kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۹۲۴۸
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۱
رئیس اتحادیه مشاوران املاک اعلام کرد

دلایل افزایش اجاره مسکن

رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: بهترین راهکار برای مقابله با افزایش بیش از حد اجاره‌بها احداث و افزایش عرضه واحدهای مسکونی متوسط و کوچک است.


حسام عقبایی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در پاسخ به این سوال که در حالی که شاخص تعیین اجاره‌بها قیمت مسکن است و قیمت مسکن افزایش نیافته دلیل رشد نرخ اجاره‌بها چیست، اظهار کرد: اصلی‌ترین شاخص تعیین اجاره‌بها قیمت مسکن است و حال که قیمت مسکن رشد نکرده و ثابت است نباید نرخ اجاره‌بها  نیز افزایش یابد.
وی با اشاره به اینکه در کشور و براساس شرع مالکیت محترم است، افزود: متاسفانه رشد نرخ اجاره از سال ۹۲ تا سال ۹۶ سالانه ۱۵ درصد بوده اما در سال جاری این نرخ تا حدودی بالاتر است.عقبایی ادامه داد: نبود توازن میان عرضه و تقاضا که ناشی از کاهش ساخت و ساز در دو سال گذشته بوده است باعث شده تا عرضه مسکن از تقاضا عقب بماند، نبود توازن باعث شده تا موجران برای مستاجران طاقچه‌بالا گذاشته و نرخ‌ها را به صورت یک‌طرفه بالا ببرند.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر اینکه عوامل دیگری جز قیمت مسکن بر نرخ اجاره‌ها موثر است خاطر‌نشان کرد: وقتی موجران می‌بینند نرخ سود بانکی بالا است تلاش می‌کنند نرخ اجاره‌بها را نیز براساس همان سودی که بانک‌ها پرداخت می‌کنند، تعیین کنند.
عقبایی افزود: تورم نیز اگرچه به طور متوسط رشد چندانی نداشته است اما متاسفانه برخی موجران با این تصور که چون نرخ حمل و نقل، نان، برنج و حتی روغن افزایش یافته است فکر می‌کنند باید نرخ اجاره‌بها نیز افزایش یابد.عقبایی در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نیست نهاد یا ارگانی در فصل نقل و انتقال بر بازار اجاره نظارت کند، گفت: تنها موضوعی که می‌تواند در درجه اول کنترل‌کننده نرخ اجاره‌بها باشد افزایش عرضه مسکن است تا تعادل مناسبی میان عرضه و تقاضا ایجاد شود.
وی ادامه داد: با افزایش تولید و احداث واحدهای متوسط و کوچک می‌توانیم قیمت اجاره مسکن را همانند سایر کشورها مثل ترکیه، کره‌جنوبی و مالزی به سمتی ببریم که رقابت برای دادن اجاره مسکن بالا برود و نرخ‌ها نیز کمتر افزایش یابد.رئیس اتحادیه مشاوران املاک تصریح کرد: قیمت مسکن در سال جاری رشد نداشته و پیش‌بینی می‌شود تا شهریورماه نیز شاهد ثبات قیمت‌ها باشیم.
گفتنی است، پایین آوردن اجاره مسکن در کوتاه‌مدت با افزایش ساخت و ساز ممکن نیست و نهادهای نظارتی با تعیین جرائم و مجازات‌هایی باید جلوی افزایش اجاره‌بها و فشار آمدن به مستاجران که اکثرا از قشر آسیب‌پذیر جامعه هستند را بگیرند.