نگاهی به کمیت و کیفیت روند ثبت نام مدارس در سال تحصیلی جدید
یک بام و دو هوای ثبت نام در مدرسه خوب!
گروه گزارش
شاید تا چند سال گذشته دانشآموزان با اتمام امتحانات خرداد ماه و آغاز تابستان چند ماهی را فارغ از دغدغه مدرسه میگذراندند، اما این روزها حتی در تابستان هم یکی از مهمترین دغدغههای برخی خانوادهها مسائل مربوط به ثبت نام دانشآموزان در مدرسهای جدید یا تجدید ثبت نام درهمان مدرسه قبلی است.در این حوزه،ستادهایی تحت عنوان ستاد ثبت نام اصلی و فرعی برای کمک به روند ثبت نام دانشآموزان در مدارس شکل گرفته است.
طبق دستور العمل ثبت نام سال تحصیلی جدید به منظور پوشش کامل تحصیلی افراد لازم التعلیم فاقد مدارک هویتی که از نظر سنی امکان تحصیل در نظام آموزش رسمی کشور را دارند، به استناد مصوبه هیئت وزیران و نامه معاون اول رئیسجمهور در تاریخ دوم اسفند ماه 1395 با ارائه کارت حمایت تحصیلی صادر شده از سوی وزارت کشور (فرمانداریها) ثبتنام از آنها انجام میشود. با توجه به لزوم مدیریت منابع مالی و سرمایه انسانی ضروری است برای استفاده از فرصت شهریورماه 96 به گونهای برنامهریزی شود که روند ثبت نام دانشآموزان تا تاریخ 31 مرداد ماه سال جاری به اتمام برسد.
مدیران مدارس ابتدایی موظفند اطلاعات دانشآموزان به ویژه در پایه اول را در اسرع وقت در سامانه سنجش بدو ورود و حداکثر تا پایان مردادماه 96 ثبت کنند. ثبتنام و تحصیل کودکان معلول و استثنایی به دلیل شرایط ویژه آنها یعنی امکانات ویژه و ضرورت حضور نیروی متخصص در مدارس عادی ممنوع است و با مدیران متخلف مطابق ضوابط و مقررات برخورد خواهد شد. در مدارس غیردولتی نصب نرخ شهریه مصوب ابلاغی به همراه رئوس تمام فعالیتها در محل ثبت نام و در معرض دید اولیاء دانشآموزان الزامی است.
مدیران مدارس غیردولتی موظفند هنگام ثبتنام نسبت به انعقاد قرارداد اخذ شهریه بین ولی دانش آموز و واحد آموزشی در سامانه تعیین شهریه اقدام و یک نسخه از قرارداد تکمیل شده را چاپ و پس از مهر و امضا به ولی دانش آموز تحویل دهند.
قبولی خرداد در پایه نهم با معدل کل حداقل 16 و کسب شرایط علمی لازم توسط دانش آموز در انتخاب شاخه یا رشته تحصیلی یکی از مهمترین شرایط ثبت نام در پایه دهم است.
کسب مقیاس خوب حداکثر یک درس و خیلی خوب در سایر دروس در امتحانات نوبت دوم پایه ششم ابتدایی سال تحصیلی 95-96 از شرایط ثبت نام پایه هفتم در مدارس شاهد است.
ستادها برای سهولت
در ثبت نام تشکیل شدهاند
گفتوگویم را با غلامرضا محبت پور کارشناس ارزیابی عملکرد آموزش و پرورش منطقه 9 در حالی آغاز میکنم که عدهای از اولیا دانشآموزان به ستاد ثبت نام با مسئولیت او مراجعه کردهاند و به نظر میرسد از روند کارها رضایت دارند.
وی که 27 سال سابقه فعالیت به عنوان کارشناس مسئول ابتدایی و کارشناس متوسطه را دارد و هم اکنون کارشناس ارزیابی عملکرد منطقه 9 است ؛ مسئولیت نظارت بر تمامی ستادهای ثبت نام فرعی منطقه 9 را بر عهده دارد .
وی در مورد نحوه عملکرد ستادهای ثبت نام میگوید: «ستاد ثبت نام سالهای پیش وجود نداشت و این به دلیل دو نوبته بودن مدارس بود، اما در سالهای اخیر ستاد ثبت نام برای تسهیل ثبت نام دانشآموزان با توجه به آدرس و... تشکیل شده است. اولیا ابتدا به مدرسه مورد نظرخود مراجعه میکنند و در صورت عدم رفع مشکلات و مسائل به ستادهای ثبت نام فرعی مراجعه دارند. چنانچه ستاد ثبت نام فرعی نیز قادر به حل مسائل نبود، به ما مراجعه میکنند.»
این مسئول همچنین در ادامه میگوید: «چهار نقطه به عنوان ستاد ثبت نام فرعی در منطقه 9 وجود دارد؛ که درهر نقطه چند ستاد برای هر مقطع تحصیلی و در نهایت 15 ستاد وجود دارد.»
