kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۰۶۶۹
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۷
نقص فنی هواپیمایی که بوی نویی می‌داد

یک هواپیمای برجامی دیگر هم زمین‌گیر شد

یکی از هواپیماهای نویی که بعد از برجام وارد شده بود، شنبه‌شب در گرگان دچار نقص فنی و ناچار به فرود اضطراری شد.



به گزارش مهر، یک فروند هواپیمای ‌ای تی آر ۷۲ ـ ۶۰۰ از هواپیماهای تازه وارد برجامی، به شماره پرواز ۲۴۹ شنبه‌شب در مسیر مشهد به گرگان در حال پرواز بود که در نزدیکی فرودگاه گرگان دچار نقص فنی و مجبور به فرود اضطراری در این فرودگاه شد که هواپیما و مسافران به سلامت به زمین نشستند.
خلبان پیش از فرود، به عوامل فرودگاه گرگان نقص فنی را اطلاع رسانی کرده بود و عوامل امدادی مستقر در فرودگاه آمادگی کامل داشتند که به همین دلیل کار خلبان برای نشست اضطراری آسان‌تر شده بود.
در همین ارتباط یک منبع آگاه در اداره کل تعمیرات و نگهداری هواپیمای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) درباره علت وقوع چنین حادثه‌ای برای هواپیمایی که تنها چند ماه از عمر آن می‌گذرد، اظهار کرد: با توجه به اینکه بخشی از مسیر پرواز مشهد ـ گرگان در استان گلستان، از فراز دریای خزر عبور می‌کند، به علت گرما و رطوبتی که امروز بر این منطقه حاکم بود، سیستم سوخت‌رسانی موتور شماره 2 هواپیمای ‌ای‌تی‌آر دچار حادثه شد.
وی افزود: واحد کنترل سوخت این هواپیما دچار اختلال در سوخت‌رسانی شده و به همین دلیل موتور شماره ۲ از کار افتاد و هواپیما با مهارت خلبان به سلامت بر زمین نشست.به گفته این منبع آگاه در شرکت هما، اگرچه گفته می‌شود ‌ای‌تی‌آرها با آب و هوای ایران سازگار است، اما با توجه به مشکلاتی که برای این هواپیما به وجود آمد، به نظر می‌رسد مناسب انتقال به مناطق جنوبی کشور و مسیرهای جزایر خلیج‌فارس به سرزمین مادر (فرودگاه‌های بوشهر و بندرعباس) نباشند.
گفتنی است در خرداد ماه نیز یکی دیگر از هواپیماهای ‌ای‌تی‌آر به مدت نزدیک به یک ماه به دلیل نبود یکی از قطعات آن و زمان بر بودن ارسال قطعه از سوی کمپانی سازنده در آشیانه انقلاب فرودگاه مهرآباد متعلق به ایران ایر زمین‌گیر بود که پس از ارسال قطعه مورد نظر و نصب بر روی هواپیما، مجددا عملیاتی شد.
تسنیم نیز درباره این موضوع گزارش داد، یکی از مواردی که پروسه خرید 20 فروند هواپیمای ‌ای‌تی‌آر را دچار وقفه کرد، عدم اطمینان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از تامین قطعات این به اصطلاح شاپرک‌ها توسط کمپانی کانادایی بود. این مسئله باعث شد تا روند مذاکره تا امضای قرارداد ‌ای‌تی‌آرها طولانی شود و سرانجام اواخر فروردین ماه امسال با حضور مدیرعامل سابق ایران‌ایر این برنامه نهایی شد.
در خصوص هواپیماهای ‌ای‌تی‌آر چند مسئله حائز اهمیت است؛ یکی این‌که هواپیماهای مذکور نو بوده و طبیعتا تا مدت‌ها نباید دچار نقص‌‌های فنی شوند، مگر این‌که ‌ای‌تی‌آرها برای اقلیم آب و هوایی کشورمان ساخته نشده باشند که اینچنین به طور مداوم زمینگیر می‌شوند. به نظر می‌رسد این هواپیماها برای شرکت‌های هواپیمایی خارجی و با شرایط آب و هوایی همان کشورها تولید شده و اقلیم ایران به مزاج آنها خوش نمی‌آید.مورد دوم به نگرانی‌های دیروز وزیر راه و شهرسازی در خصوص تهدیدهای آمریکا برمی‌گردد. آخوندی در دیدار با دبیر دولت فرانسه تعهد تامین قطعات هواپیما را به آنها یادآوری کرد.
وی که عمده تمرکز خود را در دو سال اخیر -حداقل دربعد رسانه‌ای- به ماجرای خرید هواپیماهای خارجی اختصاص داده بود، با تاکید بر ضرورت پشتیبانی فرانسه از مبادلات اقتصادی دو کشور، گفت: با توجه به تهدیدهای اخیر آمریکا که بر عملکرد شرکت‌های اروپایی تاثیرگذار است ایران خواستار مواضع سیاسی دولت فرانسه، آلمان و در سطح بالاتر اتحادیه اروپا است.
وزیر راه با بیان این‌که براساس برجام قطعات و سایر خدمات وابسته از سوی شرکت‌های طرف قرارداد باید در اختیار ایران قرار بگیرد، تصریح‌کرد: نباید برای هر سرویس کوچکی نیازمند مکاتبه و مذاکرات جدید باشیم.
به نظر می‌رسد کمپانی کانادایی تا اطلاع ثانونی اعتقادی به پشتیبانی از ‌ای‌تی‌آرهای خریداری شده توسط هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ندارد. یکی از مشکلات صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور محرمانه نگاه‌ داشتن اطلاعات این بخش از سوی برخی مسئولان و مدیران ذی‌ربط است. حدود سه هفته از آمدن رسمی سرپرست ایران‌ایر می‌گذرد، اما تا کنون وی در خصوص وضعیت قراردادهای خرید هواپیمای این شرکت اظهارنظر نکرده است.