اخبار ویژه
نصف فراکسیون 160 نفره امید دکان چهارنبش دارند
سخنگوی فراکسیون امید هشدار داد تنبیه و سلب عضویت در انتظار اعضای عهدشکن این فراکسیون است.
بهرام پارسایی در گفتوگو با روزنامه شرق درباره تعداد اعضای فراکسیون اظهار داشت: اگر همه پایبند بودند، الان بالغ بر 160 عضو داشتیم.
وی درباره اعضای واقعی میگوید: «من میگویم همان 105 رأیی که در زمان ریاست آقای عارف به ثمر رسید، فراکسیون امید پس از آغاز به کار مجلس ریزش داشته و البته این طبیعی است. عدهای به مجلس که رسیدهاند، تغییر جهت دادهاند، چون گویی رأیشان را آوردهاند.
وی درباره رأی آوردن آذری جهرمی با وجود مخالفت اصلاحطلبان گفت: در مورد تکتک وزرا رأیگیری شد. حالا رأیها بالا و پایین بود، اما محمدجواد آذریجهرمی، وزیر پیشنهادی ارتباطات، در رأیگیری درون فراکسیونی رأی نیاورد، اما بعدتر دیدیم که برخی امیدیها دنبال رأی جمع کردن برای ایشان بودند.
این سخنگو گفت: بدون شک ضمانت اعتبار فراکسیون نیازمند این است که برخورد جدی با افراد خاطی صورت گیرد. اگر فراکسیون ما 80 نفر آدم دلسوز و همدل داشته باشد، بهتر از 120 نمایندهای است که سر پیچها ما را تنها بگذارند و به وقت فرصتها کنار ما باشند.
الان بهترین زمان ممکن است. امیدوارم آقای عارف و فراکسیون به این تصمیم برسند که هر چه سریعتر اسامی امیدیهای واقعی را اعلام کنند. درخواست جدی ما این است که اسامی افرادی که عضویت جدی در فراکسیون را اعلام کردهاند، مشخص و جلوی سوء استفاده از نام امید گرفته شود.
پارسایی میافزاید: انتخابات هیئت رئیسه که بود برای کاندیداتوری 120 نفر آمده بودند. خب ما هم طبق همین به مردم آمار میدهیم و انتظار مردم بالا میرود. در بزنگاههای سیاسی اما پشت فراکسیون را خالی میکنند. متأسفانه گروهی فرصتطلبی سیاسی دارند و همین ما و مردم را به اشتباه میاندازد. رقم درست که در بیاید، ما هم با مردم رودربایستی نداریم. صادقانه میگوییم این تعداد رأی داریم و حسب همان آرا در مجلس کار خواهیم کرد.
وی در پاسخ این سؤال که «بدترین تصاویری که این روزها دیدید و شما را آزرده کرد چه بود؟» میگوید: تصویر بد متأسفانه زیاد بود. بدترین صحنهها زمانی است که همکار و همفراکسیونیتان برای فردی رأی جمع میکند که شما چند ساعت پیش در جمعبندی به رأی مخالف با او رسیدهاید. این رفتار برخی نمایندگان واقعاً آزاردهنده بود.
وی خاطرنشان کرد: اینکه بخواهی چهارنبش باشی و جایی بروی که به نفعت باشد، درست نیست. همین چند نبش بودن لطمه زیادی به کشور وارد کرده است. اتفاقاً اصولگرای چارچوبدار بهتر از اصلاحطلبی چندنبش بوده و حرمتش بیشتر است. متأسفانه افرادی داریم که با جهت باد رأی و نظرشان تغییر میکند.
استتار توتال با شرکت دانمارکی برای گرفتن امتیاز نفتی
«توتال در پوشش یک شرکت دانمارکی، درصدد گرفتن امتیازی خسارتبار در ایران است».
به گزارش رجانیوز، یکی از انتقادات به قرارداد گازی با شرکت توتال که نامش با بدعهدی در تاریخ نفت ایران گره خورده است این بود که این شرکت، میادین مشترک ایران و قطر را به طور همزمان در دست دارد و باعث میشود با رشوه گرفتن از قطریها پروژه طرف ایرانی را معطل کند. اما انگار قرار است دوباره از همین سوراخ گزیده شویم البته این بار در حوزه نفتی!