با توجه به زمانی که از آغاز ثبت نام مدارس میگذرد، در مورد تعداد مراجعههایی که به ستاد اصلی شده است، سؤال میکنم؛ وی پاسخ میدهد: «با توجه به عملکرد ستادهای فرعی اغلب مسائل در مدرسه حل میشوند و تعداد مراجعه زیادی نداریم.»
برای هر دانشآموز
حق ثبت نام تعیین شده است
محبت پور مهمترین مسئولیت ستادهای ثبت نام واقع در هر نقطه را شناسایی نزدیکترین
مدرسه به محل سکونت هر دانشآموز میداند .
همچنین معتقد است یکی از دلایل مهم تشکیل ستادهای ثبت نام، ثبت نام در مدارسی هستند که از اقبال خوبی به نسبت سایر مدارس برخوردارند و این موضوع سبب تراکم ثبت نام در آن مدارس با توجه به ظرفیتهای محدود آنها میشود؛ اما وجود ستادها کمک میکند تا مدرسهای که دانشآموزان در آن سهمیه برای ثبت نام دارند، تعیین شود.
این کارشناس همچنین میافزاید: «ما موارد انتقالی از مناطق دیگر را داریم که آنها هم باید به ستادهای فرعی مراجعه کنند تا سهولت در ثبت نام برایشان ایجاد شود.»
از او در مورد این که آیا ثبت نامها تنها بر اساس محل سکونت انجام میشود؟ سؤال میکنم، وی میگوید: «اولویتهایی برای فرزندان فرهنگی و... هم وجود دارد که در کنار موقعیت مکانی برای ثبت نام به عنوان امتیازی قرار میگیرد.»
محبتپوردر تکمیل صحبت هایش میگوید: «در حالی که تاکنون اقداماتی از جمله: تشکیل ستاد منطقه و تشکیل جلسه، تعیین مسئولین ستادهای فرعی در مدارس، صدور ابلاغ برای اعضای ستاد ثبت نام، توجیه مدیران مدارس در خصوص ثبت نام و تهیه بنرهای ستاد ثبتنام را انجام دادهایم؛ در انتها از مدیران مدارس خواستاریم که وقت بگذارند و مشکلات مردم را حل کنند و در این ایام صحبت از مشارکتهای مردمی نکنند و اگر تمایلی از سوی اولیا بود،حتما به حساب مدرسه واریز شود.»
او همچنین در توصیهای به اولیا دانشآموزان میگوید: «در نزدیکترین مدرسه محل سکونت ثبت نام کنند، چون هم حق آنان در آن مدرسه است و هم به راهنماییهای مسئولین اعتماد کنند.»
هفتهها تلاش برای ثبت نام
که هنوز به نتیجه نرسیده!
در هیاهوی ایام ثبت نام دانشآموزان، بسیاری از افراد نیز از ثبت نام در مدرسه مورد نظرشان ناکام میمانند یا با مشکلاتی در مسیر ثبت نام خود مواجه میشوند که با وجود موفقیت در فرآیند ثبت نام اما دل آزرده ازمراکز و ستادهای ثبت نامی میشوند.
در این میان به گفتوگو با صادقی، اولیاء متقاضی ثبت نام در پایه اول دبستان مدرسهای دولتی در منطقه 3 میپردازم که از اوایل خرداد ماه برای ثبت نام پسرش به مدرسه مراجعه و فرم پیش ثبت نام پر کرده است تا دو هفته پس از آن برای تحویل مدارک به ستاد ثبت نام مربوطه مراجعه کند .
صادقی میگوید: «تقریبا ده روز گذشت تا این که از آموزش و پرورش منطقه تماس گرفتند که فرزند ما را برای ثبت نام در آن مدرسه قبول نکردند و این در حالی است که مسئولین ثبت نام هیچ دلیلی برای این امر نداشتند.»
همسر صادقی کارمند قراردادی یکی از مراکز درمانی آن منطقه است، اما محل سکونت آنها در منطقه دیگری است. البته همسر صادقی به دلیل بیماری فرزند دیگرش و سایر مسائل قادر به ثبت نام فرزندشان در مدرسه محل سکونتشان نیست؛ چرا که نمیتواند 9 ماه فرزندشان را بعداز تعطیلی مدرسه به حال خود یا همسایه رها کند و فرزند دیگر را به مرکز درمانی ببرد. باید مدرسه فرزند اول نزدیک مرکز درمانی باشد، نه محل سکونتشان.
این ولی دانشآموز صحبتش را اینگونه ادامه میدهد: «بعد از آن به آموزش و پرورش منطقه 3 مراجعه کردیم و جویای علت عدم ثبت نام شدیم و دلیل آنان این بود که فقط مادرانی که کارمند رسمی یا پیمانی باشند، میتوانند ثبتنام کنند.»
پس از عدم رفع مشکل در مدرسه و ستاد ثبت نام و اداره آموزش و پرورش منطقه ، متقاضیان به اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران مراجعه میکنند که خوشبختانه با ارجاع به واحد ارزیابی منطقه موانع تا حدودی از سر راه برداشته میشود.
