kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۱۴۲۱
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۶

آمادگی دانشگاه ها برای اجرای طرح آمایش آموزش عالی



معاونان آموزشی دانشگاه‌ها در بیانیه پایانی پنجاهمین نشست معاونان آموزشی، آمادگی خود را برای مشارکت فعالانه در پیشبرد و اجرای طرح آمایش آموزش عالی، حرکت در مسیر مأموریت گرایی و رفع مشکلات محلی، استانی، منطقه‌ای و ملی، برحسب مأموریت‌های تعیین شده، ابراز داشتند.
پنجاهمین همایش معاونان آموزشی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور هیجدهم و نوزدهم مردادماه ۱۳۹۶ به میزبانی دانشگاه پیام نور و با محوریت «آموزش عالی؛ کیفیت و تحول» و با رویکرد توجه به احکام برنامه ششم توسعه برگزار شد و در این نشست، وضعیت موجود و چالش‌های پیش روی آموزش عالی کشور، ضرورت تأمل در کارکردهای دانشگاه و آموزش دانشگاهی، مطالعه تطبیقی نقش دولت در توسعه آموزش عالی؛ جایگاه علوم انسانی، نظام سنجش و پذیرش دانشجو، راهکارهای ارتقاء مراکز آموزش عالی، چالش‌ها، راهکارها و راهبردهای ارتقاء کیفیت، مدیریت منطقه‌ای و استقرار سامانه آموزش عالی(HES) توسط صاحب نظران مدعو مطرح و دیدگاه‌های معاونان آموزشی شرکت‌کننده در همایش درخصوص هریک از مباحث مطروحه احصاء شد.
بر اساس این گزارش، شرکت کنندگان در این همایش ضمن تأیید اقدامات مسئولانه اخیر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درخصوص ساماندهی و قانونمند کردن گسترش دانشگاه‌ها، رشته محل‌ها و مقاطع تحصیلات دانشگاهی و اظهار امیدواری نسبت به هماهنگی و همسویی دانشگاه آزاد اسلامی با سیاست‌ها و مصوبات شورای گسترش آموزش عالی، آمادگی خود را برای مشارکت فعالانه در پیشبرد و اجرای طرح آمایش آموزش عالی، حرکت در مسیر مأموریت‌گرایی و رفع مشکلات محلی، استانی، منطقه‌ای و ملی، برحسب مأموریت‌های تعیین شده، ابراز داشتند.
در مقدمه این بیانیه آمده است: تحقق مطلوب و بهینه طرح آمایش با هدف توسعه هدفمند آموزش عالی، استفاده بهینه از امکانات، افزایش بهره‌وری، پاسخگویی به نیازهای جامعه و رفع معضلات کشور، ساماندهی مؤسسات آموزش عالی و... مستلزم توجه و التزام به معنا و مفهوم استقلال دانشگاه است. استقلال نه به معنای مستقل و جدا شدن از قوانین و ساختارها، بلکه به مفهوم التزام داشتن به روش علمی، استقلال در خردورزی، سفارشی کار نکردن و نتایج دریافت‌های علمی خود را آزادانه ارائه کردن و پاسخگو بودن، که عملیاتی شدن این مفهوم و رسیدن به نتایج مطلوب از اجرای طرح آمایش آموزش عالی ایجاب می‌کند که دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور، در چارچوب قوانین و مقررات موضوعه از آزادی عمل لازم درخصوص مؤلفه‌های دروندادی و فرآیندی آموزش دانشگاهی همچون پذیرش دانشجو، جذب هیئت علمی، تدوین برنامه‌های درسی و تنظیم مقررات آموزشی برخوردار باشند.
معاونان آموزشی دانشگاه‌ها در بیانیه پایانی این نشست بر انجام و پی گیری موارد مشروحه زیر، توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کردند:
یکم: در ادامه واگذاری اختیارات برنامه‌ریزی درسی به دانشگاهای سطوح (۱) و (۲)، نسبت به توسعه دامنه این اختیار به دیگر دانشگاه‌ها از یک سو و واگذاری دیگر اختیارات ممکن به مدیریت‌های منطقه‌ای و دانشگاه‌ها از سوی دیگر، اقدام نمایند.
دوم: اصلاح و بازنگری در مقررات و قوانین مربوط به سنجش و پذیرش دانشجو را با رویکرد واگذاری اختیار پذیرش دانشجو به دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی در دستور کار قرار دهند.
سوم: با توجه به محدودیت‌های حاکم بر فرآیند جذب هیئت علمی در شرایط کنونی و مشکلات مترتب بر آن، از شورای عالی انقلاب فرهنگی درخواست شود که با رویکرد اعتماد به دانشگاه‌ها – با توجه به تجارب موفق که درخصوص جذب هیئت علمی مورد نیاز اندوخته‌اند - نسبت به اصلاح وضعیت موجود فرایند جذب اقدام نمایند.
چهارم: با توجه به طولانی بودن فرآیند بازنگری و تدوین برنامه‌های درسی رشته‌های علوم انسانی در شورای تحول علوم انسانی از یک سو، و کارآمدی، تعهد و شناخت اعضای کار گروه علوم انسانی شورای عالی برنامه‌ریزی از سوی دیگر، از شورای تحول درخواست شود، نسبت به سرعت بخشیدن به اقدامات و وظایف محوله و انجام هماهنگی‌های لازم با بدنه هیئت علمی پیشکسوت و صاحب‌نظر علوم انسانی اقدام نمایند.
معاونان آموزشی شرکت‌کننده در نشست با قدرشناسی از دولت و مجلس شورای اسلامی برای تصویب قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی، آمادگی خود را برای همکاری و مشارکت در ریشه یابی علل و عوامل انحراف از معیارهای اخلاقی در فعالیت‌های علمی و مواجهه با آنها، با هدف محو اینگونه بداخلاقی‌ها که حیثیت دانشگاه و آموزش عالی کشور را خدشه دار ساخته است، اعلام کردند.
با هدف تقویت دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی مناطق کم‌برخوردار، شرکت‌کنندگان در همایش همچنین آمادگی خود را برای همکاری با آنها در جهت تأمین هیئت علمی مورد نیاز، اجرای دوره‌های مشترک آموزشی و انجام همکاری‌های تحقیقاتی در چارچوب مدیریت‌های منطقه‌ای ابراز داشتند و بازنگری و اصلاح مقررات آموزشی موجود، با رویکرد روان سازی و واگذاری اختیار، و تدوین و ارائه شیوه نامه‌ها و دستورالعمل‌های لازم برای تسهیل برقراری ارتباط و همکاری علمی و آموزشی مشترک بین دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی را از جمله شرایط تحقق اینگونه همکاری‌ها برشمردند.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، در بخش پایانی این بیانیه، شرکت کنندگان در همایش با تقدیر و تکریم طراحان و دست‌اندرکاران استقرار سامانه آموزش عالی (HES) اظهار امیدواری کردند که این سامانه بتواند تسهیل‌گر دسترسی به آمار و اطلاعات موثق و صحیح دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی کشور، برای مخاطبان باشد.