kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۹۲۳۴
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۸
رئیس پلیس آگاهی تهران خبر داد

کلاهبرداری ۳ میلیارد تومانی به بهانه ویزای تحصیلی

رئیس پلیس آگاهی تهران از کلاهبرداری شرکت «دانش‌پژوهان» به بهانه اخذ ویزای تحصیلی و اعزام دانشجو به خارج کشور خبر داد.


به گزارش تسنیم، در پی طرح شکایت‌های مشابه در خصوص اخذ وجوه چند 10 میلیون تومانی به بهانه اعزام دانشجو به دانشگاه‌های خارج از کشور از سوی شرکتی تحت عنوان شرکت «دانش پژوهان»، پرونده‌ای در این خصوص در دادسرای ناحیه یک تهران تشکیل و به دستور بازپرس شعبه دوم این دادسرا، پرونده برای رسیدگی در اختیار اداره سیزدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.
بر اساس این گزارش، به دنبال کلاهبرداری این شرکت، ده‌ها مالباخته با حضور در اداره سیزدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ در اظهاراتی مشابه عنوان داشتند که مدیر شرکت دانش‌پژوهان به نام «سیاوش. ت» در پوشش اخذ ویزای اقامت تحصیلی و دانشجویی در کشورهای آمریکا، انگلستان، کانادا و اسلواکی، اقدام به اخذ مبالغ ده‌ها میلیون تومان (از 50 میلیون تا 200 میلیون تومان) کرده اما پس از گذشت چندین ماه و بدون اجرای تعهداتش، از محل شرکت واقع در منطقه کامرانیه متواری شده است.
با آغاز تحقیقات پلیسی، کارآگاهان اداره سیزدهم در بررسی اساسنامه و مدارک شرکت دانش‌پژوهان اطمینان پیدا کردند که این شرکت فاقد هرگونه مجوز رسمی از وزارت علوم و همچنین سابقه ثبت شرکت بوده و مدیر متواری شرکت با انتخاب عنوان دانش پژوهان برای شرکت خود و سوء استفاده از تشابه اسمی با یک مؤسسه رسمی و معتبر اقدام به کلاهبرداری از افراد کرده است.
در ادامه تحقیقات، کارآگاهان اطلاع پیدا کردند که بر‌خلاف شیوه و شگرد رایج در امر تبلیغات از طریق روزنامه‌های کثیرالانتشار، مدیر شرکت دانش‌پژوهان از طریق ارسال پیامک‌های تبلیغاتی و تبلیغات در فضای مجازی به ویژه در تلگرام و اینستاگرام اقدام به تبلیغات کرده است. لذا با انجام اقدامات پلیسی، کارآگاهان موفق به شناسایی مخفیگاه «سیاوش. ت» در منطقه دزاشیب شده اما پس از مراجعه به این محل و انجام تحقیقات پلیسی اطلاع پیدا کردند که همزمان با بسته شدن دفتر شرکت، وی از این مکان نیز متواری شده است.با توجه به شیوه و شگرد «سیاوش. ت» در کلاهبرداری از ده‌ها مالباخته، نهایتاً کارآگاهان با اقدامات گسترده پلیسی اطلاع پیدا کردند که شرکت دانش‌پژوهان مجدداً اقدام به از سرگیری فعالیت خود این بار در منطقه میرداماد کرده است؛ کارآگاهان اداره سیزدهم با شناسایی محل دفتر شرکت در منطقه میرداماد، به این محل مراجعه و در تحقیقات نامحسوس پلیسی خود ضمن شناسایی دقیق «سیاوش. ت» اطلاع پیدا کردند که این شخص از محل دفتر شرکت خود به عنوان مخفیگاه خود نیز استفاده می‌کند.
سرانجام ماموران پلیس در چهاردهم تیرماه، سیاوش. ت (41 ساله) را که 8 سال پیش از آمریکا به کشور بازگشته بود دستگیر و به اداره سیزدهم پلیس آگاهی منتقل کردند که متهم پس از انتقال به پلیس آگاهی، صراحتا به اخذ وجوهات نقد از کلیه شکات و مالباختگان اعتراف کرد.
رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ، با اشاره به ارزش سه میلیارد تومانی پرونده شرکت دانش‌پژوهان عنوان داشت: با شناسایی ده‌ها مالباخته و بررسی اظهارات و مدارک مستند آنها مبنی بر پرداخت ده‌ها میلیون تومان به متهم، تاکنون ارزش مالی پرونده به بیش از سه میلیارد تومان رسیده و به تناسب آن مقام محترم قضایی اقدام به صدور وثیقه چند میلیاردی برای متهم پرونده کرده است.
سردار عباسعلی محمدیان افزود: با توجه به اعتراف صریح متهم به دریافت وجوه نقد از ده‌ها مالباخته در پوشش شرکت دانش‌پژوهان و در ادامه شناسایی ده‌ها مالباخته در همان مراحل اولیه تحقیقات، از کلیه شکات و مالباختگانی که بدین شیوه و شگرد و تحت عنوان شرکت دانش‌پژوهان مورد کلاهبرداری قرار گرفتند دعوت می‌شود تا برای پیگیری شکایات خود به نشانی اداره سیزدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ در خیابان وحدت اسلامی مراجعه کنند.