kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۹۲۱۳
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۰
رویترز:

پادشاه عربستان شهریورماه به نفع محمد بن سلمان کناره‌گیری می‌کند

منابع نزدیک به دربار آل‌سعود با اعلام اینکه، «ولیعهد سابق سعودی ممنوع‌الخروج شده» و اعتیاد باعث برکناری وی شده است، اعلام کرده‌اند که پادشاه این کشور تا ماه سپتامبر به نفع پسرش، از قدرت کنار می‌رود.

سرویس خارجی-

کودتای محمد بن سلمان علیه ولیعهد این کشور باعث حذف «بن نایف» از عرصه قدرت در عربستان شد. اکنون جزئیاتی منتشر شده که چگونگی کودتا و همچنین احتمال کناره‌گیری شاه سعودی را در ماه آینده توضیح می‌دهد. در همین راستا، خبرگزاری «رویترز» به نقل از «مجتهد» شاهزاده افشاگر سعودی اعلام کرده «ملک سلمان اخیرا بیانیه‌ای ضبط کرده که در آن واگذاری قدرت به پسرش اعلام شده‌ است». این بیانیه هر زمانی ممکن است پخش شود، و احتمالا تا ماه سپتامبر(شهریورماه ) اعلام شود. طبق اعلام برخی رسانه‌ها، «محمد بن سلمان» عامدانه خبرهای مربوط به «آلزایمر» و«بیماری» پادشاه را منتشر می‌کند تا برکناری وی راحت‌تر باشد.
اعتیاد، دلیل برکناری بن نایف!
اما جزئیات جدیدی نیز از پشت پرده برکناری «بن نایف» از ولیعهدی منتشر شده است. به گزارش تسنیم به نقل از «رویترز» منبعی نزدیک به «بن‌نایف» می‌گوید پادشاه از «بن‌نایف» خواست کناره‌گیری کند چون معتاد است! این منبع خبری همچنین گفته «در 20 ژوئن (یک روز قبل از عزل)، «محمد بن‌‌نایف» به دیدار پادشاه فراخوانده شد. او به طبقه چهارم کاخ رفته و پادشاه برای دیدارش وارد شد، آنها در اتاق تنها بودند. پادشاه گفت؛ «من از تو خواستم از قدرت کناره‌گیری کنی، تو برای درمان اعتیادت که بر تصمیم‌گیری‌هایت تاثیرات خطرناکی گذاشته، به نصیحت من گوش ندادی». همزمان، برای توضیح دلیل برکناری «محمد بن‌نایف» به شورای موسوم به «هیئت بیعت»، نامه‌ای آماده شده و در تماسی تلفنی به اطلاع اعضا می‌رسد. این شورا وظیفه انتخاب پادشاه و ولیعهد را برعهده دارد.
طبق این گزارش، زمانی که این نامه برای اعضای «هیئت بعیت» خوانده می‌شود، «محمد بن‌نایف» تمام شب را در اتاقی در تنهایی، بدون دسترسی به مشاوران خود، بدون دسترسی به تلفن و در حضور محافظانی، به‌جز محافظان همیشگی خود گذرانده‌ است. طبق اعلام یک منبع سعودی، در نامه تغییر ولیعهد، دلیل تغییرات وضعیت سلامت و «اعتیاد» «محمد بن‌نایف» عنوان شده ‌است. در این نامه گفته شده، خاندان سلطنت در تلاش بوده تا او اعتیاد خود را ترک کند، اما این اتفاق نیفتاده و در نتیجه به‌ خاطر شرایط خطرناک او، از جانشینی پادشاه کنار گذاشته شده و محمد بن سلمان به‌عنوان جانشین او انتخاب می‌شود. طبق گزارش رویترز، به‌رغم گفته‌های منابع سعودی متعدد نمی‌توان جریان «اعتیاد» «محمد بن‌نایف» را تایید کرد و احتمالا این داستان‌ها همه ساختگی است. یک مقام ارشد خاندان سعودی در ایمیلی