kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۹۲۵۳
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۲
مشاور وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد

مصرف روغن در ایران بیش از 2 برابر متوسط جهانی است

مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: سرانه مصرف روغن در ایران 20 کیلو است که این رقم 11 کیلو بیش از سرانه مصرف جهانی است.



علیرضا مهاجر مجری طرح دانه‌های روغنی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با انتقاد از سرانه مصرف بالای روغن در کشور اظهار داشت: سرانه مصرف روغن در ایران 20 کیلو است که این رقم 11 کیلو بیش از سرانه مصرف جهانی است.
وی با اشاره به اینکه بالاترین میزان مرگ و میر ناشی از سکته قلبی است، افزود: مشکل گرفتگی قلب و عروق در اکثر موارد  بر اثر استفاده از روغن‌های کم کیفیت وارداتی است.
مهاجر در خصوص آخرین آمار واردات روغن بیان کرد: سرانه مصرف روغن نباتی هر ایرانی 2/5 کیلو است از این رو 90 درصد روغن خام مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شود.
به گفته مشاور وزیر جهاد کشاورزی با توجه به افزایش کشت دانه‌های روغنی به ویژه کلزا میزان واردات از 95 به 90 درصد کاهش یافته است.
مجری طرح دانه‌های روغنی با بیان اینکه مصرف روغن کنجد در سلامتی مردم تاثیر‌گذار است، افزود: از این رو به مردم توصیه می‌نماییم که روغن کنجد را از مراکز مطمئن خریداری نمایند چرا که کنجد باید به خوبی شسته و فیلتر شود تا ذرات معلق در آن وجود نداشته باشد.
وی با اشاره به اینکه تا پایان فصل خرید 400 هزارتن انواع دانه‌های روغنی از کشاورزان خریداری خواهد شد، بیان کرد: تاکنون 170 هزار تن کلزا و 5 هزار تن آفتابگردان و گلرنگ از کشاورزان خریداری شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2/5 برابر کلزا، 2 برابر گلرنگ و 3 برابر آفتابگردان افزایش یافته است.
این مقام مسئول ارزش ریالی مجموع دانه‌های روغنی را 500 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: براین اساس 60 درصد مطالبات کشاورزان پرداخت شده ومابقی انتظار می‌رود که هر چه سریع‌تر به حساب کشاورزان واریز شود.
وی تصریح کرد: با وجود تمامی تنگناها بسته حمایتی ارائه تسهیلات، بیمه رایگان کشت کلزا، پرداخت یارانه برای خرید ماشین‌آلات و تامین نهاده، کود، بذر و سم، افزایش نرخ خرید تضمینی، پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان، انتقال تکنولوژی، آموزش رایگان در افزایش فرآیند تولید دانه‌های روغنی تاثیر بسزایی دارد.