kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۰۲۶۴
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۰
با موضوع تحلیل چرایی ناکامی مشروطه

نشست «شیخ فضل‌الله نوری حدیث نامکرر» برگزار شد

در نشست تخصصی «شیخ فضل‌الله‌نوری حدیث نامکرر» که با موضوع چرایی ناکامی مشروطه در رسیدن به اهداف برگزار شد بر این نکته تاکید گردید که «همه پیامدهای پس از مشروطه ناشی از یک خلا معرفتی بود، مشروطه صورتی در زیر داشت که نتیجه آن اعدام و شهادت شیخ فضل‌الله‌نوری بود.»

 
 سرویس سیاسی-

به گزارش کیهان موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران با همکاری مرکز علوم اسلامی صدرا به مناسبت سالگرد درگذشت آیت‌الله شیخ فضل‌الله‌نوری نشستی تخصصی با عنوان «شیخ فضل‌الله‌نوری؛‌ حدیث نامکرر» را درباره تحلیل نقش او در نهضت مشروطه برگزار کرد.
در این نشست موسی حقانی، رئیس موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، مصطفی تقوی و محمدحسن رجبی طی سخنانی با تشریح انقلاب مشروطه و انحراف آن از مسیر از پیش تعیین شده به اختلافات میان علمای بزرگی چون آیت‌الله شهید شیخ فضل‌الله نوری و آخوندخراسانی پرداختند.
در ابتدای این نشست محمد حسن رجبی اظهار داشت:  در مشروطه بر خلاف انقلاب اسلامی وجه سلبی حرکت مشخص بود اما وجه ایجابی آن معلوم نبود. در انقلاب اسلامی اما هر دو وجه ایجابی و سلبی مشخص بود. در مشروطه در مرحله تدوین قانون اساسی این سوال‌ها پیش آمد که قانون‌نویسی چیست و چگونه باید انجام دهیم. قانون‌نویسی چیزی غیر از قوانین شرع است یا در کنار شرع یا معارض با شرع؟ این جاست که اختلاف‌نظر‌ها شروع می‌شود. جریان غالب به دنبال کپی کردن از قانون فرانسه و بلژیک بود. عده‌ای به دنبال اضافه کردن اصل دومی بر قانون برای نظارت مجتهدین و علما بودند. اما در نهایت تلاش‌ها بی‌نتیجه ماند و مجلس به توپ بسته شد و دوران استبداد صغیر شروع شد. در این دوران می‌بینیم شیخ فضل‌الله‌نوری دیگر به دنبال اصلاح قانون اساسی نیست بلکه به دنبال نفی و رد آن است.
مصطفی تقوی از کارشناسان تاریخ نیز در ادامه گفت: ما با پدیده مشروطه که ظاهرش مبارزه با استبداد و پیشرفت بود با دنیا برخورد کردیم اما نکته این جاست که برخورد هویتی انجام ندادیم. با حرکت‌هایی مثل قیام شیخ فضل‌الله‌نوری گفتیم ما هستیم و هویت داریم و اسلام بی نیاز از دیگر اندیشه هاست. کل حرف شیخ فضل‌الله‌نوری این بود.
وی افزود : ما در آن مقطع نیازمند یک حرکت گفتمانی بودیم. گفتمان اسلام سیاسی در آن مقطع آمادگی حضور در تمامی عرصه‌های سیاست، حقوق بشر، اقتصاد و ... را نداشت. این مسئله تعمیق بخشیدن به مبانی اسلامی برای نیازهای روز و تعیین نسبت‌مان با دنیای جدید همچنان نیاز اساسی ماست و هنوز هم باید در این زمینه کار کنیم.
در این نشست که روز گذشته  در مسجد حضرت خدیجه(س) تهران برگزار شد مصطفی تقوی کارشناس تاریخ اظهار داشت : همه پیامدهای پس از مشروطه ناشی از یک خلا معرفتی بود ، مشروطه صورتی در زیر داشت که نتیجه آن اعدام و شهادت شیخ فضل‌الله نوری بود.
در ادامه جلسه نیز موسی حقانی مدیر موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران گفت شیخ فضل‌الله نوری می‌گوید «پای مشروطه بودم تا زمانی که صحیح بود. تا زمانی که مبارزه با استبداد بود. اما وقتی معلوم شد که می‌خواهند بدعت در احکام خدا بگذارند اعلام برائت کردم. در نهایت هم افسوس می‌خورد که مجموع حرکت علما نتیجه مطلوب نداد. یکی از دشمنان اصلی شیخ، فراماسون‌ها بودند. اومانیسم، سکولاریسم و پلورالیسم حاکم بر تفکر فراماسون‌ها با اندیشه‌های شیخ نمی‌خواند و همین‌ها شیخ را اعدام کرده و به شهادت رساندند».