kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۴۱۴۴
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۲
یک کارشناس صنعت قطعه‌سازی :

وضعیت مالی قطعه‌سازان خودرو بدتر از دوران تحریم است

در حالیکه دولت روحانی وعده می‌داد که با برجام همه مشکلات رفع می‌شوند یک کارشناس صنعت قطعه‌سازی گفت: اوضاع عقب افتادگی طلب قطعه‌سازان از خودروسازان حتی از زمان تحریم‌ها نیز بدتر شده است.


غلامرضا آباد در گفت‌‌وگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه موضوع طلب قطعه‌سازان از خودروسازان هم اکنون در بدترین شرایط طی 15 سال اخیر قرار دارد،‌ اظهار داشت: طلب قطعه‌سازان معمولاً در مدت شش تا هشت ماه پرداخت می‌شود که باعث وارد شدن فشار زیادی به سازندگان قطعه شده است. خودروسازان قبلاً می‌گفتند که مثلاً یک ماه دیگر طلب قطعه‌سازان را پرداخت می‌کنند، اما حالا حتی همین حرف را نیز نمی‌زنند و نمی‌گویند که چه زمانی قصد پرداخت پول قطعه‌سازان را دارند، انگار پولی وجود ندارد.
این کارشناس صنعت قطعه‌سازی با بیان اینکه قطعه‌سازان با بی‌پولی روبه‌رو هستند، گفت: این شرایط تاکنون بی‌سابقه بوده و اوضاع حتی از زمان تحریم‌ها نیز بدتر شده است.
به گفته آباد، در شرایطی که میزان تولید خودرو در کشور افزایش یافته، برخی قطعه‌سازان از طریق لابی، پولشان را به موقع تحویل می‌گیرند ولی عامه قطعه‌سازان در دریافت طلب خود با مشکل روبه‌رو هستند و در واقع، عدالت در پرداخت‌ها رعایت نمی‌شود و  با یک چشم به همه سازنده‌ها نگاه نمی‌کنند.
وی با تأکید بر لزوم ایجاد تغییر در مدیریت شرکت‌های خودروساز و زیرمجموعه‌های آنها، گفت: امیدواریم وزیر صنعت اقدام مؤثری در این زمینه انجام دهد تا هر چه زودتر مشکل قطعه‌سازان برطرف شود.
این کارشناس صنعت قطعه‌سازی با بیان اینکه در حال حاضر خودروسازان بسیاری از خودروها را به صورت CBU یا CKD وارد و عرضه می‌کنند، ادامه داد: فروش این نوع خودروها سود بیشتری برای خودروسازان دارد و عملاً مونتاژکار خودروهای چینی و فرانسوی شده‌ایم.
آباد افزود:‌ فروش خودروهای خارجی سود بالاتری برای خودروسازان ایجاد می‌کند، اما برای واردات این خودروها باید گشایش اسناد اعتباری انجام شود و پول این خودروها به صورت نقدی پرداخت شود که این مسئله باعث شده منابع مالی خودروسازان در خرید خودروهای خارجی بلوکه شود.
وی با‌اشاره به اینکه وضعیت پرداخت طلب قطعه‌سازان از سوی ایران‌‌‌خودرو بهتر از سایپا است، ادامه داد:‌ گردش مالی خودروسازان زمان‌بر شده ولی سود بیشتری کسب می‌کنند.
وی تصریح کرد:‌ قطعه‌سازانی که اهل لابی و فشار هستند، پولشان را چند وقته تحویل می‌گیرند ولی بقیه قطعه‌سازان با مشکل روبه‌رو هستند و این در شرایطی است که مثلاً بدهی بانکی یک قطعه‌ساز به سیستم بانکی به 22 میلیارد تومان رسیده و در عین حال هشت میلیارد تومان از خودروسازان طلب دارد، حتی اگر همه طلب این قطعه‌ساز نیز پرداخت شود باز هم ورشکسته خواهد بود.
آباد ادامه داد:‌ قطعه‌سازان مجبور به پرداخت سودهای بانکی بالایی برای تسهیلات دریافتی خود هستند و این در شرایطی است که خودروسازان حاضر به پرداخت طلب قطعه‌سازان در مدت مناسب نیستند.
گفتنی است دولت روحانی در چهار سال اخیر وعده داده که با برجام ، همه مشکلات رفع می‌شود اما روزی نیست که بی‌ثمر بودن توافق خسارت بار هسته‌ای از سوی بخش‌های مختلف اقتصادی اعلام نشود.