معاون سازمان توسعه تجارت خبر داد:
نارضایتی اکثر کشورهای دنیا از جهانی شدن تجارت
معاون توسعه کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت گفت: در حال حاضر اکثر کشورها به سمت تجارت منطقهای در حال حرکت هستند و در اکثر کنفرانسهای جهانی از تبعات منفی جهانی شدن میگویند.
به گزارش فارس، محمدرضا مودودی در نشست خبری خود پیرامون موضوع صادرات، اظهار داشت: در امر صادرات ایران کشور جوانی است و حدود 20 سال است که در زمینه صادرات غیرنفتی فعالیت میکند.
وی افزود: در 20 سال اخیر دو هزار درصد صادرات افزایش یافته و در 15 سال گذشته نزدیک هزار درصد صادرات کشور رشد داشته است و دلیل آن هم ورود کالاهای پتروشیمی به سبد صادراتی کالاهای ما بوده و در کنار آن دو بازار مهم صادراتی عراق و افغانستان هم به بازارهای صادراتی سابق ما اضافه شد.
معاون توسعه کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت گفت: واقعیت این است که بخش خصوصی ما در زمینه تولید و صادرات به نسبت دولت توسعه نیافته است بطوریکه آمارهای دقیقی موجود است از صادرکنندگان نمونه که حتی حجم ثبت نشان تجاری آنها در خارج از کشور زیر 30 درصد است و این موضوع باعث تأسف است.
به گفته مودودی، در سال 95 تعداد شرکتهایی که بیش از 10 میلیون دلار صادرات داشتهاند زیر 350 شرکت بوده است، در حالی که در دنیا شرکتهایی وجود دارند که ارقام صادرات آنها میلیارد دلاری است.
وی ادامه داد: ظرفیتهای ما در طول سالها براساس نیاز داخل، شهر، استان و کشور بوده است و بنابراین نمیتوان با چنین شرایطی به دنبال توسعه صادرات بود.
معاون توسعه کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت بااشاره به اینکه باید نگاه خودمان را عوض کنیم، بیان کرد: برای رسیدن به هدف 100 میلیارد دلاری صادرات نیاز به برنامههای جدید داریم و باید از بازارهای بالقوه به بهترین نحو استفاده کرد و فرصتها را از دست نداد.
مودودی اضافه کرد: در حال حاضر اکثر کشورها به سمت تجارت منطقهای در حال حرکت است و در اکثر کنفرانسهای جهانی از تبعات منفی جهانی شدن میگویند.
وی افزود: در حال حاضر هم کشورها به این سمت حرکت میکنند که صادرکننده باشند، بنابراین ترجیح میدهند قراردادهای دو جانبه و چند جانبه منعقد کنند.
توسعه صادرات با اقتصاد تورمی ممکن نیست
در همین راستا، سرپرست معاونت توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت گفت: اقتصاد تحت تورم اجازه انعقاد قراردادهای بلند مدت صادراتی را به صادرکنندگان که یکی از نیازهای اساسی توسعه صادرات است، نمیدهد.میرهادی سیدی نیز در همین نشست، با بیان اینکه توسعه صادرات، توسعه یک کل است و این کل باید با بازار تطبیق یابد، گفت: حجم تولیدات ما در حال حاضر متناسب با سفارشهای جهانی نیست و تولیدات ما در حد تأمین نیاز، شهر، استان و نهایتا کشور بوده است.
سرپرست معاونت توسعه بازارهای صادراتی با بیان اینکه عدم تطابق میزان تولیدات ما با نیازهای جهانی و کشورهای مثل روسیه مانع به دست آوردن بازار روسیه شد، گفت: برای تجارت با این کشور و امثال این کشور لازم است که قراردادهای بلند مدت برای تأمین کالا منعقد شود.
وی افزود: همچنین در طول یک قرارداد بلند مدت باید کالای مورد نیاز این کشورها را به قیمت ثابت به آنها عرضه کرد که در حال حاضر هیچ صادرکنندهای با توجه به شرایط اقتصادی حاکم در کشور قادر نیست که برای یک مدت یک ساله کالای صادراتی خود را به قیمت ثابت عرضه کند.
سیدی اظهار داشت: اقتصاد تحت تورم اجازه انعقاد قراردادهای بلند مدت صادراتی را به صادرکنندگان نمیدهد و همین موضوعات باعث میشود که نتوانیم در صادرات آن چنانکه باید موفق باشیم.