kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۰۶۵۹
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۶
سازمان غذا و دارو:

نوشتن عبارت «تازه» بر روی فرآورده غذایی مشروط است

معاون اداره کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو گفت: هیچ تولید کننده‌ای حق ندارد خارج از ضوابط عنوان یا مطلبی را به مفهوم فرآورده‌اش اضافه کند.


 سمیره صباح به پایگاه خبری سازمان غذا و دارو گفت: عبارت «تازه» و به تعبیری  feresh از جمله اظهارات توصیفی رایج برحسب مواد غذایی به حساب می‌آید که به توصیف حالت یا فرآوری انجام شده بر روی مواد غذایی دلالت دارد و نوشتن این عبارت بر روی مواد غذایی صرفاً زمانی امکانپذیر است که بر روی آن محصول فرآیند حرارتی، انجماد یا هر شکلی از نگهداری ماده غذایی انجام نشده باشد.
صباح با تاکید بر اینکه برای بیان طعم و نام تجاری فرآورده نمی‌توان از واژه «تازه» استفاده کرد، افزود: مواد غذایی تازه بسته‌بندی شده و افزودن واکس و پوشش‌ها با درجه غذایی براساس ضوابط و معیارهای موجود موارد استفاده از این عبارت می‌باشند، علاوه بر آن  به کارگیری محلول شستشوی کلر ملایم با اسید ملایم در حین تولید و پرتودهی ماده غذایی خام، حداکثر KGI مواردی هستند که بر روی برچسب مواد غذایی‌شان می‌توان از عبارت «تازه» استفاده کرد.
 وی ادامه داد: استاندارد ملی ایران به شماره 6629 که به موضوع ویژگی و آزمون‌های پنیر تازه می‌پردازد پنیر تازه پاستوریزه را از این قاعده مستثنی کرده است.