معاون وزیر راه و شهرسازی:
ورود اسنپ به حمل ونقل برون شهری خلاف قانون است
معاون وزیر راه و شهرسازی بااشاره به ورود برخی از اپلیکیشنهای داخلی مانند اسنپ به ناوگان حمل ونقل عمومی برون شهری، گفت: حمل ونقل عمومی برونشهری تشریفات خاص خود را دارد و هیچ کس حق ندارد با پلاک شخصی وارد این حوزه شود.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، داوود کشاورزیان بااشاره به اینکه در هر فعالیت اقتصادی دو فاکتور مهم از جمله سرمایه و مدیریت وجود دارد، اظهار داشت: طرح «شرکت سیر همنام» زمینه ساز تقویت مدیریت در بخش حمل ونقل مسافری میشود و اجرای این طرح باید هرچه سریعتر در این حوزه انجام شود.
وی افزود: باید مدیریت را وارد بخش حمل ونقل کشور کنیم و در این زمینه شبکه سیر میتواند به تقویت مدیریت کمک کند.
رئیسسازمان راهداری و حمل ونقل جادهای ادامه داد: افزایش ایمنی، ارتقا کیفیت و ارزیابی کیفیت خدمات از جمله مزایای این طرح است و این عوامل به مدیریت بخش حملونقل کمک میکند.
کشاورزیان خاطر نشان کرد: طرح شبکه سیر را سازمان راهداری پیگیری کرده که در مرحله اول باید شرکتهای نماینده تنها تابلوی یک برند را در دفتر خود ثبت کنند و تمامی فعالیتهای خود در قالب یک شرکت مادر باشد.
وی اضافه کرد: در اجرای این طرح دو حکم لازم الاجرا است و باید تمامی شرکتها در قالب یک تفاهم نامه تنها با یک شرکت همکاری کنند و بغل نویسی اتوبوسها تنها با یک شرکت باشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: تجربه نشان میدهد عمده تصادفات مربوط به ناآشنا بودن رانندگان با جادهها و همکاری نکردن باشرکتهای مادر است.
کشاورزیان بااشاره به اینکه سهم حمل و نقل عمومی از حوادث رانندگی پنج تا شش درصد است، گفت: مردم از مسافرت با اتوبوس نمیترسند، بلکه اتوبوس بسیار ایمنتر از وسایل شخصی درجادهها است ولی واقعیت تلخ مربوط به پایین بودن قیمت سوخت در این حوزه است.
وی بااشاره به اینکه در آیین نامه جدید، همکاری دو شرکت حمل ونقل مسافری به دلیل کمبود مسافر مجاز شده است، بیان کرد: با اجرای این طرح ایمنی اتوبوس و راننده ارتقا مییابد و البته برای اجرای آن گزینش بسیار دقیقی از تمامی رانندگان انجام میشود.
رئیسسازمان راهداری و حمل ونقل جادهای در ادامه به ورود برخی از اپلیکیشنهای داخلی مانند اسنپ به ناوگان حمل ونقل عمومی برون شهریاشاره کرد و گفت: حمل ونقل عمومی برون شهری تشریفات خاص خود را دارد و هیچ کس حق ندارد با پلاک شخصی وارد این حوزه شود و تمامی سواریهای برون شهری باید دارای پلاک «ع» باشند.
کشاورزیان ادامه داد: طی چند ماه اخیر برخی از اپلیکیشنهای داخلی اقدام به جابه جایی مسافران به شهرهای مختلف شدهاند که با دادستان کشور این موضوع را پیگیری کردهایم و معتقد هستیم، ورود این اپلیکیشنها به لحاظ اقتصادی به صرفه کشور نیست و تنها باید با سفرهای درون شهری فعالیت کنند.
وی افزود: ورود این اپلیکیشنها به این منظور بود که سهم حمل ونقل شهری را از وسایل شخصی کاهش دهند، ولی در سفرهای برون شهری سهم حمل ونقل عمومی را کاهش میدهند که این موضوع خلاف قانون است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان گفت: باید به نگرانی شرکتهای حمل ونقل شهرستانی توجه بیشتری شود تا بتوانیم منافع آنها را حفظ کنیم.