kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۹۵۵۸
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۶
با حضور شهردار تهران صورت گرفت

بهره برداری از ۶۶ واگن و لوکوموتیو برقی

شهردار تهران گفت: در قانون حمل و نقل ۸۲.۵ درصد پول اتوبوس باید از سوی دولت واگذار شود که از سال ۹۰ تاکنون هیچ واگذاری در این زمینه صورت نگرفته است. با این وجود خود شهرداری بخشی از اعتبارات خود را برای خرید اتوبوس گذاشته است.


محمدباقر قالیباف ظهر دیروز در حاشیه مراسم بهره‌برداری از 66 واگن و لوکوموتیو برقی مترو تهران و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی پایتخت، طی سخنانی در جمع خبرنگاران تصریح کرد: با تلاش همکاران بخش اقتصادی شهرداری تهران و بانک شهر قرارداد 450 میلیون یورویی منعقد شده و به این ترتیب شهرداری تهران تا پایان سال بیش از 200 واگن دیگر را تحویل خواهد گرفت.وی افزود: طبق قولی که به مردم تهران داده بودیم، قرار بود در هر فصل تعدادی واگن به ناوگان شهر اضافه کنیم که امروز نیز به همت مدیران  و کارگران مجموعه واگن‌سازی 66 واگن مترو و 30 دستگاه اتوبوس وارد چرخه حمل و نقل تهران می‎شود. به این ترتیب بیش از 200 هزار نفر به ظرفیت روزانه ما اضافه خواهد شد.وی تاکید کرد: در کنار این با تلاش همکاران بخش اقتصادی شهرداری تهران و سیستم بانک شهر قرارداد 450 میلیون یورویی منعقد شده و به این ترتیب ما تا پایان سال بیش از 200 واگن دیگر را نیز تحویل خواهیم گرفت.
توانایی ساخت 2 واگن در روز
شهردار تهران خاطرنشان کرد: کارخانه واگن‌سازی در منطقه خاورمیانه از جهت تکنولوژی و قدرت اجرا بی‌نظیر است و هم اکنون در دو شیفت کاری فعالیت می‌کند. ما در اینجا می‌توانیم روزانه دو واگن به ناوگان اضافه کنیم تا در سال 600 واگن تولید شود و بحران را حل کنیم اما گیر اصلی ما نقدینگی و تامین پول است.
به گفته قالیباف با توجه به مشکلات اشتغال و نیاز موجود در بازار، توسعه کارخانه‌های واگن‌سازی و افزایش این ظرفیت‌ها از سیاست‌هایی است که حتما باید مد نظر دولت قرار گیرد.
پیشرفت 94 درصدی در خط 6 مترو
شهردار تهران تاکید کرد: با تلاش همکاران من خصوصا در چهار، پنج سال اخیر هم اکنون کار در حوزه مترو انجام شده و کلیه خطوط مترو در پایان این دوره به پایان می‎رسد. به نحوی که خط 8 مترو تا فرودگاه حضرت امام (ره) در روزهای آینده افتتاح خواهد شد و خط 6 مترو نیز بالای 94 درصد پیشرفت دارد.
وی ابراز داشت: خط 6 مترو به طول 35 کیلومتر ساخته شده و هم اکنون تونل، ریل‌گذاری و ایستگاه‌های آن تکمیل شده است.
 در ادامه اولویت اصلی کار تکمیل واگن‌هاست تا بتوانیم ظرفیت مترو را به 10 میلیون نفر مسافر در روز برسانیم.
بهره‌برداری از پروژه حکیم طی هفته آینده
قالیباف در ادامه از افتتاح پروژه امتداد بزرگراه حکیم طی هفته آینده خبر داد و گفت: در این پروژه تونل شهدای غزه و ادامه اتوبان حکیم در منطقه 22 افتتاح می‌شود تا ارتباط آن با بزرگراه تهران ـ کرج و جاده قدیم و جاده مخصوص برقرار شود.
وی از این پروژه به عنوان یکی از مجموعه راه‌های شریانی شرقی و غربی تهران یاد کرد و گفت: اگر مجموعه اتوبان‌های بابایی، صدر و نیایش و شهید همت را از مسیرهای شرقی و غربی بدانیم، با تکمیل این پروژه بزرگراه حکیم از منتهی الیه شرق تهران به منتهی الیه غرب خواهد رسید. همچنین این اتوبان از کنار دریاچه عبور می‌کند و بخش تونل هم برای حفظ فضای سبز پارک جنگلی چیتگر طراحی شد تا آسیبی به درختان نرسد.
بر اساس گزارش شهرنوشت: شهردار تهران در پاسخ به سوال دیگری درباره خطوط حومه‌ای مترو در اطراف تهران نیز گفت: طراحی مترو هم در بقیه شهرهای دنیا و هم در تهران براساس «مترو تهران و حومه» بوده است. البته در سال‌های گذشته مدتی تصمیم‌گیری شد تا حومه را از تهران جدا کنند و نتیجه هم آن بود که در این مدت هیچ اتفاقی نیفتاد. مجدداً بحث  مترو حومه را به تهران واگذار کردند که در این مدت مترو فرودگاه حضرت امام(ره) ساخته شد.
به گفته قالیباف در صورتی که کار بقیه خطوط حومه‌ای تهران مثل شهرهای ورامین و پاکدشت به شهرداری تهران واگذار شود، امکان اجرای این خطوط وجود خواهد داشت.
آمادگی شهرداری
 برای احداث متروی اسلامشهر
وی تأکید کرد: ما به صورت خاص و ویژه با نمایندگان مجلس و وزارت کشور بحثی داشتیم تا ادامه خط 3 را به طول 10 کیلومتر به سمت اسلامشهر اجرایی کنیم که آماده اجرای آن هستیم.
شهردار تهران در پاسخ به سوال دیگری درباره افزایش ناوگان اتوبوسرانی پایتخت نیز تصریح کرد: در قانون حمل و نقل 82.5 درصد پول اتوبوس باید از سوی دولت واگذار شود که از سال 90 تاکنون هیچ واگذاری در این زمینه صورت نگرفته است. با این وجود ما در این مسیر تلاش کردیم و خود شهرداری بخشی از اعتبارات خود را برای خرید اتوبوس گذاشته است.
قالیباف با تاکید بر ضرورت تقویت خصوصی‌سازی در تهران گفت: در 8 سال گذشته به سمت خصوصی‌سازی پیش رفتیم و امروز نیز یکی از افتخارات ما در مجموعه شهرداری تهران آن است که با همان رویکرد اقتصاد مقاومتی، بخش خصوصی با هزینه و کار کمتر می‌تواند ناوگان اتوبوسرانی را تقویت کند، همچنان که امروز نیز این 30 دستگاه اتوبوس از سوی بخش خصوصی وارد شده است، در آینده هم این کار با کیفیت بهتر و توجه به تولید داخلی پیش خواهد رفت.
شهردار تهران از اصلاح خطوط اتوبوسرانی، راه اندازی خطوط بی‌آرتی و هوشمند کردن ایستگاه‌ها به عنوان سه اتفاق مهم برای کاهش هزینه‌ها و افزایش کارایی اتوبوسرانی شهر تهران یاد کرد و گفت: براساس هدفی که داشتیم امروز اگر در هر کجای شهر باشید، با 350 متر فاصله می‌توانید به یک ایستگاه حمل و نقل عمومی دسترسی داشته باشید، در ادامه تنها باید ظرفیت ناوگان را بالا ببریم.