این بار توتال شرکتی دانمارکی را خرید که از چندی پیش درخصوص توسعه لایه نفتی پارس جنوبی و افزایش برداشت از میدان مشترک ایران با قطر، مذاکرات با وزارت نفت ایران را شروع کرده است!
داستان از جایی جالبتر میشود که توتال چندی پیش در قراردادی با قطر میدان الشاهین را که حوزه مشترک با ایران است برای 25 سال در اختیار خود قرارداد. به نظر میرسد با توجه به سابقه توتال در رشوه دادن و تاخیر در تعهدات خود نسبت به ایران در قراردادهای مشترک باید سالهای آینده بدعهدی فرانسویها را ببینیم و شاهد از دست رفتن میادین مشترک درخصوص نفت و گاز کشورمان باشیم. این تاوان بیتوجهی و خوشبینی به کسانی است که بدون توجه به جوانب چنین کارهای عظیمی امتیازهای طولانیمدت و یک طرفه را به طرف مقابل اعطا میکنند.
پس از عقد اولین قرارداد توسعه پارس جنوبی با توتال در قالب جدید قراردادهای نفتی موسوم به IPC، موجی از مذاکرات برای واگذاری امتیازهای بلندمدت در میدانهای انرژی کشور به راه افتاد. در این خصوص نورالدین شهنازیزاده مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت اعلام کرد که مذاکرات با شرکتهای شِل، انی ایتالیا، OMV اتریش، TNO نروژ، GPM روسیه و PTTP تایلند، پتروناس مالزی، اینپکس ژاپن و گازپروم روسیه در حال اجرا است.
یکی از این موارد جهت عقد قرارداد جدید در قالب IPC برای توسعه لایه نفتی پارس جنوبی و افزایش برداشت از میدان مشترک با قطر، شرکت «مرسک اویل» از کشور دانمارک بود. «مرسک اویل» در حقیقت واحد نفتی یک شرکت بزرگتر به نام ای پی مولر-مرسک (AP Moller-Maersk)است. این شرکت قرار بود عقبماندگی ایران در برداشت از لایه نفتی پارس جنوبی که با میدان نفتی الشاهین قطر است را جبران کند. مرسک از سال 1992 تا 2017 توسعه میدان الشاهین قطر را بر عهده داشت که در سال 2017 توسعه این میدان از مرسک گرفته شد و به مدت 25 سال در اختیار توتال قرار گرفت.
اما پشت پرده مذاکره با مرسک چه بوده است؟ این شرکت که توان نگهداری پروژه خود در میدان الشاهین قطر را نداشته است، اکنون مهمترین شرکت مطرح برای توسعه لایه نفتی پارس جنوبی است. اما داستان به همین جا ختم نمیشود. چند روزی است که رسانههای مختلف خبر از در جریان بودن مذاکراتی مبنی بر خرید مرسک اویل از سوی توتال میدهند. این خبر باعث جابجایی شاخصهای این دو شرکت در بورسهای مختلف شده بود تا اینکه امروز خبرگزاری رویترز اعلام کرد که شرکت توتال کل شرکت مرسک اویل را با قیمت 7/45 میلیارد دلار خریداری کرده است.
انتشار این خبر به این معناست که توتال صاحب حدود 11 میلیارد بشکه نفت در حوزه نفتی دریای شمال خواهد بود و در خاورمیانه نیز علاوه بر آنکه توانسته بود در میدان الشاهین قطر، امتیاز توسعه را به مدت 25 سال از آن خود کند، از این پس به جای نماینده شرکت مرسک، نماینده شرکت توتال روی صندلی مذاکره با ایران برای توسعه لایه نفتی پارس جنوبی خواهد نشست! یعنی شرکتی که در آن سوی مرز در حال برداشت و توسعه از میدان الشاهین قطر است، در حال مذاکره با وزارت نفت برای توسعه میدان رقیب در داخل کشور خواهد بود.
