رئیس پلیس راه کشور: نبستن كمربند ايمني، عامل تشديد شمار جان باختگان بود
انتشارگزارش کارشناسی آموزش و پرورش درباره سانحه واژگونی اتوبوس دانشآموزان
گروه کارشناسی وزارت آموزش و پرورش که با هدف بررسی سانحه دلخراش واژگونی اتوبوس حامل دانشآموزان هرمزگانی ماموریت ویژه یافته بود، گزارش اولیه خود را منتشر کرد.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی وزارت آموزش و پرورش، در بخشی از گزارش این گروه کارشناسی که از سوی سید محمد بطحایی، وزير آموزش و پرورش ماموریت یافته بود تا علل بروز این سانحه را بررسی و اعلام نتیجه کند، آمده است: گزارش مصاحبههای دانشآموزان و مربی که از حادثه جان سالم به دربردهاند نشان میدهد که رانندهای که از حوالی ساعت 23 پشت فرمان بوده، علیرغم آنکه به علت خستگی موظف بوده جای خود را به راننده دیگر بدهد، بر عدم جابجایی و ادامه رانندگی اصرار داشته است؛ به شهادت دانشآموزان و دیگر همکاران حاضر، مرحومه خانم فراحی سرپرست اتوبوس، چندین بار به راننده تذکر داده که به علت خستگی جای خود را با راننده دیگر جابهجا کند؛ حتی یکبار گفته کنار جاده توقف کنید و برای رفع خستگی استراحت کنید اما راننده خاطی حرفشنوی نکرده که متأسفانه نهایتاً منجر به سانحه شده است.
طبق گزارش بررسیهای اولیه کارشناسان پلیسراه و وزارت راه، مقصر اصلی حادثه، راننده بوده که در حال حاضر در بازداشت است. بر همین اساس وی در اظهارات خود اعلام کرده که در مواجهه با خودرویی که از مقابل به سمت اتوبوس میآمده تغییر جهت ناگهانی داده که منجر به برخورد اتوبوس با لبه پل و ترکیدگی لاستیک جلو شده و متعاقب آن، کنترل اتوبوس از دست راننده خارج و پس از طی حدود 100 متر به پهلوی راست واژگون میشود؛ همچنین بررسیها درخصوص جاده موردنظر، بیانگر آن است که مقطع راه مستقیم و علائم و خطکشیها مناسب بوده و سرعت اتوبوس هم 86 کیلومتر بر ساعت بوده است، ولی شواهد موجود نشان از خوابآلودگی راننده و انحراف تدریجی از مسیر دارد و نه انحراف ناگهانی.
درخصوص انتخاب وسیله نقلیه و راننده نیز با اعتماد به نهادها و دستگاههای مسئول در این امر بر اساس مدارک و مستندات قانونی نسبت به عقد قرارداد با شرکت مسافربری انتخاب وسیله نقلیه اقدام شده و با توجه به عدم ممنوعیت حرکت در شب، برنامهریزی زمان حرکت ساعت 23 تنظیم شد تا پس از طی مسیر بعد از حدود 8 ساعت، حوالی ساعت 7 صبح به محل اردوگاه شهید دستغیب شیراز وارد شوند که متأسفانه با این حادثه دلخراش این سفر ناتمام ماند. هرچند با توجه به اینکه تا ساعت 16فرصت حضور و پذیرش وجود داشته و مقدور بود که ساعت حرکت به ساعات روشن روز موکول شود ولی با اتکا به تجربیات و سفرهای مشابه قبلی اینطور عمل نشده است. لازم به ذکر است که مسیر بندرعباس- شیراز فاقد مسیر ریلی است و تماماً شیب مثبت دارد. لذا اتوبوسهای این مسیر، روزها از شیراز به سمت بندرعباس میآیند و شبها بالعکس، چراکه در طول روز نیاز به استفاده از کولرگازی است و موتور ماشین کشش لازم برای همزمانی استفاده از کولر و حرکت سربالا را ندارد.
بررسیهای اولیه حاکی از آن است که: 1- شغل اصلی راننده خاطی، آهنگری است و بعضاً به رانندگیاشتغال دارد. 2- نبستن کمربند ایمنی توسط دانشآموزان، به سفارش راننده بوده است، هرچند هم مربی مرحومه و هم مربی مصدوم، به بچهها سفارش کردهاند که کمربند خود را ببندید؛ ولی راننده گفته «نیازی نیست، هر زمان به پلیسراه نزدیک شدیم خودم به شما اعلام میکنم که کمربندتان را ببندید!» 3- حرکت در شب ضروری نبوده بلکه یک امکان بوده که با توجه به گرمای روز و شیب مثبت مسیر، تصمیم به حرکت در شب اتخاذشده است. 4- متأسفانه مکان مناسبی (اردوگاه) برای اسکان شبانۀ دانشآموزانِ تجمع کرده در بندرعباس که از شهرستانهای اطراف آمده بودند، وجود ندارد و لذا ناچار شدهاند که شبانه حرکت کنند.بدیهی است علاوه بر این گزارش، سایر دستگاههای ذی ربط (پلیسراه، وزارت راه، قوه قضاییه) نیز گزارشهای خود را ارسال خواهند کرد.
نبستن كمربند ايمني، عامل تشديد شمار جان باختگان
رئيس پليس راه راهور ناجا نیز گفت: بر اساس گزارشها، با توجه به اين كه اتوبوس حامل دانشآموزان هرمزگاني، غلت نزده و فقط روي پهلو خوابيده، همچنين سرعت آن بالا نبوده و سرعت كنترل شده اي داشته است، اگر كمربندهاي ايمني بسته شده بودند قاعدتاً ميزان تلفات بسيار كمتر بود.سردار محمد حسین حميدي به سايت راهور گفت: مسلم شده كه نبستن كمربند ايمني باعث تشديد تلفات در اين حادثه شده و راننده نيز به دانشآموزان گفته است هر زمان كه اعلام كردم كمربندها را ببنديد.
حميدي افزود: تنها كسي كه در اين حادثه آسيب نديده راننده بوده كه كمربند ايمني خود را بسته بوده است و دليل آن هم كنترل رانندگان از طريق سامانه سپهتن بوده كه راننده مجبور به رعايت اين قانون شده است.
وی بااشاره به اين كه هيچ تماسي با پليس مبني بر اين كه راننده رفتار پرخطري دارد، برقرار نشده است، گفت: البته هنوز اين موضوع كه راننده رفتار پرخطري داشته يا خير به طور دقيق ثابت نشده و طي تحقيقات بعدي بررسي مي شود.رئيس پليس راه راهور ناجا خاطرنشان كرد: دانشآموزان مجروح حادثه گفتهاند وقتي از پاسگاه عبور مي كردند، راننده اعلام مي كرده كه كمربندها را باز كنيد و هر وقت لازم شد به شما مي گويم كه قبل از پاسگاه بعدي كمربندها را ببنديد.