kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۴۹۶۲
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۰
سخنگوی وزارت بهداشت خبر داد

مرگ سالانه 50 هزار نفر به دلیل مصرف دخانیات در کشور

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: سالانه حدود ۵۰‌هزار نفر به دلیل مصرف دخانیات در کشور جان خود را از دست می‌دهند.


به گزارش پایگاه خبری وزارت بهداشت، ایرج حریرچی در نشست خبری، افزود: همچنین۵۰۰ هزار نفر به دلیل عوارض مصرف دخانیات بستری می‌شوند که پنج درصد بستری‌ها به دلیل مصرف مستقیم دخانیات است.
حریرچی با بیان اینکه مصرف‌کنندگان سيگار دو الی چهار برابر بيشتر به سكته مغزى دچار مى‌شوند، گفت: میزان شیوع سرطان ریه در مردان ۲۳ برابر است که ۹۰ درصد ابتلا به این نوع سرطان به دلیل استعمال دخانیات است.
به گفته وی، مجموع مرگ‌ومیر ناشی از ایدز، سلاح سرد، مصرف الکل و غیره کمتر از مرگ و میر ناشی از دخانیات است.
قائم‌مقام وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه وزن نوزادان مادران سیگاری ۱۰ درصد کمتر از حالت نرمال است، گفت: هر وعده مصرف قلیان معادل استعمال ۱۰۰ تا ۲۰۰ نخ سیگار است و افرادی که در کنار فرد مصرف‌کننده قلیان هستند گویی معادل ۶ تا ۸ نخ سیگار مصرف می‌کنند.
وی با بیان اینکه 13 تا 14 میلیون مصرف‌کننده سیگار و قلیان در كشور داريم، افزود: در سال ۹۰ مصرف روزانه سیگار ، 10/9 درصد بوده که به 10/1 درصد کاهش یافته است يعنى ٥٠٠ هزار نفر كمتر سيگار مى كشند اما مصرف قلیان در کشور رو به افزایش است، ضمن اینکه میزان مصرف دخانیات، طی پنج سال گذشته از 14/09 به 14/13 رسیده است.
حریرچی با اشاره به تعهد ایران مبنی بر کاهش 30 درصدی مصرف سیگار تا ۱۴۰۴، گفت: در ایران قیمت سیگار از ۱۸۱ کشور دنیا ارزان‌تر است و برای کاهش مصرف سیگار در کشور چاره‌ای جز افزایش مالیات بر قیمت خرده‌فروشی سیگار نداریم.
سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه هر ۱۰ درصد افزایش مالیات بر سیگار می‌تواند چهار تا پنج درصد مصرف سیگار را کاهش دهد، افزود: مالیات بر سیگار در کشورهای مختلف دنیا ۷۰ درصد قیمت را شامل می‌شود و امیدواریم منابع جدیدی برای بخش بهداشت و درمان با گرفتن مالیات از سيگار ایجاد کنیم.
حریرچی با اشاره به اینکه سالانه ۴۰ میلیارد نخ سیگار يعنى حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان که معادل یک درصد درآمد ملى است دود می‌شود، اظهار داشت: ارزش عمر از دست رفته سیگاری‌ها و هزینه‌های بهداشتی درمانی ناشی از مصرف دخانیات، سالانه ۲۰ تا ۳۰ هزارمیلیارد تومان است.
وی با تاکید بر اینکه سیگار و قلیان دروازه ورود به اعتیاد به مواد مخدر و رفتارهای پرخطر است، گفت: در سنين ۱۳-۱۵ سال افزایش مختصر مصرف سیگار را داریم و نوجوانان 3/4 درصد سیگار مصرف می‌کنند که طى پنج سال گذشته سه درصد بوده است و مصرف دخانيات در دختران از 0/9 به 2/1 درصد رسیده است. مصرف تفننی سایر موارد همچون قلیان و پیپ در دختران 6/6 درصد و در پسران 11/1 درصد است و مصرف مواد دخانی در زنان نیز رو به افزایش است.
قائم‌مقام وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در ۳۰ دانشگاه مثل اصفهان، خراسان شمالی، زنجان، همدان و چهارمحال و بختیاری مصرف قلیان را کم کرده‌ایم، افزود: در تهران مکان‌هایی هستند که ۷ بار پلمب شده اما به علت پایین بودن جریمه مجدد شروع به کار کرده‌اند.