شروع خریدهای آغاز سال تحصیلی جدید و دغدغه حمایت از تولید داخلی-بخش دوم
افروختن چراغ آتیه فرزندان با خرید کالای ایرانی
هر طرف بازار لوازمالتحریرها سر بر میگردانی، متوجه مدلها و مارکهای رنگارنگ وارداتی میشوی. گویی بازار در قرق کالاهای وارداتی است. در این بین اگر جنس با کیفیت ایرانی هم پیدا شود،نسبت به نمونه رنگین و چشمنواز وارداتی قیمتش خیلی بیشتر است. البته در گوشه و کنار بازار بساط حراجیها هم داغ است. بعضی از خانوادهها صبر میکنند تا به روزهای پایانی تابستان و حراجیهای پایان فصل نزدیکتر شده تا بتوانند مایحتاج فرزندانشان را با قیمتهای مناسب تری خریداری کنند. با این حال محصولات چینی دست از سر بازار داخلی بر نداشته و حتی این روزها خیلی پر رنگتر وارد عرصه خریدهای آغاز سال تحصیلی جدید شدهاند.
سمت دیگر، فروشگاههای بزرگ و هایپرمارکتها قرار گرفتهاند که برخی از این فروشگاهها سبدهای خرید ویژهای را برای مشتریان در نظرگرفته و سعی کردهاند با ارائه تخفیفهایی در آخرین روزهای تابستان، مشتریان بیشتری جذب کنند. مشتریانی که به دلیل گرانی لوازمالتحریر تا روزهای آخر تابستان صبرکردند تا از حراجیها و تخفیف استفاده کنند، از این سبدهای ویژه خرید استقبال کردهاند. به هر جهت بازار خرید
داغ داغ است و کار تولیدکننده داخلی سرد سرد.
یک تولیدکننده کیف و کفش از زنجان صراحتا میگوید: «باید کم کم تولیدی را جمع کنم و به واردات کفش روی بیاورم. چارهای جز این برایم باقی نمانده است. الان در صنف ما همه واردکننده شدهاند، چون تولید اصلا به صرفه نیست.»
زنان تولیدکننده
و چرخش چرخ اقتصاد ملی
شهریورماه که فرا میرسد بسیاری از خانوادهها در تکاپوی خرید لباس، کیف و لوازمالتحریر برای فرزندانشان میافتند. برخی از خانوادهها قیمت، رنگ و جنس کالا برایشان مهم است اما برای برخی دیگر از خانوادهها علاوه بر این مؤلفهها طرح کالا نیز مهم است.
محدثه میری یک زن کار آفرین که به تولید کیفهای سنتی در منزل مشغول است، برایمان میگوید:« یک وام پنج میلیونی آن هم با هزار و یک مشکل و به این در و آن در زدن گرفتم و کارم را با همین میزان سرمایه اولیه شروع کردم. الان به جرات میتوانم بگویم که کارهایم حقیقتا بادوامتر و بسیار زیباتر از کیفهای وارداتی بیکیفیت هستند. مردم باید بدانند که خرید کالای تولید داخل کمک به چرخه اقتصاد داخلی و آتیه فرزندانشان است. این اقدام به اشتغالزایی کمک قابل توجهی میکند که تضمینکننده آینده فرزندانشان در آتیه اقتصادی کشور است.»
از این تولیدکننده مصمم و تلاشگر در مورد نحوه توزیع کیفهای کاردست خودش سؤال میکنم؛ وی پاسخ میدهد: «اوایل کار توزیع برایم خیلی سخت بود. در مترو یا در حراجیهای بساطی کارهایم را میفروختم. کم کم مشتریهای ثابت خودم را پیدا کردم و در همین حین با چند مغازهدار و فروشنده کیفهای سنتی آشنا شدم که در حال حاضر کیفهایم را خریداری میکنند. من قیمتهایم متعادل است چون میدانم مواد اولیه را از کجا تهیه کنم که هزینههای تولید زیاد بالا نرود.»
