kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۹۲۵۰
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۱
رئیس شورای ملی زیتون ایران:

دستگاه ایرانی هسته‌گیری زیتون 13 برابر مشابه خارجی ظرفیت دارد

رئیس شورای ملی زیتون ایران گفت: دستگاه هسته‌گیر ایرانی 13 برابر دستگاه‌های مشابه ترکیه‌ای و ایتالیایی، هسته‌گیری می‌کند و خطای آن هم کمتر است.


مهدی عباسی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: چند سال پیش از شرکت «توت‌گون» ترکیه دستگاهی با عنوان هسته‌گیر وارد کشور شد. یکی از معایبی که دستگاه مذکور دارد عدم هماهنگی در سایزهای مختلف زیتون است.
وی تصریح کرد: حدود پنج سال پیش دستگاهی طراحی شد که توسط نیروی باد کار می‌کرد ولی چندان خوش ندرخشید. از این رو تولیدکننده‌ها بعد از چند مرحله بازسازی دستگاه توانستند هسته‌گیری را طراحی کنند که در حال حاضر معادلات کشورهای اروپایی را به هم زده است.
رئیس شورای ملی زیتون ایران افزود: دستگاه‌های هسته‌گیری که از ترکیه و ایتالیا وارد کشور می‌شوند حدود 65 میلیون تومان قیمت دارند و طی هر ساعت 150 کیلوگرم زیتون را هسته‌گیری می‌کنند ولی دستگاهی که در ایران طراحی شده، با رنج قیمت 75 میلیون تومان از توانایی هسته‌گیری 1500 کیلوگرم تا دو تن زیتون طی هر ساعت برخوردار است.
عباسی یادآور شد: سایز زیتون‌هایی که توسط این دستگاه هسته‌گیری می‌شوند اهمیتی ندارد و در واقع این دستگاه با یک بار تنظیم می‌تواند هر سایز زیتونی را همزمان هسته‌گیری کند. علاوه بر این درصد خطای کمتری نسبت به سایر دستگاه‌ها دارد و حتی برای هسته‌گیری زیتون‌های ریز هم هیچ مشکلی ندارد.
وی تأکید کرد: خوشبختانه این دستگاه در حال حاضر مراحل ثبت اختراع را طی می‌کند. علاوه بر این، مقرر است که در صورت جذب حمایت دستگاه‌هایی از جمله وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت، در قالب اتوماسیونی هسته‌گیری کند و همه این مزایا در گرو جذب حمایت مسئولان است.رئیس شورای ملی زیتون ایران با تأکید بر اینکه تولید انبوه این دستگاه از خروج ارز جلوگیری می‌کند، خاطرنشان کرد: مخترع دستگاه هسته‌گیر زیتون اولین کسی است که توانست دستگاه زیتون‌شکن و سورتینگ را در کشور تولید کند. در حال حاضر نیز حدود سه ماه است که از تولید آزمایشی این دستگاه می‌گذرد و حتی برخی کشورها متقاضی خرید امتیاز آن هستند، ولی ما چشم انتظار جذب حمایت‌های داخلی هستیم و برای نیل به این مهم، اقدامات لازم را انجام می‌دهیم.