kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۹۲۰۹
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۰

آغاز طوفانی عملیات مشترک حزب‌الله و سوریه برای آزادسازی ارتفاعات القلمون و عرسال

تنها ساعاتی پس از آغاز عملیات مشترک و رعد آسای نیروهای مقاومت حزب‌الله و سوریه در ارتفاعات مرزی عرسال و القلمون خبر رسیده، برخی از مناطق آزاد شدند.


سرویس خارجی-

نبرد در سوریه بین نیروهای مقاومت و تروریست‌های تکفیری در همه جبهه‌ها با قوت و قدرت ادامه دارد و گزارش‌های خوبی از پیشروی نیروهای مقاومت و شکست‌های پی‌در‌پی تروریست‌ها به گوش می‌رسد. گزارش‌ها آز آغاز طوفانی عملیات پاکسازی  ارتفاعات «عرسال» و «قلمون» در مرز سوریه و لبنان حکایت دارد. ارتش سوریه چند حلقه چاه نفت را هم از تروریست‌ها پس گرفته و همزمان خبر رسیده که گروه‌های تروریستی به جان هم افتاده‌اند.
گزارش‌ها حاکی است از صبح دیروز‌(جمعه) نیروهای مقاومت لبنان و سوریه عملیات نظامی را برای پاکسازی ارتفاعات «عرسال و قلمون» از وجود تروریست‌های تکفیری آغاز کرده‌اند. این عملیات از دو محور آغاز شده است: محور نخست از شهرک «فلیطه» سوریه به سمت مواضع النصره در ارتفاع «فلیطه» واقع در قلمون غربی و محور دوم از سلسله جبال شرقی لبنان که در جنوب ارتفاعات عرسال قرار دارد و به سمت ارتفاعات و مقرهای النصره در شمال و شرق این ارتفاعات است.
بلافاصله بعد از آغاز این عملیات، «سانا»، خبرگزاری رسمی سوریه خبر داد ارتش سوریه و نیروهای مقاومت موفق شدند در ارتفاع «فلیطه» واقع در قلمون غربی «تله البرکان» را آزاد کنند. در جریان این عملیات شماری از عناصر تروریستی جبهه النصره کشته و زخمی شدند. به گفته منابع سوری، نظامیان سوریه و حزب‌الله لبنان با پوشش هوایی ارتش سوریه، در تپه‌های فلیطه پیشروی کرده و به وادی «الحاج محسن» رسیدند و بخش‌های وسیعی را در حالی آزاد کردند که تروریست‌های  النصره در حال فرار بودند. ارتش سوریه همچنین تجمعات و تحرکات تروریست‌ها در ارتفاعات الضلیل، تپه الکره و تپه العلم در تپه‌های فلیطه در قلمون غربی را هدف قرار داد. این در حالی است که منابع میدانی شایعه رسانه‌های وابسته به گروه‌های تروریستی مبنی بر شهادت شماری از رزمندگان حزب‌الله در درگیری‌های روز گذشته را تکذیب و تاکید کردند، این خبرها  عاری از صحت است و فقط دو رزمنده در این درگیری‌ها زخمی شده‌اند.
منابع امنیتی دو روز پیش نیز خبر داده بودند ارتش لبنان آمادگی‌های خود برای آغاز نبرد عرسال در مرزهای با سوریه را به پایان رسانده و تمامی گذرگاه‌های منتهی به این منطقه را مسدود کرده است. پیش از این یک منبع نظامی به روزنامه الحیات گفته بود که نبرد علیه تروریست‌ها در «عرسال» از داخل خاک سوریه آغاز می‌شود و این عملیات را حزب‌الله با حمایت ارتش سوریه انجام می‌دهد و ماموریت ارتش لبنان محافظت از مرزهای شرقی است. به گفته برخی منابع، تعداد عناصر گروه تروریستی در عرسال 500 نفر و شمار تروریست‌های داعش نیز حدود 150 تن است.
 آزادی 40 حلقه چاه  
در جبهه حلب نیز  منابع سوری از آزادسازی شهرک «الرمیلان» در حومه الرقه و درگیری‌های خونین میان گروه‌های تروریستی تکفیری در ادلب خبر می‌دهند. نیروهای ارتش سوریه و همپیمانان آنها همچنان به عملیات خود در عمق صحرای سوریه ادامه می‌دهند و در تازه‌ترین موفقیت خود توانستند تعدادی از چاه‌های نفت در حومه جنوبی الرقه را از اشغال تروریست‌های داعشی آزاد کرده و به پیشروی به سمت شهر استراتژیک «السخنه» در حومه شرقی حمص ادامه دهند. بر اساس این گزارش، ارتش سوریه توانست با کمک همپیمانان خود، شهرک و سد «الرمیلن» و 15 حلقه چاه نفت و دو ایستگاه پمپاژ را هم در حومه جنوبی الرقه آزاد کند که یک «گام میدانی مهم» قلمداد می‌شود. در جریان این عملیات، شماری از تروریست‌های داعشی به هلاکت رسیدند. یکی از مسئولان سوری ناظر بر روند استخراج مجدد نفت در رقه هم تأکید کرده که ارتش سوریه طی یک ماه گذشته در این استان توانسته بیش از ۴۰ حلقه چاه نفت را از داعش پس بگیرد. وی  همچنین ابراز امیدواری کرده که تا پایان ماه جاری میلادی بیشتر چاه‌های نفتی به حالت عادی خود بازگردند و وارد پرسه استخراج شوند.
نیروهای ارتش و مقاومت همچنان به عملیات خود در صحرای حمص در محور میدان  الهیل-السخنه ادامه می‌دهند و با پیشروی از سمت شرق  این میدان در یازده کیلومتری شهر السخنه آخرین دژ داعش در حومه شرقی حمص قرار گرفتند.