کیفیت تولید داخل را افزایش دهیم
حمیده احمدی نوجوانی که به همراه خانوادهاش برای خرید لوازمالتحریر به بازار آمده برایمان میگوید: «برای من همیشه این نکته مهم بوده که طرح لوازمالتحریرم ایرانی باشد و البته کیفیت نیز برایم بسیار حائز اهمیت است. برخی از دوستانم از تصاویر شخصیتهای کارتونهای غربی استفاده میکنند، ولی من خیلی علاقهمند نیستم.»
وی ادامه میدهد:«دوست دارم تصاویر لوازمالتحریرم، کیف و دفترم دانشمندان ایرانی باشد؛ مثل شهدای انرژی هستهای که هم در علم و هم در دینداری سرآمد بودند.»
فروشنده لوازمالتحریر نیز که در حاشیه صحبتهایمان را دنبال کرده، میگوید: «ما علاقمند فروش محصولات ایرانی هستیم، اما به اندازه کافی لوازمالتحریر ایرانی به فروش نمیرسد و من نیز خیلی تلاش کردم تا توانستم دفتر تولید ایرانی برای فروش بیاورم.»
این فروشنده ادامه میدهد:« از طرف دیگر کیفیت کالای ایرانی نیز باید افزایش یابد تا مورد استقبال مردم واقع شود، چرا که هر چند خرید کالای ایرانی حائز اهمیت است، ولی جنس و ماندگاری کالا نیز بسیار مهم ارزیابی میشود.»
خرید استاندارد داشته باشیم
با بازگشایی مدارس در آغاز سال تحصیلی، اشتیاق دانشآموزان جهت خرید وسایل نو از جمله کیف و کفش و غیره افزایش مییابد؛ لذا انتخاب صحیح وسایل استاندارد میتواند از بسیاری عوارض جدی (بیماریهای اسکلتی عضلانی) که دانشآموزان را تهدید میکند جلوگیری کند.
همان گونه که میدانیم یکی از معمولترین راههای بردن کتاب، دفتر و دیگر وسایل مورد نیاز به مدرسه کیف یا کولهپشتی میباشد که به وسیله آن حجم زیادی از دفتر، کتاب و لوازمالتحریر جابجا میشود.
اما ویژگیهای یک کوله پشتی مناسب برای مدرسه چیست؟ مهرداد توکلی مربی بهداشت و کارشناس نواقص حرکتی در قشر دانشآموز توضیح میدهد:«کوله پشتی باید چرمی یا برزنتی باشد تا به راحتی تغییر شکل ندهد و شکل آن با قرار دادن کتاب، دفتر،... تغییر نکند. یک کوله پشتی خوب برای مدرسه، باید بند پهنی داشته باشد تا وزن کیف با کمک شانهها و مفصل ران قابل حمل باشد. داشتن یک لایه اسفنجی در پشت کیف باعث میشود فشار بر روی ستون مهرهها کمتر شود.»
وی ادامه میدهد: « در حالت طبیعی کولهپشتی پس از آویزان کردن باید حدود ۳ سانتی متر بالاتر از خط گودی کمر قرار گیرد. داشتن یک لایه اسفنجی در پشت کیف باعث میشود که فشار بر روی ستون مهرهها کمتر شود. استفاده نادرست از آن منجر به تغییر شکل اندام و افزایش احتمال ابتلا به ضایعات ستون فقرات، درد در ناحیه کمر و ناهنجاریهای قامتی میشود. وزن کیف یا کوله پشتی باید ۱۵-۱۰ درصد وزن دانشآموز باشد؛یعنی اگر فرزند شما تقریبا ۲۰ کیلو گرم وزن داشته باشد، وزن کیف او با وسایل موجود در آن باید حدود ۲-۳ کیلو گرم باشد. حداکثر زمان برای حمل کولهپشتی ۳۰ دقیقه است و در صورت حمل آن بیش از ۳۰ دقیقه، باید وزن آنرا سبکتر کرد.
