kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۹۲۴۶
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۰
با وجود اطمینان قبلی وزارت بهداشت

انتخابات نظام پزشکی با لغو رای‌گیری الکترونیکی برگزار شد

هفتمین دوره انتخابات سازمان نظام پزشکی دیروز در شرایطی برگزار شد که تنها ساعاتی پس از شروع، رای‌گیری الکترونیکی به علت اختلال لغو شد.


بعد از شروع چند ساعته از انتخابات نظام پزشکی، به دلیل اختلالی که در روند رای‌دهی اینترنتی ایجاد شد وزارت بهداشت در بیانیه‌ای این رای‌گیری را لغو کرد.
هیئت نظارت و هیئت اجرایی هفتمین دوره انتخابات نظام پزشکی در اطلاعیه مشترکی اعلام کردند: علی رغم تلاش‌های تیم فنی، به علت اختلالات فنی پیش آمده در ابزارهای رمز‌نگاری پیشرفته سامانه انتخابات، براساس تصمیم مشترک هیئت اجرایی و هیئت نظارت برای حفظ و صیانت از آرا، فرآیند رای‌گیری الکترونیک ملغی گردید و رای‌گیری در ٢٠٠ حوزه انتخابیه در سراسر کشور به صورت حضوری و طبق برنامه پیش می‌رود.
بر این اساس با توجه به ملغی شدن انتخابات الکترونیک، فرآیند رای‌گیری حضوری تا ساعت 22 شب گذشته تمدید شد.به گزارش فارس، پیش‌تر وزیر بهداشت، به جامعه پزشکی اطمینان داده بود که تمهیدات لازم برای برگزاری انتخابات نظام پزشکی پیش‌بینی شده و هیچ خللی در روند رای‌گیری الکترونیک ایجاد نمی‌شود.
هاشمی با اشاره به امکان حضور در این دوره از انتخابات به دو روش حضوری و الکترونیکی گفته بود: این تصمیم ستاد اجرایی انتخابات و هیئت نظارت شجاعانه و عادلانه بود و میزان مشارکت جامعه پزشکی را افزایش می‌دهد.
وی همچنین به تلاش‌هایی که برای اطمینان‌بخشی از صیانت آرای انتخابات نظام پزشکی انجام شده است، اشاره کرد.با وجود اطمینان وزیر بهداشت از عدم اختلال در روند انتخابات و اینکه از قبل اعلام شده بود این انتخابات علاوه بر حضوری به صورت الکترونیکی نیز برگزار می‌شود بسیاری از پزشکان امکان رای‌دهی حضوری را پیدا نکردند که باید دید آیا برای این مسئله تمهیدات لازم صورت می‌پذیرد؟
احتمال کاهش مشارکت
در انتخابات نظام پزشکی
عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی از احتمال کاهش مشارکت در انتخابات نظام پزشکی به دلیل اختلال در سامانه برگزاری انتخابات الکترونیک خبر داد.
احمد شجاعی در ارتباط با اختلال در سامانه انتخابات الکترونیک نظام پزشکی به فارس گفت: بنده نیز صبح دیروز وارد این سامانه شده و پس از اینکه کد را گرفتم، سایت دچار اختلال شد و پس از آن تصمیم گرفتم به صورت حضوری در این انتخابات شرکت کنم.
شجاعی با اشاره به اینکه مسئولان مربوطه ترافیک مراجعه را برای شرکت در انتخابات الکترونیک دلیل این اختلال اعلام کردند، گفت: ‌ما نیز نسبت به این مسئله انتقاد داریم؛ چراکه پیش از این باید پیش‌بینی‌های لازم انجام می‌شد.
وی ادامه داد: سامانه الکترونیک انتخابات از قبل باید تست می‌شد و اگر قابلیت‌های لازم را نداشت، به همه اعلام می‌شد که به صورت حضوری در انتخابات شرکت کنند.
رئیس‌ سازمان پزشکی قانونی گفت: با اعلام الکترونیکی شدن انتخابات بسیاری از افراد به امید اینکه می‌توانند در این انتخابات مشارکت کنند به شهرستان‌ها رفته و حالا با قضیه پیش‌آمده احتمال کاهش مشارکت در انتخابات وجود دارد.
شجاعی با تأکید بر ضرورت در نظر گرفتن همه جوانب در انتخابات الکترونیک گفت: وجود اختلال در این سامانه بیشتر برای پزشکانی که کشیک بوده یا رزیدنت هستند یا در بیمارستان حضور دارند، سخت‌تر است، همچنین بسیاری در سفر بوده و امکان حضور در پایگاه‌ها را نداشتند.