kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۹۲۱۰
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۰

اعتراض‌ها به محاصره مسجدالاقصی جهانی شد


سرویس خارجی-
مردم کشورهای مختلف اسلامی با تظاهرات و راهپیمایی‌های گسترده به محاصره شهر قدس و مسجدالاقصی و تبدیل شدن این شهر مقدس  به پادگان نظامی توسط 15 هزار سرباز رژیم صهیونیستی و نصب گیت‌های بازرسی به شدت اعتراض کردند.
هزاران نفر از مردم یمن روز گذشته در صنعا پایتخت و شهرهای دیگر این کشور تظاهرات کرده و حملات شدید رژیم صهیونیستی به قدس و مسجدالاقصی را به شدت محکوم کردند.«عبدالملک الحوثی» رهبر جنبش انصارالله یمن هم از مردم کشورش یمن خواست تا روز جمعه برای همبستگی با مسجدالاقصی و فلسطین تظاهرات کنند. رهبر انصارالله یمن تاکید کرد که فلسطین امروز بیش از هر زمان دیگر در معرض خطر قرار دارد. یمنی‌ها دیروز تظاهرات گسترده‌ای علیه رژیم صهیونیستی و جنایات این رژیم در قدس برگزار کردند.
مسلمانان ترکیه نیز در محکوم کردن محاصره نظامی مسجدالاقصی پس از اقامه نماز جمعه در شهرهای اسلامبول، آنکارا، آدانا، آنتالیا، بورسا، دیاربکر، ادیرنه، غازی انتب، ازمیر، قیصریه، ساکاریا، طرابوزان، وان و چند شهر بزرگ دیگر دست به اجتماع اعتراض‌آمیز و راهپیمایی زدند. هزاران نفر از مردم«مالزی» نیز به خیابان‌ها آمده و حمایت خود را از مسجدالاقصی اعلام کردند. مردم و دولت اردن هم نسبت به «اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی در هتک حرمت و بی‌احترامی به ارزش‌های مقدس مسلمانان در قدس شریف» اعتراض و آن را محکوم کردند. از جمعه هفته گذشته مسجدالاقصی از سوی نظامیان صهیونیست محاصره و بسته شده است؛ اقدامی که با اعتراض الازهر و رهبران کشورهای مختلف مواجه شده است.
جمعه خشم
گروه‌های مختلف فلسطینی که روز گذشته را «جمعه خشم» اعلام کرده بودند، در اعتراض به اقدامات سرکوبگرانه اخیر رژیم صهیونیستی در مسجدالاقصی تظاهرات گسترده‌ای در سراسر فلسطین برگزار کردند. حملات نظامیان صهیونیستی به مسجدالاقصی و قدس اشغالی از جمعه قبل در پی عملیات استشهادی 3 جوان فلسطینی با سلاح گرم و سرد در مسجدالاقصی تشدید شده است. رژیم صهیونیستی با استقرار تجهیزات نظامی گسترده در قدس، به نظامیان خود به طور علنی برای سرکوب نمازگزاران و جلوگیری از رسیدن آنها به مسجدالاقصی دستور داده است. پانزده هزار نظامی صهیونیست شهر قدس را به محاصره خود درآورده و گیت‌های الکترونیکی در ورودی‌های مسجدالاقصی نصب شده است. این اقدام در 50 سال اخیر بی‌سابقه بوده است.
«اسماعیل هنیه» رئیس‌دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» نیز از فلسطینیان خواسته بود تظاهرات گسترده‌ای را در روز جمعه در حمایت از «مسجدالاقصی» برپا کنند و از همه سران کشورهای عربی و اسلامی نیز درخواست کرده برای دفاع از قدس نشستی برگزار کنند و جلوی اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی را بگیرند.
رئیس‌ دفتر سیاسی جنبش حماس این را هم گفت که «جرات پیدا کردن دشمن در برابر مسجدالاقصی نتیجه کشمکش‌ها و اختلافات داخلی در امت اسلامی است، ... به امت عربی می‌گویم به این درگیری‌های داخلی که هیچ پیروزی ندارد، پایان دهید.» محمود عباس رئیس‌تشکیلات خودگردان فلسطین نیز طبق سیاست همیشگی خود برای استمداد طلبیدن از آمریکا، از این کشور خواست تا بی‌درنگ در اوضاع بیت المقدس دخالت و رژیم صهیونیستی را وادار کند تا دستگاه‌های الکترونیکی ورودی را از ورودی‌های مسجدالاقصی بردارد. «شیخ صبری» خطیب مسجدالاقصی نیز اعلام کرد، اسرائیل با این بهانه می‌خواهد کنترل «کامل» مسجدالاقصی را برعهده گیرد و ما این اقدام را تجاوز آشکار به مقدسات و مسجد مبارک الاقصی می‌دانیم.
شهادت یک فلسطینی دیگر
منابع فلسطینی اما اعلام کرده‌اند که در منطقه «تقوع» واقع در جنوب «بیت لحم»، یک جوان فلسطینی با شلیک گلوله نظامیان اسرائیلی به شهادت رسید. نظامیان اسرائیلی به بهانه اینکه این جوان قصد داشت با سلاح سرد دست به عملیات بزند، به سمت وی تیراندازی کردند. جوانان فلسطینی هفته گذشته نیز دست به یک عملیات ضدصهیونیستی در مسجدالاقصی در قدس اشغالی زدند که در پی آن دو صهیونیست به هلاکت رسیده و سه نفر نیز زخمی شدند. درپی شهادت این جوان فلسطینی در کرانه باختری درگیری‌های شدیدی بین جوانان فلسطینی و صهیونیست‌ها به وقوع پیوست که دست کم 42 نفر مجروح و حداقل 20 نفر بازداشت شدند.