kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۱۷۹۷
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۵
سفیر مسکو در تهران:

تنها حضور نظامی ایران و روسیه در سوریه قانونی است

جاگاریان در مصاحبه‌ای گفت که سیاست مسکو در سوریه بسیار به تهران نزدیک است و تاکید کرد که تنها حضور نظامی روسیه و ایران در این کشور قانونی است.


لوان جاگاریان سفیر روسیه در تهران، در گفت‌وگو با ایسنا، برخلاف برخی تحلیل‌ها که روی کار آمدن ترامپ را به نفع روسیه می‌دانست، بر این باور است که روابط فعلی مسکو و واشنگتن به مراتب حتی بدتر از زمان حضور اوباما در کاخ سفید است، اما با این وجود کرملین بر مذاکره بین مقام‌های دو کشور تاکید دارد.  نقش آمریکا در منطقه و پایبندی به برجام از مواردی هستند که او می‌گوید باید درخصوص آنها با آمریکایی‌ها مذاکره شود.
این دیپلمات روس، از آینده منطقه و گسترش گروه‌های تروریستی در آن ابراز نگرانی کرد، چراکه به عقیده او با وجود تلاش‌های بسیار برای مقابله با آنها هم‌چنان شاهد گسترش فعالیت‌های تروریستی در منطقه و حتی جهان هستیم. او همراهی نکردن برخی از کشورهای غربی و آمریکا با ایران، روسیه و ترکیه در سوریه را از عواملی دانست که باعث کندی در مقابله با این گروه‌ها شده است.
وی در پاسخ به این سؤال که «همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه به ویژه در سوریه به چه صورت دنبال می‌شود؟» گفت: «در سوریه، تهران و مسکو هماهنگی بسیار نزدیکی دارند. باید تاکید کنم که سیاست ما در سوریه با ایران شباهت زیادی دارد و فقط حضور نظامی ایران و روسیه در سوریه قانونی است.  سایر کشورهای خارجی که در این کشور حضور نظامی دارند غیرقانونی هستند، زیرا از دولت قانونی سوریه مجوز حضور را دریافت نکرده‌اند. ما با ایران در بعد نظامی و سیاسی همکاری می‌کنیم.»
سفیر روسیه در تهران با تاکید بر پایبندی ایران به برجام خاطرنشان کرد که در این شرایط اظهار نگرانی آمریکا بی‌دلیل بوده و این امر را در مذاکراتی که مسکو با واشنگتن خواهد داشت، گوشزد می‌کنیم.
جاگاریان در این باره گفت: «ما درباره اظهارنظرهایی که از سوی ترامپ انجام می‌شود نگران هستیم. روسیه برای امضای برجام تلاش بسیار کرده‌، برجام یک قرارداد دو جانبه بین ایران و آمریکا نبوده و قراردادی چند جانبه است. کشورهای اروپایی هم با رویکرد آمریکا مخالفت کرده و بسیار نگران هستند. من تاکید می‌کنم که از نظر روسیه، ایران به صورت کامل به تعهدات خود درخصوص برجام پایبند بوده و آمریکایی‌ها اعتراضی نباید داشته باشند. بنا بر این در گفت‌وگوهایی که با آمریکایی‌ها داشته و خواهیم داشت بر این موضوع تاکید خواهیم کرد ولی امیدوارم که چین از سوی خود و به خصوص متحدان نظامی آمریکا یعنی فرانسه،‌ آلمان و به ویژه انگلیس با آمریکا در رابطه با این موضوع مذاکره کنند.»