kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۹۱۸۵
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۹

نخستین نیروگاه خورشیدی ۱۰۰درصد بومی در فارس احداث می‌شود

نخستین و بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی ۱۰مگاواتی ساخت کشور در آباده استان فارس با سرمایه‌گذاری داخلی ساخته می‌شود.


معاون برنامه‌ریزی شرکت برق منطقه‌ای فارس با اعلام این خبر افزود: استان فارس با برخورداری از بیشترین ظرفیت جذب تابش انرژی خورشیدی به‌عنوان یکی از مستعد‌ترین استان‌های کشور در ساخت نیروگاه‌های خورشیدی است. به‌گفته حمزه روغنیان، در راستای اجرایی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و بهره‌گیری از نیروگاه‌ خورشیدی شهرستان آباده در شمال استان فارس به‌عنوان محل احداث نخستین و بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی 10مگاواتی ساخت داخل تعیین شده و این پروژه نخستین نیروگاه خورشیدی کشور است که با طراحی صددرصد ایرانی و بومی و با سرمایه‌گذاری داخلی ساخته می‌شود.
یک شرکت ایرانی به‌عنوان سرمایه‌گذار ساخت این پروژه 50 میلیارد تومانی را به‌عهده گرفته و علاوه بر این مسئولیت ساخت یک نیروگاه 10مگاواتی دیگر با همین میزان سرمایه را در اقلید ‌عهده‌دار شده است که ساخت آن در 3 ماه آینده کلید می‌خورد.
زمین ساخت این نیروگاه‌ها به‌مساحت 20 هکتار از طریق منابع طبیعی و با همکاری معاونت اقتصادی استانداری فارس و ستاد سرمایه‌گذاری فارس تأمین شده است. نیروگاه خورشیدی آباده تا پایان سال 96 بهره‌برداری و وارد مدار تولید برق می‌شود.
معاون برنامه‌ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای فارس افزود: وزارت نیرو با عقد قرارداد خرید تضمینی 20ساله، انرژی تولیدشده این نیروگاه‌ را خریداری می‌کند و از این طریق ریسک سرمایه‌گذاری در این زمینه را کاهش می‌دهد.
کشورهای آلمان، چین، ترکیه و چک از سال 94 متقاضی احداث نیروگاه‌های خورشیدی به‌میزان 480 مگاوات بوده که مراحل مقدماتی احداث این نیروگاه‌ها در حال پیگیری است.
2 نیروگاه در شهرستان آباده و اقلید، یک نیروگاه 10مگاواتی در منطقه ویژه اقتصادی لامرد و 2 نیروگاه 10 مگاواتی دیگر در شهرستان‌های خرامه و آباده با سرمایه‌گذاری 50 میلیارد تومانی در زمینی به‌مساحت 20 هکتار ساخته می‌شود.