kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۰۱۰۱
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۱

جنگ روانی دشمنان و راهکارهای مقابله با آن(پرسش و پاسخ)


 پرسش:
جنگ روانی چیست و مهم‌ترین راهکارهای مقابله با جنگ روانی دشمنان کدام است؟
پاسخ:
در دو بخش قبلی پاسخ به این سوال ضمن پاسخ اجمالی به مفهوم جنگ روانی، تاریخچه جنگ روانی و جنگ روانی در صدر اسلام به نحو تفصیل پرداخته شد. اینک در ادامه دنباله مطلب را پی‌ می‌گیریم.
نمونه هایی از جنگ روانی در صدر اسلام
1. پیامبر اکرم (ص) با توجه به این که می‌دانستند مسلمانان از رومیان بیمناک هستند. گاهی دسته هایی از لشکریان اسلام را برای انجام عملیات ایذایی به مرز روم می فرستادند و با این کار آسیب پذیری رومیان را آشکار کرده و روحیه مسلمانان را تقویت می کردند.
2. در شب فتح مکه پیامبر اسلام دستور فرمودند لشکریان اسلام آتش فراوانی در ارتفاعات روشن کنند تا روحیۀ دشمن به تصور این که تعداد مسلمانان بسیار زیاد است تضعیف گردد. (امتاع‌الاسماع، ج1،ص358)
3. مسلمانان هنگام بر خورد با نیرو های دشمن شعارهایی کوبنده و مخصوص به خود داشتند که هم موجب شناخت خودی از غیر خودی بود و هم موجب تضعیف روحیۀ دشمنان می گردید. شعارهایی؛ مانند شعار اَمِت، اَمِت (بمیران، بمیران)، احد احد و شعار الله اکبر در جنگ‌ها داده می شد.(همان،ج9،ص276)
4. در غزوه خندق پیامبر (ص) فردی را به داخل قوم یهود فرستادند تا آنها را از ادامه جنگ با مسلمانان منصرف سازد.(تاریخ‌طبری، ج2، ص578)
5. بی طرف ساختن نیروهای دیگر، سست کردن اطمینان دشمن در کسب پیروزی، و ترساندن و وارد کردن فشار روحی‌ به آنان بخشی از روش های تاکتیکی پیامبر اسلام (ص) و اصحاب ایشان در بعد جنگ روانی در صدر اسلام بود.
دشمنان اسلام نیز در موارد و مقاطع مختلف مقابله با اسلام از حربۀ جنگ روانی استفاده می کردند. در جنگ اُحد مشرکان برای در هم شکستن روحیۀ سپاه اسلام به دروغ فریاد سر دادند که پیامبر(ص) کشته شده است.(کامل ابن‌اثیر، ج7،ص157) قرآن کریم به کار گرفتن حیله جنگ روانی توسط منافقان را این‌گونه بیان می‌کند: «چون [منافقان]با اهل ایمان برخورد کنند، می‌گویند ما ایمان آورده ایم و چون با شیطان های خود خلوت کنند، می‌گویند ما در باطن با شماییم؛ جز این که مؤمنان را استهزا می‌کنیم».(بقره-14)
خداوند متعال به همه مومنان در آیات قرآن هشدار می‌دهد، در جنگ روانی دشمنان که با حربه تهمت، استهزا، شایعه‌پراکنی، و با ایجاد تفرقه و تهاجم فرهنگی قصد ضربه زدن به اعتقادات و فرهنگ اسلامی را دارند و هدفی جز نابودی اسلام و مسلمین ندارند، باید با هوشیاری و بصیرت، مقاومت کرد و با روش‌های خود آنان به جنگ روانی علیه خودشان اقدام کرد، و مکر و حیله آنان را خنثی نمود.
ادامه دارد