kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۰۶۳۳
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۶
نهم شهریور ماه، آخرین فرصت برای پرداخت بدهی‌های میلیاردی

خطر حذف پرسپولیس، استقلال و تراکتورسازی از آسیا جدی است

طبق اعلام کنفدراسیون فوتبال آسیا در صورتی که تیم‌های پرسپولیس، استقلال، تراکتورسازی و نفت تهران نتوانند تا نهم شهریور ماه تمام بدهی‌های خود به افراد حقوقی و حقیقی را پرداخت کنند، از لیگ قهرمانان آسیا کنار گذاشته خواهند شد.

سرویس ورزشی-

بیست و یکم تیرماه بود که کنفدراسیون فوتبال آسیا با استناد به آیین‌نامه حرفه‌ای‌سازی باشگاه‌ها اقدام به تعیین ضرب‌الاجلی برای پرداخت بدهی تیم‌های حاضر در فصل پیش روی این مسابقات کرد.
طبق اطلاعیه این فدراسیون،‌ در صورتی که باشگاه‌های حاضر در این مسابقات نتوانند تا ۹ شهریور ماه تمام بدهی‌های خود را به شخصیت‌های حقوقی و حقیقی پرداخت کنند، مجوز حرفه‌ای آنها صادر نخواهد شد و بر همین اساس نمی‌توانند در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا حاضر شوند.
در شرایط فعلی تیم‌های پرسپولیس، نفت، استقلال و تراکتورسازی چهار نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۸ هستند که هر چهار باشگاه بدهی‌های هنگفتی را از سال‌های گذشته دارند و در طول یک ماه گذشته نتوانستند این بدهی‌های چند ده میلیاردی را پرداخت کنند.
سوالی که برای جامعه فوتبال مطرح شده این است که در صورت صادر نشدن مجوز حرفه‌ای به باشگاه‌های مذکور، آیا تیم دیگری از ایران می‌تواند جایگزین آنها شود؟
در صورتی که هر کدام از نمایندگان ایران موفق به اخذ این مجوز نشوند، فدراسیون فوتبال پس از تعامل با AFC‌ بر اساس جدول رده‌بندی مسابقات لیگ برتر، نماینده بعدی را معرفی می‌کند.
طبق جدول رده‌بندی لیگ شانزدهم پس از تراکتورسازی، تیم سوم جدول که به عنوان چهارمین نماینده ایران به AFC‌ معرفی شده به ترتیب ذوب‌آهن، سپاهان، پیکان، استقلال خوزستان و گسترش فولاد در رده‌های چهارم تا هشتم قرار دارند.
در صورتی که هر یک از نمایندگان ایران در آسیا، نتواند مجوز حرفه‌ای را اخذ کند، یکی از تیم‌های رده چهارم به بعد لیگ قبل که از نظر بدهی در شرایط مطلوب‌تری نسبت به نمایندگان ایران باشند، به عنوان تیم بعدی به AFC معرفی خواهد شد.
بدهی سرخابی‌ها بالاتر از یکصد میلیارد تومان
نکته مهم اینکه آمار دقیقی از میزان بدهی تیم‌های ایرانی شرکت‌کننده در لیگ قهرمانان آسیا در دست نیست اما اردیبهشت ماه سال 1393 وزارت ورزش و جوانان با صدور اطلاعیه‌ای میزان بدهی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در پایان سیزدهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر را اعلام کرد. بر اساس اظهارات امیررضا خادم که در آن زمان نماینده تام‌الاختیار وزیر ورزش در امر خصوصی‌سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس بود، میزان بدهی‌های پرسپولیس در تا سال 93، 70 میلیارد تومان بود. خادم در توضیح این مطلب یادآور شده بود: قبل از حضور محمد رویانیان در باشگاه پرسپولیس این بدهی 20 میلیارد تومان بود اما بعد از پایان دوره 28 ماهه مدیریت وی، این بدهی به 70 میلیارد تومان رسیده است.
خادم همچنین در خصوص بدهی‌های باشگاه استقلال نیز گفته بود: براساس بررسی‌هایی که از سوی سازمان بازرسی صورت گرفته است، میزان بدهی باشگاه استقلال حدود 45 میلیارد تومان است که 36 میلیارد تومان آن مربوط به زمان حضور علی فتح‌الله‌زاده در این باشگاه است.
در خصوص بدهی‌های باشگاه تراکتورسازی و نفت تهران آمار دقیقی در دست نیست اما شواهد و قرائن نشان می‌دهند که این دو باشگاه نیز بدهی‌های زیادی دارند و بعید است بتوانند تا نهم شهریورماه مشکلات خود را حل کنند.
توقف چرخه معیوب تیمداری
روند فعالیت‌های باشگاه‌های ما در سه سال اخیر نشان می‌دهد که اگر بدهی‌ها بیشتر نشده باشد، کمتر نیست. به نظر می‌رسد این دیگر آخرین فرصت برای مدیران فوتبال است تا فکری به حال شیوه تیمداری خود کنند. بالاخره قرار است یکبار برای همیشه تکلیف تیم‌های بدهکار مشخص شود تا چرخه معیوب بالاخره یک جا متوقف شود.