kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۹۲۱۲
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۰

عقب‌نشینی‌ پی‌در‌پی سعودی‌ها در برابر قطر شروط ۱۳گانه به ۶ شرط تنزل یافت

اظهارات تازه سفیر عربستان در سازمان ملل حاکی از عقب‌نشینی چهار کشور تحریم‌کننده قطر از بسیاری از شروط‌شان در برابر دوحه است.

سرویس خارجی-

عربستان به همراه امارات، بحرین و مصر بیش از یک ماه است که قطر را تحریم و روابط خود را با این کشور قطع کرده‌اند. عربستان 13 شرط را هم برای پایان محاصره قطر اعلام کرده اما دوحه به هیچ‌یک از این شروط عمل نکرده است. در واقع تلاش‌های عربستان در این مورد با شکست مواجه شد و روز‌به‌روز نیز این کشور از شروط خود عقب‌نشینی کرده به‌صورتی که اکنون از 13 شرط تنها 6 شرط باقی مانده است!
 به گزارش فارس، «عبدالله المعلمی»، نماینده عربستان در سازمان ملل در یک نشست کوتاه مطبوعاتی در جمع خبرنگاران که امارات در مقر سازمان ملل آن را تشکیل داده بود، شرکت کرد. وی در این نشست تاکید کرد: «چهار کشور تحریم‌کننده قطر تاکید کردند که در خصوص بحران قطر بازگشت به وضعیت سابق صورت نگرفته است و هرگز بر سر رعایت اصول شش‌گانه که در سطوح رسمی مختلفی برای قطر وضع شد هیچ اغماض و مصالحه‌ای در کار نیست.»
طبق گفته «المعلمی»، این اصول شش‌گانه  (که قبلا ۱۳گانه بود) مواردی مانند پایبندی به مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی، جلوگیری از تامین مالی و ایجاد فضای امن برای این گروه‌ها و تعلیق همه اقدامات تحریک‌آمیز و ایراد سخنرانی‌هایی است که با تحریک به نفرت‌پراکنی و خشونت همراه باشد.
این دیپلمات سعودی تاکید کرده: «اجرای این اصول و به‌روز‌رسانی مکانیزم نظارت بر آن باید از عناصر محوری برای سازش و مذاکره تلقی شود و کشورهای عربی تا زمانی که مسئله این شروط در میان است، هیچ راه‌حل میانه‌ای را نمی‌پذیرند.»  نماینده عربستان در سازمان ملل با بیان اینکه پذیرش شروط کشورهای تحریم‌کننده قطر باید برای این کشور کار آسانی باشد، گفت: «بستن شبکه «الجزیره» هیچ ضرورتی ندارد.»
 در حقیقت، در رسانه‌ها، بیان موارد شش‌گانه و بیان اینکه بستن الجزیره ضرورتی ندارد، به معنای حذف شروطی مثل قطع روابط دیپلماتیک با ایران یا توقف پخش شبکه الجزیره قطر یا برچیدن شدن پایگاه ترکیه، تفسیر شد.
پس از انعکاس این مطلب در رسانه‌های مختلف مبنی بر «عقب‌نشینی عربستان از برخی شروط»، عربستان این تفسیر را رد کرد!
سفیر عربستان در سازمان ملل در گفت وگو با شبکه الاخباریه این کشور گفت: «چیزی که به من درباره انصراف کشورهای خواهان مبارزه با تروریسم از خواسته‌های ارائه شده به قطر نسبت داده‌اند درست نیست.».
 «حرف من این بود که قطر باید به اصول شش‌گانه‌ای که عربستان و متحدانش پس از نشست در قاهره اعلام کردند پایبند باشد»!