رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو:
فناوری خودروهای ایرانی مطابق با دهه ۱۹۸۰ میلادی است
رئیساتحادیه تعمیرکاران خودرو اظهار کرد: تکنولوژی خودروهای داخلی ما را از نظر آیرودینامیک بدنه و موتوری میتوان مطابق با دهه ۱۹۸۰ میلادی دانست.
علیرضا نیکآئین در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: تکنولوژی خودروهای داخلی ما با تکنولوژی خودروهای روز دنیا بسیار متفاوت بوده و از نظر آیرودینامیک بدنه و موتوری میتوان آنها را مطابق با دهه ۱۹۸۰ میلادی دانست. مشکل دیگر خودروهای ایرانی آن است که مصرف سوخت فوقالعاده بالایی دارند که علاوه بر ایجاد مشکل آلایندگی هوا مصرف سوخت کشور را نیز بسیار بالا میبرد. بهگونهای که حتی این امکان وجود دارد که ما نصف میزان فعلی مصرف سوخت داشته باشیم.
وی به موتور اتومبیلهای ایرانیاشاره کرد و گفت: متاسفانه سیستم این موتورها منسوخ شده است، از سوی دیگر اگرچه گفته میشود که سوخت ما یورو۴ محسوب میشود اما به هر صورت گوگرد این سوخت بالا بوده و مشکل ساز است.رئیساتحادیه تعمیرکاران خودرو ادامه داد: حال به مجموع این شرایط، قطعات و یا روغنهای تقلبی که در بازار وجود دارد را هم اضافه کنید تا متوجه شوید که در مقابله با این حجم مشکل نمیتوان از تعمیرکار خودرو انتظار معجزه داشت.
نیکآئین ادامه داد: به عنوان مثال قطعات جلوبندی یک خودرو باید بالای دو سال عمر کند اما گاه شاهدیم که عمر این قطعات حتی به شش ماه هم نمیرسد و با توجه به وضعیت آسفالت جادهها و خیابانها باید به مراتب زودتر از تاریخ اصلی آنها را تعویض کرد. اکنون مصرف لوازم یدکی در ایران چندین برابر استانداردهای جهانی محسوب میشود و عمر خودروهای ایرانی مسلما نصف خودروهای خارجی میشود.
وی افزود: حتی در میان خودروهای خارجی هم آنهایی که در ایران استفاده میشوند نسبت به نمونههایی که در کشورهای دیگر مورد استفاده قرار میگیرند عمر کمتری دارند چرا که خودروهای خارجی از نظر موتوری به گونهای طراحی شدهاند که نیاز به سوخت یورو۶ دارند و لازم است گوگرد بنزین آنها کمتر از ۱۰ باشد اما اکنون سوخت رایج در کشور ما سوخت یورو۴ است که میزان گوگرد آن حدود ۵۰ میشود.رئیساتحادیه تعمیرکاران خودرو در بخش پایانی صحبتهای خود به قیمت خودروهای ایرانیاشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم قیمت خودروی ایران را با بازار خلیجفارس قیاس کنیم باز هم قیمتهای ما بالاتر است چرا که در کشورهای همسایه از جمله عراق اکنون تویوتایی عرضه میشود که مطابق استانداردهای روز است جالب آنکه قیمت این تویوتا با پژوی ما که متعلق به دهه ۱۹۸۰ است برابری میکند.