kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۴۴۱۶
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۱
یک اقتصاددان:

دولت یازدهم در زمینه کاهش فقر موفق نشد

یک اقتصاددان گفت: دولت یازدهم در زمینه کاهش فقر و بهبود ضریب جینی موفق نشد و نتوانست اقداماتی انجام بدهد.


سعید عیسی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا درباره سخنان اخیر نوبخت مبنی بر کاهش ضریب جینی به 34 صدم و نهاوندیان درباره بالا کشیدن 10 میلیون نفر از زیر خط فقر در پایان دولت دوازدهم اظهار کرد: دولت یازدهم در زمینه کاهش فقر و بهبود ضریب جینی موفق نشد و نتوانست اقداماتی انجام بدهد که فقر کاهش یافته و ضریب جینی بهبود یابد.
این اقتصاددان درباره اقدامات دولت یازدهم در زمینه بهبود وضعیت ضریب جینی اظهار کرد: به نظر می‌رسد که دولت یازدهم انرژی خود را بیشتر در زمینه سیاست‌های خارجی گذاشت و بین خروج از رکود و کنترل تورم، اولویت را به کنترل تورم داد. اما به هر حال رکود در ایران باعث کاهش فرصت‌های شغلی شد و این زمینه نیز در بهبود نیافتن وضعیت فقرا مؤثر بود.
عیسی‌زاده در پاسخ به این سؤال که آیا بازگشت تورم و منقبض شدن سبد هزینه خانوار منجر به آن نخواهد شد که وضعیت معاش فقرا از وضعیت کنونی بدتر شود، گفت: به هر حال وضعیت رکودی کنونی را نمی‌توان ادامه داد. باید رونق به اقتصاد کشور برگردد. در این زمینه برای اینکه از تأثیرات تورمی شدید جلوگیری شود، نیاز داریم اعتبارات توزیع شده مدیریت شوند. اکنون اقتصاد ایران در نقطه‌ای قرار دارد که باید جلوی کاهش بیشتر تورم گرفته شده و برای خروج از رکود اقدامات لازم انجام شود و در ادامه توزیع درست نیز صورت بگیرد تا افراد از زیر خط فقر بالا کشیده شوند.
در همین حال یک اقتصاددان دیگر از افزایش فقر در دولت روحانی انتقاد کرد. به گزارش نود اقتصادی، حسین راغفر با انتقاد از افزایش فقر در دولت روحانی گفت: نشانه‌هایی برای کاهش فقر در ایران دیده نمی‌شود. فقر محصول ساختار نادرست اقتصادی در کشور است و می‌توان به جرأت بیان کرد فقر ناشی از ناتوانی اقتصاد ایران در خلق شغل، به ویژه شغل پایدار و شایسته برای جوانان است. تقاضا در بازار کار دائماً در حال افزایش است و از جهتی ظرفیت‌های تولیدی در کشور تعطیل می‌شوند.وی بیان کرد: بنابراین ظرفیت‌های اشتغال محدودتر می‌شود. در حال حاضر شاهد رشد بیکاران در کشور هستیم و بیکاری منشأ بیماری‌های روحی و روانی بسیاری است. مادامی که تغییر جهت جدی در عرصه اقتصاد کشور وجود نداشته باشد، فقر در جامعه کاهش نمی‌یابد.این اقتصاددان گفت: سیاست توزیع یارانه‌ها جزو سیاست‌های موقت است و هدف اصلی اقتصاد باید در راستای رشد ظرفیت‌های پایدار و بادوام باشد. افزایش رشد ظرفیت‌های پایدار از جمله مواردی است که اثربخشی این سیاست‌ها در جهان را ثابت کرده است. پرداخت یارانه جزو مسکن‌های فقر در جامعه است و تنها برای افراد کم‌توان و ناتوان در جامعه می‌تواند کمی مؤثر باشد، در غیر این صورت باقی افراد جامعه باید بتوانند از طریق اشتغال صاحب درآمد شوند و این موضوع با بهبود اقتصاد کشور امکانپذیر است. امکان اشتغال پایدار باید برای جامعه، به ویژه جوانان، فراهم شود.
راغفر تصریح کرد: دولت دوازدهم مسئله اشتغال‌زایی را در کشور عنوان کرده است. باید به این نکته اشاره کرد که بستگی دارد اشتغال‌زایی چگونه ایجاد شود. اگر اشتغال با دوام و پایدار باشد، باید توسط بخش خصوصی صورت گیرد. در حال حاضر شاهد هستیم در اثر سیاست‌های دولت یازدهم فقر در ایران رشد کرده، بنابراین باید از سیاست‌های فقرزا جلوگیری کرد و بعد از روش دیگری در حوزه‌های مختلف توسط بخش خصوصی وارد عمل شد.