به رویترز، گزارش‌ها و گفته‌های منتشرشده را «تخیلی» و «هالیوودی» عنوان کرده و گفته جابه‌جایی قدرت از بن‌نایف به بن‌سلمان، «تحت فشار یا بی‌احترامی» صورت نگرفته و فقط به‌خاطر منافع ملی انجام شده‌ است. بنا بر این گزارش، با استناد به منابع خبری طرف گفت‌وگو با رویترز، «محمد بن‌نایف» طی هفته‌های گذشته اجازه داشته با مادر سالخورده‌اش دیدار کند. محافظان او نیز عوض شده‌اند. با این همه یک مقام ارشد خاندان سعودی نیز گفته او میهمانانی داشته که از جمله آنها پادشاه و ولیعهد جدید بوده است. منبع خبری نزدیک به «محمد بن‌نایف» می‌گوید، او تمایل داشته خانواده‌اش را به سوئیس یا لندن ببرد، اما پادشاه و ولیعهد تصمیم گرفته‌اند او در کشور بماند: «به او انتخاب دیگری داده نشده ‌است.»
هراس از شورش
اما هنوز ساعاتی از انتشار مطالبی درخصوص شب سرنگونی محمد بن نایف ولیعهد سعودی از قدرت در رسانه‌های غربی نگذشته بود که دستورات پادشاهی جدیدی از دربار سعودی صادر شد. این دستورات جدید بیانگر نگرانی ولیعهد جدید از بقایای حامیان بن نایف و احتمال شورش در درون خاندان حاکم سعودی علیه خودش است. طبق دستورات جدید، سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی ، فرمان ایجاد سازمان امنیتی جدید به نام «سازمان امنیت کشور» را صادر کرده است. این سازمان، عالی‌ترین نهاد امنیتی سعودی و زیر نظر نخست وزیر (پادشاه) خواهد بود.
روزنامه الاخبار لبنان هم در این مورد اعلام کرده که ، «محمد بن سلمان« برای کنار زدن بقایای حامیان محمد بن نایف در ارکان قدرت به ویژه در ادارات و دستگاه‌های امنیتی خود، بسیج شده است. این‌ها همان افسران و مسئولانی هستند که برای محمد بن سلمان اعتماد کردن به آنها دشوار است یا این شک و شبه درباره آنها مطرح است که به وزیر کشور سابق (محمد بن نایف) وفادار هستند. به نظر می‌رسد که روند تغییرات در بخش‌های وزارت کشور با هدف پاکسازی آن از بقایای حامیان محمد بن نایف کار آسانی برای محمد بن سلمان نبوده است و از این رو، وی مجبور شد که پنجشنبه دستگاهی را موسوم به «ریاست امنیت کشور» اختراع کند تا از این طریق بتواند هرم قدرت امنیتی در کشور را به قبضه خود درآورده و از طریق نفوذ در دستگاه‌های امنیتی، ضمانتی را برای مقابله با هرگونه شورش احتمالی علیه خودش ایجاد کند.
این ساختار دستگاه جدید ریاست امنیت کشور بیانگر نگرانی و ترس ولیعهد جدید است که چشم به تاج و تخت پدرش دوخته است. محمد بن سلمان احساس می‌کند که تا پیش از کنار رفتن پدرش از قدرت و رسیدن خودش به تاج و تخت باید یک سری اقدامات را انجام دهد زیرا همچنان دغدغه و نگرانی دارد. او نگران شورش و سرپیچی در درون خاندان سعودی یا نفوذ حامیان (محمد بن نایف) در دستگاه‌های حکومتی است زیرا در طول هفته‌های اخیر نظرات مملو از کینه و انتقام‌جویی بن نایف و دیگر فرزندان و نوادگان عبدالعزیز را که در نتیجه کوتای وی، کنار زده شده‌اند، دیده است.