قانونی بودن «تادا» ادعایی که هرگز اثبات نشد!
چند هفته پیش بود که خبری مبنی بر صدور مجوز تاسیس اتحادیهای دانشجویی با عنوان «تشکل اسلامی دانشجویان ایران» یا «تادا» بر روی خروجی پایگاه اطلاع رسانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفت. انتشار این خبر حواشی بسیار گستردهای را همراه داشت.
بحث و بررسی پیرامون قانونی و یا غیر قانونی بودن این مجوز صادر شده، تبدیل به یکی از پربحثترین اخبار منتشر شده در حوزه دانشگاه شد و نهادهای تصمیمگیر در این حوزه هرکدام با تکیه بر استدلالهای خود صدور مجوز تادا را طبق قانون و یا فاقد وجاهت قانونی تفسیر میکردند.
در این میان بیشترین اختلاف نظر راجع به روند صدور این مجوز بین مسئولین نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با دو وزارتخانه بهداشت و علوم وجود دارد. مسئولین نهاد رهبری با استناد به قوانین مربوط به هیئت نظارت مرکزی مشترک، ادعای وزارت علوم در رابطه با حضور اکثر افراد دارای حق رای در جلسه این هیئت را رد کرده و معتقدند که ترکیب و تعداد حاضرین قانونی و دارای حق رای این جلسه رعایت نشده و بر همین اساس مجوز صادره، نمیتواند مبنایی قانونی برای آغاز فعالیت تشکل دانشجویی مذکور باشد.
در همین حال قائم مقام معاونت فرهنگی و سیاسی نهاد رهبری در دانشگاهها، پس از انتشار این خبر با تشریح جزئیات ابعاد قانونی ادعای وزارت علوم مبنی بر تشکیل تادا، آن را غیر قانونی شمرد و در همین رابطه گفت: «جلسه اخیر هیئت نظارت مرکزی مشترک بدون دستیابی به هرگونه مصوبه و رای گیری پایان پذیرفته است.»
در گام بعدی و در راستای تداوم اختلاف نظرات در رابطه با صدور مجوز تادا حجتالاسلام محمدیان رئیسنهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها در رابطه با آخرین جلسه هیئت نظارت مرکزی مشترک بر تشکلهای دانشجویی نامهای را به وزیر علوم و رئیساین هیئت نظارت منتشر کرد و ضمن تصریح مجدد بر ایراد قانونی مصوبه مورد وثوق وزارتهای علوم و بهداشت نوشت: «در این جلسه تا زمانی که بنده و معاون فرهنگی نهاد در جلسه حضور داشتیم هیچگونه اعلام رأیگیری از سوی حضرتعالی به عنوان رئیسهیئت یا قرائت متن صورت جلسه یا متن نهایی مصوبه از سوی دبیر هیئت انجام نگرفت. لذا اعلام مصوبه جلسه در ساعاتی پس از جلسه از سوی پایگاه اطلاع رسانی آن وزارت هیچگونه وجاهت قانونی ندارد.»
به عبارت بهتر تکرار ادعای قائم مقام معاونت فرهنگی و سیاسی نهاد در رابطه با متن صورت جلسه و حضور اعضای دارای حق رای، توسط شخص رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری نشان از اصرار فراوان این دستگاه به رعایت نشدن موارد قانونی تاسیس تادا دارد و بیانگر این است که این نهاد همچنان با پافشاری بر ادعای خود در صدد اقناع رئیس هیئت نظارت مرکزی مشترک است و رویه فرهادی در برخورد با این ماجرا را در راستای نص قانون نمیشمارد.
صدور نامه حجتالاسلام محمدیان، پایان قرائتهای مختلف از مجوز تادا نبود و وزارت علوم با صدور اطلاعیهای به رد تلویحی دعاوی مسئولین نهاد رهبری پرداخت و بااشاره به بندهای قانونی صدور مجوز، مجددا به موافقت اصولی صورت گرفته با تاسیس تشکل اسلامی دانشجویان ایران تاکید کرد و همچنین در بخشی از این اطلاعیه که در 11 مرداد جاری از طریق سایت رسمی این وزارتخانه منتشر شد، آمده است: «در جلسه مورخ ۰۹/۰۵/۱۳۹۶ که با حضور کلیه اعضای دارای حق رأی برگزار شد، پس از رأیگیری، موافقت اصولی با تشکیل «اتحادیه تشکلهای اسلامی دانشجویان ایران» (تادا) با دو سوم آرای حاضران به عمل آمد. بنابراین، سازوکار رأیگیری مطابق با رویههای جاری انجام شده است و از نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، خدشهناپذیر است.»
بنابر مسائل مطرح شده در بندهای قبل و همچنین با روایت مجدد حواشی صدور مجوز اتحادیه جدید دانشجویی، بنظر میرسد حلقه مفقوده این دعاوی متضادِ نهادهای تصمیمگیر شفافسازی وزارت علوم به عنوان نهادی که رئیس آن اصلیترین مقام هیئت نظارت مشترک است، باشد. به عبارت بهتر با توجه به اظهارات رئیس نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها مبنی بر عدم حضور اکثر اعضای دارای حق رای در این جلسه و از طرف دیگر با توجه به تاکید وزارت علوم در رابطه با حضور همه این اعضا و تصویب صورتجلسه در حضور آنها، نقش وزارت علوم در این رابطه میتواند بسیار کلیدی باشد. چرا که تنها با انتشار اسناد صورتجلسه پایانی میتوان دریافت که آیا حقیقتا امضای واجدین حق رای در جلسه صدور مجوز تادا به حد نصاب رسیده و یا اینکه طبق ادعای مقامات نهاد رهبری روند جلسه فاقد وجاهت قانونی و مخدوش بوده است.
پس از گذشت روزها از خبر تاسیس تادا، وزارت علوم هنوز ارائه مستندات خود را ارائه نداده است و صرفا به انتشار یک اطلاعیه بسنده کرده است. اقدامی که به افزایش ابهامات پیرامون این موضوع دامن زده است و قانونی و یا غیر قانونی بودن تشکیل تشکل دانشجویی جدید را در هالهای از ابهام قرارداده است!