kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۹۲۱۱
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۰

کوتاه از سراسر جهان


مالزی
نیو استریت تایمز: بیست و نهمین دوره رقابت‌های دوسالانه جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) در میان تدابیر امنیتی شدید و با حضور 10 هزار پلیس مالزی در شهر کوالالامپور برگزار می‌شود. «عمار سینگ» رئیس ‌پلیس کوالالامپور گفته پلیس آماده مقابله با هر خطر احتمالی خواهد بود و اکنون در حال تمرینات امنیتی است. وی اعلام کرده که در مجموع 22 رشته ورزشی از 38 رشته در کوالالامپور برگزار می‌شود، از این رو امنیت ورزشکاران و تماشاگران رقابت‌ها در اولویت است.
بلژیک
صدا وسیما: وزیر امور خارجه بلژیک، در نشست مشترک خبری مشترک با «عادل الجبیر»، همتای سعودی خود و در پاسخ به سؤالی درباره «وضع حقوق بشر در عربستان» و نیز «مصوبه پارلمان بلژیک برای خودداری از فروش سلاح به عربستان» گفته: «مصوبه پارلمان در سطح فدرال اجرا شده و از همه ایالت‌ها خواستیم آن را اجرا کنند. ما درباره وضع حقوق بشر و بعضی مسایل خاص مانند مجازات اعدام، با عربستان گفت‌وگو می‌کنیم.»
انگلیس
پرس تی وی: صدها نفر از ساکنان برج «گرنفل» لندن، که چندی پیش در آتش سوخت و ده‌ها قربانی گرفت، با برپایی تظاهرات در لندن خواستار استعفای کل اعضای کابینه شورای شهر شده‌اند. تظاهرکنندگان همچنین مسئولان محلی را «قاتل» توصیف کردند. منابع خبری در انگلیس پیش از این اعلام کرده بودند، مقامات این کشور از خطرات موجود در این برج مسلمان‌نشین! آگاه بودند اما اقدامی نکردند.
روسیه
ایرنا: رئیس‌جمهوری روسیه با ابلاغ برنامه «تبدیل نیروی دریایی این کشور به دومین قدرت برتر جهان»، اعلام کرده: «برنامه برخی کشورها از جمله آمریکا برای دستیابی به برتری نظامی دریایی و تسلط بر اقیانوس‌ها از جمله مناطق قطب شمال، تهدیدهای امنیتی جدید برای روسیه به وجود می‌آورد.» در این دکترین تاکید شده «فقط ناوگان نظامی قدرتمند می‌تواند موقعیت پیشرو روسیه در نظام چند قطبی جهان در قرن 21 را تامین کند و امکان دهد منافع ملی کشور تحقق یابد و از آن دفاع شود.»
مراکش
خبرگزاری فرانسه : در درگیری میان نیروهای امنیتی و تظاهر کنندگان در مراکش ده‌ها تن از دو طرف زخمی شده‌اند. 72 تن از نیروهای امنیتی در اثر پرتاب سنگ و اشیاء دیگر زخمی شده و 11 تن از تظاهرکنندگان نیز به دلیل استفاده پلیس از گاز اشک آور مصدوم شده‌اند. این تظاهرات که در شهر «الحسیمه» در شمال مراکش صورت گرفته، در اعتراض به بازداشت یکی از رهبران جنبش اعتراض شمال مراکش آغاز شده است. بنابر اعلام مسئولان این شهر، تمامی مصدومین درگیری از بیمارستان مرخص شده‌اند به غیر از دو مامور امنیتی که حال آنها وخیم اعلام شده است.
آمریکا
ایسنا : شرکت نفتی «اکسون موبیل»، متعلق به تیلرسون وزیر خارجه دولت ترامپ به دلیل نقض تحریم‌های آمریکا علیه روسیه دو میلیون دلار جریمه ‌شد! بعد از اینکه روسیه در سال ۲۰۱۴ کریمه را از اوکراین جدا و به خاک خود ضمیمه کرد، آمریکا دست به تحریم این کشور زد. بر اساس اسناد موجود «اکسون موبیل» در سال 2014 با «ایگور سشین»، رئیس «روس‌نفت» که در لیست سیاه وزارت دارایی آمریکاست معامله کرده است.