kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۴۳۹۶
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۴

محقق لرستانی درخت بلوط را در 8 سالگی به ثمر نشاند

محقق و پژوهشگر لرستانی به راز جدیدی از روند به ثمر رسیدن درخت بلوط دست یافت و ثابت کرد که درخت این میوه به جای ثمر دادن در سن 40 تا 50 سالگی ثبت شده در منابع معتبر علمی دنیا، در هشت سالگی نیز به ثمر نشسته و بلوط تولید می‌کند.

خرم‌آباد- خبرنگار کیهان:

مظفر افشار که به خاطر تلاش بی‌وقفه در کاشت بلوط و حفاظت از جنگل‌ها و گیاهان دارویی کمیاب در مدت حدود چهار دهه تلاش بی‌وقفه و کسب موفقیت‌های چشمگیر به پدر بلوط شهرت یافته است، نگرش محققان بین‌المللی در مورد مدت زمان به ثمر رسیدن درخت بلوط را دگرگون ساخت و افقی تازه به روی این عرصه گشود.
این محقق گفت: بر اساس یافته‌های دانشمندان که از دیرباز در منابع معتبر جهانی ثبت شده است درخت بلوط بعد از حدود 40 تا 50 سال از زمان کاشت و سپری شدن عمرش به ثمر می‌رسد اما بلوط‌هایی که در خرم‌آباد کاشته‌ام در مواردی بوده که در 24 سالگی به ثمر رسیده‌اند و اخیرا در بام خرم‌آباد بعد از 8 سال به ثمر رسیده‌اند که این دستاورد موجب شگفتی دانشمندان صاحب نظر در این زمینه شده است.
افشار خاطرنشان کرد: نهال‌کاری انواع درختان مثمر و غیرمثمر را در مساحت 18 هکتار انجام داده‌ایم که با مراقبت شبانه‌روزی با گذشت مدت 6 سال از کاشت نهال‌ها حتی یکی از آنها به واسطه تشنگی خشک نشده و مبتلا به آفت نیز نشده‌اند.