حال باید دید آیا دولت به این خطر بزرگ در حوزه انرژی توجه میکند و از تکراراشتباه قبل در حوزه مشترک گازی جلوگیری میکند و یا این بار هم منافع ملی قربانی سیاستهای نادرست میشود و حوزه مشترک نفتی هم در اختیار یک شرکت بدنام گذاشته میشود و به پروژه فرانسویها درخصوص تسلط به میادین مشترک در هر دو کشور ایران و قطر و پایمال شدن حقوق و منافع کشورمان تن میدهد.
بهار: عملکرد فراکسیون امید فاجعه در فاجعه است
عملکرد فراکسیون امید در ماجرای رأی اعتماد به وزیران پیشنهادی همچنان، موجب کلافگی و اعتراض در محافل مدعی اصلاحطلبی است.
روزنامه بهار در این باره نوشت: این روزها و پس از عملکرد نه چندان امیدوارکننده لیست امید در ماجرای وزرای پیشنهادی، باید از خودمان بپرسیم در پس عملکرد این نمایندگان که قرار بود سرمایههای اصلاحات باشند و در نبود بزرگان که بالاخره روزی باید جایشان را به دیگران بدهند آبروداری کنند. چه اتفاقی در حال رخ دادن است. مسئله ابداً کوچک نیست، بسیاری از افراد لیست امید یا ناتوان از فهم حداقلی جایگاهی که دارند هستند یا قد و قواره بسیاری از آنها به کارهای مهم و بر زمین مانده اصلاحطلبان نمیخورد یا به طور کلی این لیست را برای رسیدن به حوائج و رانتها دور میزنند، از نطق فاجعهبار یکی از آنها در دفاع از پدرش تا مسئله تقلاهای عدهای از آنها در پیشدستی برای گرفتن سلفی با فدریکا موگرینی، سکوت نماینده مخالف و تطمیع و در نهایت موضوع رأی نیاوردن یک وزیر اصلاحطلب و رأیآوری عدهای که خودشان هم باورشان نمیشد رأی بیاورند.
میتوان به حضور اصلاحطلبان در این دوره از مجلس از دو منظر نگریست. منظر اول حضور با حداقل کارکرد و منظر دوم حضور با حداکثر قوا و جریانساز، معتقدان به منظر اول معتقد بودند با حضور افراد لیست امید و اصلاحطلبان راه ورود به مجلس بر روی تندروان و مخالفان دلواپس بسته شد و جامعه اندکی از هیاهو برای هیچ ایشان در امان ماند.
اگر قرار بر این نگاه بود همه جایگاهها را به جوانان گمنام ندادند و عدهای با فشار به لیست چپانده شدند؟ آیا قرار است لیست امید خود پروسه نابودی را مانند آنچه اکنون شاهد آن هستیم به پیش برد؟ عملکرد تا به امروز لیست امید دقیقاً تأییدکننده این نگاه بیارزش و خانمانبرانداز است، نگاهی که نشان میدهد خود امیدیها هم بر مبنای آن عمل میکنند. بیثمری و سکوت محض عارف در مجلس واقعاً فرقی با بیثمری حضور دیگران دارد؟
یعنی در جبهه اصلاحات 50 نفر نماینده بالقوه و ذخیره خوب وجود نداشت؟ یا بسیاری از فرصت پیش آمده سوءاستفاده کردند و با رایزنیها در لیست، تحمیل شدند و بعد از تریبون نمایندگی برای مالهکشی استفاده کردند؟
سیاستگذاری اشتباه و سقوط شدید سرمایهگذاری در بخش مسکن
«بانک مرکزی از سقوط سرمایهگذاری خصوصی در بخش مسکن خبر داد؛ این آمار در کنار نزول چهار ساله ارزش افزوده مسکن، به منزله عملکرد عباس آخوندی در وزارت راه و شهرسازی است.»
وبسایت مشرق نوشت بر اساس گزارش بانک مرکزی از خلاصه نتایج آمار فعالیتهای ساختمانی بخش خصوصی در مناطق شهری استانهای مختلف ایران در ۹ ماهه اول سال ۱۳۹۵، سرمایهگذاری بخش خصوصی برای احداث ساختمان در این مدت به شدت نزول کرده است.
