kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۹۲۶۶
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۳
آیت‌الله جنتی:

بی‌توجهی شورای نگهبان به توصیه برخی‌ها باعث عقده و کدورت آنها شد

دبیر شورای نگهبان با اشاره به اینکه این شورا همیشه در بعد نظارت بر انتخابات بامشکل روبرو بوده است، گفت: برخی مقامات به علت تاثیرناپذیری شورا از توصیه‌های آنان نسبت به تائید صلاحیت برخی افراد از این شورا عقده و کدورت پیدا می‌کردند.



در جلسه چهارشنبه شورای نگهبان با رای اعضای این شورا آیت‌الله جنتی دبیر شورا باقی ماند.
عباسعلی کدخدایی در گفت‌وگو با فارس گفت: در نشست شورای نگهبان آیت‌الله احمد جنتی از سوی اعضای این شورا به عنوان دبیر انتخاب شد و آقای علیزاده هم برای سمت قائم مقامی برگزیده شد.
وی افزود: اعضای شورای نگهبان همچنین بنده را به عنوان سخنگو انتخاب کردند.
به گزارش فارس، آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان همچنین عصر چهارشنبه در مراسم سالگرد تاسیس این شورا که در ساختمان مجلس قدیم برگزار شد، گفت: این شورا در تمام طول این 37 سال وظایف معین شده خود در قانون اساسی را عمل کرده است.
آیت‌الله جنتی با یادآوری اینکه برخی توصیه می‌کردند شورای نگهبان در برخی موارد در تطبیق مصوبات مجلس با موازین شرع و قانون اساسی مصلحت‌اندیشی کند،‌ گفت: اما شورا وظیفه خود را در رد مصوباتی که خلاف شرع یا قانون اساسی بود به انجام رساند و بعدا امام دستور تاسیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را دادند تا قوانینی را که از نظر شورا رد می‌شد بررسی کرده و اگر مصلحت اقتضا می‌کرد استثنائا مواردی که خلاف قانون اساسی یا شرع بود تائید شود.
انتظار داشتند افراد مطلوبشان
تائید صلاحیت شوند
وی در بخش دیگری از سخنان خود با ذکر این نکته که شورای نگهبان در بعد وظیفه نظارت بر انتخابات همواره با مشکل روبرو بوده است، به توقعات کما بیش از شورا در این زمینه اشاره کرد و اظهار داشت: حجم زیاد ثبت‌نام‌ها که آخرین نمونه آن همین ثبت‌نام 12 هزار نفری در انتخابات مجلس شورای اسلامی بود، موجب می‌شد که هر کس توقع داشت که افراد مطلوبش تائید صلاحیت شوند.
دبیر شورای نگهبان با اشاره به اینکه برخی مقامات نظام نیز بدون سوء‌نیت نسبت به تائید یا رد صلاحیت برخی افراد اصرار داشتند گفت: اما شورای نگهبان تحت تاثیر هیچ کدام از این سفارش‌ها و پافشاری‌ها قرار نگرفت که البته موجب بروز ناراحتی‌ها، عقده‌ها و کدورت‌ها از شورای نگهبان نیز می‌شد و ما هم نمی‌توانستیم کاری کنیم که همه راضی باشند چرا که همیشه یک عده راضی و یک عده ناراضی هستند اما ما مواضع خود را حفظ کردیم.
وی با اشاره مجدد به اینکه در انتخابات مشکلات زیادی بر سر راه شورای نگهبان بود، عنوان داشت: بعضی داوطلبان روابطی داشتند که مردم از آنها بی‌اطلاع بودند و ما ناچار بودیم آن داوطلب را به علت آن سوابق رد صلاحیت کنیم اما باید حرمتشان را هم حفظ می‌کردیم چرا که وقتی کسی رد صلاحیت می‌شود حیثیتش مخدوش می‌شود. از این رو گاهی مصلحت می‌دیدیم که به داوطلبانی که دارای سوابق سوء‌ بودند توصیه کنیم که برای حفظ آبروی خود انصراف دهند که البته بعضی می‌پذیرفتند و بعضی نمی‌پذیرفتند.
آیت‌الله جنتی افزود: در نتیجه یک حالت دشمن‌تراشی برای شورا ایجاد می‌شد و بعضی نسبت به شورا حالت تندی پیدا می‌کردند و ممکن بود سخنان تندی نیز بر زبان آورند اما شورا باید تحمل کند.
باید تسلیم ولایت بود
وی با اشاره به اینکه هنوز برای برخی جا نیفتاده که باید تسلیم ولایت باشند، و نظر او را بپذیرند، گفت: ممکن است نظر ولی فقیه را مصلحت ندانند اما باید آن را بپذیرند همانطور که در زمان ائمه معصومین هم وظیفه همین بود.
آیت‌الله جنتی در ادامه گفت: بعضی می‌گفتند در یک کشور نمی‌توان دو حکومت داشت و مقام ولایت باید نظر ما را تامین کند در حالی که در کشور یک حکومت داریم و آن حکومت ولایی است و ولی‌امر حاکم است و اگر رئیس‌جمهور حاکمیت دارد به واسطه تنفیذ ولی امر است. از این رو او باید تابع ولایت باشد نه اینکه ولایت تابع او باشد.
‌آیت‌الله جنتی با ذکر این نکته که برخی به عناوین گوناگون و با زیرکی نمی‌خواهند مواضع انقلابی را بپذیرند، گفت: اگر می‌خواهیم انقلاب باقی بماند باید روی مبانی آن بایستیم البته در این راه با تحریم هم مواجه خواهیم شد اما مردم نشان دادند که پای انقلاب ایستاده‌اند.
وی افزود: ‌آیا مردمی که جوانان خود را تقدیم انقلاب کرده‌اند نمی‌توانند کمبودها را تحمل کنند؟ در حالیکه مردم همان مردم زمان امامند و مواضع‌شان تفاوتی نکرده است.
آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان همچنین در جلسه هفتگی این شورا که صبح روز چهارشنبه برگزار شد، با اشاره به سالروز تأسیس شورای نگهبان گفت: بحمدالله شورای نگهبان در این 37 سال به خوبی توانسته است، وظایف و مأموریت‌های خود را انجام دهد و در جریان کلی فعالیت‌های شورای نگهبان ضعف جدی وجود نداشت.
آیت‌الله جنتی تصریح کرد: البته کار شورای نگهبان بی‌نقص نبود و باید در فکر رفع نقص‌ها باشیم، اما شورای نگهبان در حد توان برای عمل به قانون و شرع اقدام کرده است.