فرصتسوزی 4 ساله در بهبود کیفیت خودروهای داخلی
مسئله بهبود کیفیت خودروهای سواری در اولویت دولت یازدهم قرار داشت و 4 سال فرصت خوبی برای انجام این وعده بود که انجام نشد.
به گزارش پردیس خودرو، یکی از چالشهای اساسی خودرو در ایران کیفیت خودروها به ویژه خودروهای سواری کمتر از 50 میلیون بوده است. متاسفانه طی سالیان مختلف مسئولان مربوطه در این زمینه صرفا به ایراد شعار بسنده کردهاند و لذا کمتر شاهد بهبود عملی در کیفیت خودروها بودیم.
در همین راستا در ابتدای دولت دوازدهم منصور معظمی، رئیسسازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) بااشاره به سیاست وزارت صنعت بر افزایش کیفیت خودروها گفت: سازمان گسترش خود را ملزم به اجرای توقف تولید خودروهایی میداند که قادر به گذراندن استانداردهای ۸۲ گانه جدید نیستند.
معظمی تأکید کرد: بهطور قطع و یقین شرکتهای خودروسازی باید کیفیت اینگونه خودروها را برای بهدست آوردن حداقل ۲ستاره کیفی افزایش دهند؛ چراکه برخی خودروهای کنونی در شرایط کیفی قرار دارند که به هیچوجه مورد قبول وزارت صنعت نیست و توقف تولید اینگونه خودروها درصورت ارتقا نیافتن استانداردهای تولید قطعی است.
در حالی رئیسایدرو سخن از توقف تولید خودروهای بیکیفیت به میان میآورد که بسیاری از خودروهای در ردههای پایینتر از 50 میلیون تومان که غالبا توسط سایپا و ایران خودرو به تولید میرسد بیکیفیت هستند. براساس گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران تا پایان تیرماه در رده قیمتی 25 تا 50 میلیون تومانی بخش خودروهای سواری پژو 405 خراسان، پژو پارس ، پژو پارس مازندران، پژو پارس فارس، سمند تبریز، ساینا، تیبا 2 و ام وی ام 110 همچنان تک ستاره هستند و در رده قیمتی کمتر از 25 میلیون تومان هم سایپا 111، سایپا 132 ،سایپا 131 و سایپا 131 پارس خودرو هم در رتبه تک ستاره ماندهاند.
استمرار این مشکلات نشان میدهد که مسئله خودروهای بیکیفیت یا در اولویت دولت نیست و یا توانایی بهبود اوضاع در بدنه مدیریتی وزارت صنعت وجود ندارد، چرا که اگر مسئله بهبود کیفیت خودروهای سواری در اولویت قرار داشت طی 4 سال اخیر دولت یازدهم فرصت خوبی برای اصلاح کیفیت خودروها بود؛ خودروهایی که غالبا قشر متوسط و ضعیف از آن استفاده میکنند.