مطابق آمار بانک مرکزی، سرمایهگذاری بخش خصوصی برای احداث ساختمانهای جدید در ۹ ماهه اول سال ۱۳۹۵ به ۱۱ هزار و ۴۷۷ میلیارد تومان رسید که نسبت به ۹ ماهه اول سال ۱۳۹۴ بالغ بر ۲ درصد و نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۱ (آخرین سال عملکرد دولت دهم) کاهش چشمگیر نشان میدهد. این در حالی است که با احتساب تورم ۴ سال اخیر، برای حفظ همان سطح سرمایهگذاری سال ۱۳۹۱ باید در ۹ ماهه اول سال ۱۳۹۵ بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری صورت میگرفت.
مجموع کل سرمایهگذاری بخش خصوصی در ساختمانهای جدید، ساختمانهای نیمهتمام و ساختمانهای تکمیلشده در ۹ ماهه اول سال گذشته46/8 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به سال ۱۳۹۴ بیش از ۱۳ درصد کاهش پیدا کرده است.
در ۹ماهه سال ۱۳۹۱ سرمایهگذاری در ساختمانهای تکمیلشده 43/6 هزار میلیارد تومان بود که با لحاظ تورم، بایستی در ۹ ماهه سال گذشته به ۸۳ هزار میلیارد تومان میرسید. اما به علت سقوط شدید تولید مسکن در دولت یازدهم، در ۹ ماهه سال ۱۳۹۵ ارزش سرمایهگذاری بخش خصوصی در واحدهای تکمیلشده فقط 46/8 هزار میلیارد تومان بود که نشانه عقبرفت چشمگیر تولید مسکن در دولت یازدهم است.
نتایج این گزارش نشان میدهد به علت سیاستهایاشتباه عباس آخوندی در ۴ سال اخیر، سرمایهگذاران اقبالی به تولید مسکن نشان ندادهاند. همین مسئله موجب کاهش تدریجی عرضه مسکن در کشور شده و با توجه به افزایش سالانه تقاضای مسکن در کشور (سالانه بیش از یک میلیون تقاضای جدید وارد بازار میشود) شرایط را برای مستاجران دشوار نموده است.
عواقب کمکاریهای آخوندی در بخش مسکن، امسال در بازار اجارهبها دیده شده که در تهران قیمت اجارهتا ۴۵ درصد نیز افزایش یافته است.
40 درصد مردم، کابینه جدید را متوسط و 42 درصد ضعیف و ناکارآمد میدانند
نظرسنجی یک سایت حامی دولت نشان میدهد 40 درصد مخاطبان این سایت، عملکرد کابینه دوازدهم را «متوسط» و 42 درصد نیز «ضعیف یا ناکارآمد» پیشبینی میکنند.
سایت «جماران» نوشت: نظرسنجی اخیر سایت جماران نشان میدهد، 40 تا 45 درصد از مخاطبان عملکرد دولت دوازدهم را متوسط پیشبینی میکنند.
این نظرسنجی نشان میدهد11/83 درصد از شرکت کنندگان معتقدند این دولت کارآمد، 6/12 درصد از شرکتکنندگان بر این باورند که دولت جدید قوی، 40/35 درصد معتقدند عملکرد متوسطی خواهد داشت.
علاوه بر این، 26/56 درصد نیز بر این باورند دولت دوازدهم ضعیف است و 15/15درصد نیز به ناکارآمدی آن رای دادند.
بخش دیگری از این نظرسنجی که در کانال تلگرامی سایت جماران انجام شده است، هفت درصد به کارآمدی و پنج درصد به ناکارآمدی دولت دوازدهم رای دادهاند. پنج درصد از شرکتکنندگان نیز دولت جدید را قوی و در سوی دیگر 38 درصد آن را ضعیف دانستهاند؛ 45 درصد از مخاطبان کانال جماران نیز پیشبینی کردهاند عملکرد کابینه دوازدهم متوسط خواهد بود.