از این کارشناس درباره عوارض کولهپشتیهای غیر استاندارد سؤال میکنم؛ وی پاسخ میدهد: « استفاده از کوله پشتیهای غیر استاندارد عوارضی چون ابتلا به کمر دردهای مزمن ، گودی کمر،شانههای نامتقارن ،تمایل شانهها به طرف جلو و انحنای ستون مهرهها را در پی خواهد داشت. شیوع کمردرد، انحنای ستون مهرهها و خم شدن شانهها به طرف جلو در میان دانشآموزان دختر بیشتر از پسران گزارش شده است. به طور کلی شرایط یک کیف (کولهپشتی) خوب برای مدرسه آن است که از سبکترین مواد تهیه شده باشد، بند اسفنجی و پهنی داشته باشد، بندهای قابل انعطاف داشته و قابلیت تنظیم روی شانهها و کمر را داشته باشد.»
خرید کالای ایرانی را تبلیغ کنیم
«یک نکته دیگری که این بیشتر به مردم مربوط میشود، مصرف محصولات داخلی است که من بارها در سخنرانیهای اول سال و غیر آن تکرار کردم، الان هم به شما عرض میکنم: محصولات داخلی را مردم مصرف کنند؛ نروند دنبال این نشانهها. حالا مُد شده است بگویند «بِرَند» است، بِرَند فلان؛ بِرَند چیست؟! بروید سراغ مصرف تولیدات داخلی. آن چیزهایی که مشابه داخلی دارد، متعصّبانه و با تعصّبِ تمام، ملّت ایران، خارجیِ آن را مصرف نکنند. این را من فقط برای یک عده خاص نمیگویم؛ خب بله، وقتی ما میگوییم، یک عده متدینین فورا گوش میکنند حرف را، پیغام هم میدهند فلان چیز راکه خارجی است بخریم؟ فلان چیز را نخریم؟ من فقط برای متدینین و افرادی که برای حرف ما حجّیّت شرعی قائلند، این را نمیگویم؛ من این حرف را برای هرکسی میگویم که به ایران علاقهمند است، به آینده کشور علاقهمند است، به فکر بچههای خودش است که بنا است فردا در این کشور زندگی کنند. شما مصنوعات خارجی را که مصرف میکنید، در واقع کمک میکنید به اینکه حجم آن بنگاه خارجی، آن کارگر خارجی، آن سرمایهدار خارجی، مدام بیشتر بشود و تولید داخلی ضربه بخورد، شکست بخورد. این را به همه مردم، بخصوص آنکسانیکه مصارف زیادی دارند[میگویم]؛ دولتیها هم همینجور؛ دولتیها هم در مصارف دولتی، دراشیاء مصرفیای که در ساختمانها، در چیزهای گوناگون مصرف میکنند، حتما ملاحظه کنند تولید داخلی را.» (بیانات مقام معظم رهبری در حرم مطهر رضوی 29/11/93).
امانالله قرائیمقدم جامعهشناس میگوید:«تبلیغات صحیح میتواند موجب خرید کالای ایرانی شود.اگر تبلیغ درست صورت گیرد، میتواند تاثیرات خوبی بر چرخه اقتصاد داخلی داشته باشد. با تبلیغات صحیح درباره کالای ایرانیاشتغال ایجاد میشود. کالاهای داخلی به جامعه معرفی میشوند که در نتیجه استفاده از آنها نیز افزایش مییابد. بنابراین با تبلیغ و خرید کالای ایرانی قادر خواهیم بود تا حدود زیادی مشکلات جوانان کشورمان را حل و فصل کنیم.»
وی ادامه میدهد:« متاسفانه افراد جامعه بدون هیچگونه تحقیقی و صرفا به خاطر تبلیغات، کالاهای خارجی را که کیفیت بالایی هم ندارند با رضایت کامل خریداری میکنند. ما در گام نخست باید به این باور برسیم که تبلیغات عامل اصلی فروش کالای تولید داخل در جامعه است و اگر تبلیغات نباشد،کالاها به فروش نرفته و کارخانهها ورشکست میشوند. برای تبلیغ خوب میتوان بیش از پیش از رسانه بهره گرفت.»
