی بر ضرورت گسترش و تعمیق همکاری‌های تهران – بغداد در همه عرصه‌ها تاکید کرد.
گفت‌و‌گوی روحانی با اردوغان
روسای جمهوری اسلامی ایران و ترکیه نیز در تماسی تلفنی، ضمن رایزنی درباره مهم‌ترین مسایل دوجانبه و منطقه‌ای و از جمله موضوع همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق، تاکید کردند که تمامیت ارضی و وحدت ملی عراق به هیچ وجه نباید مورد خدشه قرار گیرد.
حجت‌الاسلام روحانی و رجب طیب اردوغان، اظهار داشتند: مواضع دو کشور در این ارتباط کاملا با یکدیگر هماهنگ است.
 روحانی با ابراز خرسندی از تعامل خوب ایران و ترکیه در این زمینه اظهار داشت: برای جمهوری اسلامی ایران حفظ تمامیت ارضی و وحدت ملی عراق و امنیت منطقه بسیار مهم و حیاتی است و باید به بر هم‌زنندگان ثبات و امنیت منطقه پیام روشنی داده شود.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: هماهنگی و همراهی کشورهای منطقه در این ارتباط بسیار مهم و اثرگذار خواهد بود و بی‌تردید کشورهای منطقه اجازه شکل‌گیری بی‌ثباتی جدیدی را در منطقه نخواهند داد.
رئیس‌جمهور ترکیه نیز در این گفت‌وگوی تلفنی با‌ اشاره به اقدامات گسترده کشورش در مقابله با بی‌ثباتی در عراق به دنبال تشکیل شورای امنیت ملی ترکیه و نشست فوق‌العاده مجلس کشورش برای اتخاذ تصمیمات لازم در ارتباط با این همه‌پرسی افزود: در این نشست‌ها درباره اقدامات سیاسی، اقتصادی و نظامی و هر حرکتی که انجام آن لازم باشد، بحث و گفت‌وگو شد و مجلس نیز اختیار انجام عملیات مرزی را در ارتباط با تحولات عراق و سوریه به دولت داد.

اردوغان و فرمانده ارتش ترکیه به زودی به تهران می‌آیند
بن علی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرد که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه و فرمانده ارتش این کشور به زودی به تهران سفر خواهند کرد.
رئیس‌جمهور ترکیه چندی قبل اعلام کرده بود که چهارم اکتبر(12 مهرماه) به منظور دیدار دوجانبه و برگزاری نشست راهبردی عازم تهران می‌شود.
بن علی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه در واکنش به همه‌پرسی جدایی کردستان عراق گفت: همه‌پرسی کردستان تنها باعث وخیم‌تر شدن ناامنی موجود و بی‌ثباتی در عراق خواهد شد.
بسته شدن مرزهای زمینی و هوایی
به درخواست دولت عراق
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه نیز در نشست خبری دیروز خود اعلام کرد: سیاست ایران درباره همه‌پرسی مکررا اعلام شده، ما به تمامیت ارضی عراق، حاکمیت ملی و روند تحولات دموکراتیک در عراق، مُصِر هستیم و آن را پیگیری می‌کنیم و هر گونه اقدام مغایر با این موضوع اقدامی نابجاست و می‌تواند منجر به تحولاتی شود که به زیان همه به خصوص مردم کرد خواهد بود.
وی درخصوص همه‌پرسی اقلیم و واکنش ترکیه گفت: مواضع ما روشن است، این اقدام در یک مقطع نامناسب و بدون منطق لازم اتفاق افتاد که دولت عراق موفق شده بود تا حد بسیاری در مبارزه با تروریسم موفقیت‌هایی را کسب کند.
سخنگوی وزارت خارجه درخصوص ایرانیان حاضر در کردستان عراق گفت: ما بر اساس درخواست دولت عراق مرزهای زمینی و هوایی را مسدود کردیم. درباره تعداد ایرانیان آنجا آگاهی ندارم اما برای آمد و شد آنها طراحی لازم حتما شده است.
قاسمی درخصوص تبعات همه‌پرسی در اقلیم گفت: این موضوع ابعاد وسیعی دارد. مواضع جمهوری اسلامی روشن است. باید صبر کرد تا پایان این رفراندوم غیرقانونی و نامشروع و مواضع خود را اعلام خواهیم کرد. باید دید چگونه این مسیر طی خواهد شد و قطعا بر اساس شکل جدید و شرایط مرزها حتما نیاز به بازنگری هست و باید تصمیمات را اتخاذ کرد.
تجزیه عراق توطئه جدید صهیونیست‌ها
سردار سرلشکر سید یحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا نیز در حاشیه مراسم یادواره شهدای دانشگاه خوارزمی و شهید مدافع حرم محسن حججی در دانشگاه خوارزمی کرج در جمع خبرنگاران، با ‌اشاره به برگزاری همه‌پرسی در کردستان عراق اظهار داشت: همه‌پرسی که در شمال عراق در جریان است یک سیاست ایجاد تنش و بحران در منطقه را به‌دنبال دارد و اگر همه‌پرسی مثبت هم باشد، مورد قبول دولت مرکزی عراق، پارلمان و نیروهای نظامی این کشور نخواهد بود و برخورد می‌کنند.
وی با ‌اشاره به اینکه دولت ترکیه بیشترین نقاط مرزی را در جنوب و جنوب شرقی با کردستان عراق دارد، افزود: 20 میلیون کرد در ترکیه وجود دارد که قطعاً دولت ترکیه به این حرکت جواب می‌دهد و مواضع ایران که راه‌های هوایی را بسته، ‌مخالف این همه‌پرسی است.
دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا با بیان اینکه چهار کشور هم‌مرز با کردستان مرزهای خود را با این اقلیم قطع می‌کنند، اضافه کرد: پس از شکست داعش در سوریه و عراق همه‌پرسی تجزیه عراق توطئه جدیدی از سمت آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه است و کردها متضرر خواهند شد.
حضور پرقدرت جنگنده‌های ایرانی
هواپیماهای شکاری بمب‌افکن نیروی هوایی ارتش نیز با اجرای عملیات‌های هوایی متعدد، حضور پرقدرت خود را در آسمان مرزهای غربی و شمال غربی کشور به نمایش گذاشتند.
هواپیماهای نیروی هوایی ارتش با پشتیبانی از یگان‌های عمل‌کننده و واکنش سریع نیروی زمینی ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اجرای عملیات شناسایی و مانورهای پروازی
پرداختند.
رزمایش حیدر کرار ارتش همزمان با رزمایش محرم سپاه پاسداران، با حضور تیپ‌های نیرو مخصوص واکنش سریع نیروی زمینی، هوانیروز و نیروی هوایی ارتش با هدف ارزیابی توان عملیاتی و هماهنگی نیروهای عمل‌کننده برگزار شده است.