kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۰۶۰۸
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۳

کاخ سفید به دستگاه‌های دروغ‌سنج مجهز می‌شود!

کاخ سفید برای مقابله با درز بی‌سابقه اطلاعات حساس به رسانه‌ها تصمیم گرفته از دستگاه دروغ‌سنج برای آزمایش کارکنان خود استفاده کند. کارکنان کاخ سفید منشأ اصلی درز این اطلاعات هستند.



درز اطلاعات حساس به رسانه‌ها خشم مقامات دولت ترامپ را حسابی برانگیخته است. دادستان کل آمریکا روز جمعه با اشاره به این موضوع و با اعلام این‌که طی ماه‌های اخیر میزان افشاگری‌های از اطلاعات محرمانه دولتی، بدون مجوز به رسانه‌ها یا دشمنان خارجی افزایش چشمگیری داشته است (تا 3 برابر)، تأکید کرد که چهار نفر در ارتباط با این موضوع متهم شده‌اند. چند روز پیش افشای گفت‌وگوی جنجالی ترامپ با همتای مکزیکی و استرالیایی‌اش سر و صدای زیادی به راه انداخت.
دادستان آمریکا در ادامه گفت: «هیچ‌کسی حق ندارد دعواها و اختلافات پنهان خود را با انتشار اطلاعات حساس دولتی به رسانه‌ها بکشاند. هیچ دولتی نمی‌تواند در شرایطی کار بکند که رهبران آن نتوانند درباره مسائل حساس به‌طور محرمانه گفت‌وگو کنند یا قادر نباشند که آزادانه و با اطمینان خاطر با رهبران خارجی مکالمه محرمانه‌ای داشته باشند.» دونالد ترامپ در ماه‌های اخیر بارها نسبت به درز اخبار محرمانه دولت به رسانه‌ها هشدار داده و هفته گذشته با انتقاد شدید از دادستان کل او را متهم کرده بود که در قبال این مسئله از خود ضعف شدیدی نشان داده است. برای مقابله با روند درز اطلاعات دولتی به رسانه‌ها اما، «کلین کانوی» مشاور ارشد دونالد ترامپ از احتمال استفاده از دستگاه‌های دروغ‌سنج برای تعدادی از افراد در بخش‌هایی از کاخ سفید و امکان دسترسی به متن تماس‌های تلفنی دونالد ترامپ خبر داده است.
«کلین کانوی» در گفت‌وگویی با شبکه فاکس نیوز گفته: «دفتر ریاست‌جمهوری آمریکا به کار بردن آزمایشات دروغ‌سنجی که دقتی کمتر از 65 درصد دارند! را رد نکرده بود.» استفاده از این ادبیات پس از تاکید وزارت دادگستری بر توقف انتقال اطلاعات مربوط به کاخ سفید صورت گرفته است. کانوی در این‌باره هم گفته: «شناسایی افراد جاسوس به مراتب ساده‌تر از چیزی است که آنها تصور می‌کنند.»