این جامعهشناس با اشاره به تاثیر رسانههای بیگانه برفروش کالاهای خارجی درکشور، میگوید: «در شبکههای ماهوارهای از یک ساعت پخش فیلم 40 دقیقه آن صرف تبلیغات میشود که این مسئله موجب شده افراد نسبت به تولید ملی بیگانه شوند. اگر میخواهیم در جامعه بیکاری نباشد، قاچاق کاهش یافته و کارگران ایرانی فعال باشند، باید نسبت به خرید کالای داخلی تبلیغ کنیم. ناگزیریم تبلیغات کالای ایرانی به صورت گسترده صورت بگیرد، زیرا یکی از راههای اصلی برای تحقق اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل خرید کالای ایرانی است.»
کنترل و نظارت جدی
برای مهار محموله لوازمالتحریر قاچاق
ابراهیم شهریاری دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالای استان کرمان با اشاره به اینکه تاکنون در حوزه لوازمالتحریر قاچاق کنترل، نظارت و برخورد جدی صورت نگرفته،می گوید: «استفاده از این کالاهای قاچاق نه تنها بر سلامت دانشآموزان، که بر پیکره اقتصاد داخلی هم صدمات زیادی میزند. در حال حاضر این یک واقعیت تلخ است که میزان لوازمالتحریر تولیدی کشور کافی نیست. حدود 50درصد لوازمالتحریر موجود در کشور وارداتی است.»
وی با اشاره به اینکه عدهای سودجو برای دور زدن قانون، فرار از مالیات و عدم پرداخت ورودی گمرک و برای سود بیشتر اقدام به ورود لوازمالتحریر به صورت قاچاق میکنند؛ میگوید: «برخی از این وسایل نیز به دلیل غیربهداشتی بودن امکان ورود از مبادی قانونی را نداشته و به صورت غیرقانونی وارد بازار میشوند. متاسفانه لوازمالتحریر قاچاق به راحتی در مغازهها خرید و فروش میشود و قاچاقچیان از این فرصت برای سودجویی هرچه بیشتر استفاده میکنند.»
این کارشناس با تاکید بر اینکه بسیاری از خانوادهها اطلاعی از آسیبهای ناشی از استفاده از لوازمالتحریر بیکیفیت و نامناسب ندارند خاطرنشان میکند:«متاسفانه ترویج فرهنگ غربگرایی و استفاده از کالاهای خارجی در بین بعضی خانوادهها باعث شده که از مضرات استفاده از کالاهای بیکیفیت خارجی غافل بمانند. استفاده از برخی از این کالاها برای سلامت چشم، ریه و پوست مضر است. با توجه به نزدیک بودن فصل بازگشایی مدارس سازمان صنعت و معدن استان کرمان ملزم به راهاندازی گشت ویژه در سطح استان برای کنترل بازار لوازمالتحریر شده است. لوازمالتحریر قاچاق کنترل ویژهای دارد. خرید و فروش و استفاده از این کالاهای قاچاق بیکیفیت نه تنها بر سلامت قشر دانشآموز که آیندهسازان این سرزمین هستند اثرات نامطلوبی دارد که بر پیکره اقتصاد داخلی و تولیدکنندگان هم صدمات جبران ناپذیری میزند.»
دبیر کمیسیون برنامهریزی و هماهنگی نظارت و مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کرمان با اشاره به اینکه متاسفانه تاکنون در حوزه لوازمالتحریر قاچاق کنترل، نظارت و برخورد جدی صورت نگرفته،می گوید:« صنف لوازمالتحریر باید در این زمینه پاسخگو بوده و نظارت و سرکشی خود را از فروشگاههای ارائه دهنده لوازمالتحریر بیشتر کند. دستگاههای مربوطه باید در زمینه لوازمالتحریر به صورت ویژه و اختصاصی اقدام کنند. متخلفین در مرحله اول جریمه نقدی شده و در صورت تکرار مغازه آنها پلمب میشود.»