برای دانشآموزان ضعیف
کلاس تقویتی میگذاریم
ستاد ثبت نام با هدف رفع مشکلات و سهولت در فرآیند ثبت نام دانشآموزان ، در شهرستانهای استان تهران نیز در حال انجام است. البته در شهرستانهای استان تهران به دلیل کمتر بودن تعداد مدارس وکوچکتر بودن حوزه مناطق هر مدرسه خود یک ستاد ثبت نام فرعی است و تنها مسئول رسیدگی به امورثبت نام دانشآموزان خود است.
در همین حوزه پای صحبت «نشاطی» معاونت دبیرستان دوره اول نیایش در اسلامشهر مینشینم. وی که 16 سال سابقه فعالیت در آموزش و پرورش را دارد میگوید: «در درجه اول تا 15 تیر ماه الویت ثبت نام با ورودیهای جدید درپایه هفتم است.»
وی در مورد روند انجام ثبت نام در ستادها میگوید: «قبل از شروع ثبت نام با توجه به بخشنامههای ارسالی از اداره متبوع که شامل مدارس مورد نظر از لحاظ مکانی جهت ثبت نام است. همچنین در تشکیل ستاد ثبت نام، تهیه فرمهای مخصوص ثبت نام که شامل موارد انظباطی، اطلاعات خانوادگی که شامل شغل پدر و مادر و محل سکونت است و نیز در مورد خود دانش آموز اطلاعاتی شامل مهارتهای او، بیماری، داروی مورد مصرف، تعیین سرپرست اگر پدر و مادر جدا هستند دریافت میشود.»
نشاطی در مورد نحوه ثبت نام در مدرسه خودشان نیز توضیح میدهد:« مدرسه ما در ابتدای ثبت نام کارنامه دانش آموز را از لحاظ درسی بررسی میکند و دانشآموزان ضعیف در درس ریاضی را ابتدا شناسایی و سپس در کلاس تقویتی ریاضی در مدرسه ثبت نام میکند.»
هنگامی که در مورد مشکلات موجود از او سؤال میکنم پاسخ میدهد: «بیشتر مواقع دیده شده که اولیا بلاتکلیف هستند و ثبتنام میکنند، اما پس از دو یا چند هفته مراجعه میکنند تا پرونده دانش آموز را بگیرند واین موارد اغلب به علت جابهجایی منزل میباشد.»
همچنین این معاون خبره در مورد ظرفیت موجود در شهرستانهای استان تهران اینگونه ادامه میدهد: «از نظر ظرفیت ثبت نام بسیار نامطلوب است به طوری که تراکم کلاسها با 36 نفر بسته میشود و تعداد کلاسها را افزایش دادهاند که گاهی با مشکلات آموزشی و پرورشی مواجه میشویم که این موضوع بسیار متاثرکننده است.»
نشاطی همچنین معتقد است که تا کنون مشکل خاصی در فرآیند ثبتنام در ستاد مدرسه نداشتهاند وکار با موفقیت در حال انجام است.
او درانتهای کلامش با توجه به مشکل کمبود فضای آموزشی و این که تعداد دانشآموزان هر کلاس در مدارس شهرستانهای استان تهران بسیار است و در حالی که جمعیت در این ناحیه رو به افزایش است، از مسئولین مربوطه خواستار است که فکری درست و اساسی در این زمینه اتخاذ نمایند.
مسافت مدرسه تا خانه
بهتر است که اولیا دانشآموزان تا حد ممکن نزدیکترین مدرسه را برای ثبت نام فرزندان خود انتخاب کنند که علاوه بر تاثیر در روند موفقیت تحصیلی، هر دانشآموز حقی برای ثبت نام در مدرسه منطقه محل سکونت خود دارد. ثبت نام در یک مدرسه نزدیکتر همچنین اطمینان خاطر بیشتری برای اولیا دانشآموزان فراهم میآورد و نیز خود دانشآموز هم استرس کمتری خواهد داشت.
و در انتها یادمان باشد این که یک مدرسه یا هر مکان آموزشی دیگری از کیفیت خوبی برخوردار است یاهمیشه به عنوان یک مرکز موفق از آن یاد شده تنها وابسته به عاملی جز دانش آموختگان آن نیست پس این خود دانشآموزان هستند که تعیینکننده کیفیت آموزشی یا پرورشی یک واحد آموزشیاند، اما اغلب افراد تلاش میکنند تا به هر بهایی فرزندان خود را به راههای دور ببرند و یا حتی هزینههای غیرمعقولی صرف کنند تا دانش آموز خود را به یک مدرسهای بفرستند که همیشه موفق تلقی شده است. توصیههایی که از زبان مسئولین و دستاندرکاران این امر شنیده میشود نیز میتواند راهنمای خوبی برای رسیدن به یک تصمیم درست که در نهایت سبب موفقیت و رضایت شود باشد.