kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۹۱۸۲
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۹

30 میلیون تن ظرفیت خالی در بنادر شمال وجود دارد

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان گفت: در حال حاضر در بنادر شمال کشور تقریباً 30 میلیون تن ظرفیت خالی وجود دارد.

 
 رشت- خبرنگار کیهان:

حسین چراغی افزود: با تکمیل طرح‌های توسعه در این بنادر ظرفیت خالی بنادر در شمال به 50 میلیون تن خواهد رسید که وضعیت موجود حاکی از لزوم تغییر رویکرد و سیاست‌های جاری در نوع حمل و نقل دریایی در خزر برای بنادر شمال کشور می‌باشد.
وی اضافه کرد: برای برون‌رفت از وضعیت موجود باید رویکرد تجارت منطقه‌ای در خزر به تجارت بین‌المللی تغییر کند و الگوی فرا منطقه‌ای در استفاده از ظرفیت‌های کریدورهای موجود و کریدورهای جدید حاکم شود.
وی در ادامه با بیان اینکه ایجاد مسیرهای جدید و روش‌های حمل و نقل جدید نظیر حمل و نقل ریلی از تهدیدهای قابل پیش‌بینی برای کاهش سهم حمل و نقل دریای خزر است، افزود: برای تبدیل این تهدیدها به فرصت باید با برنامه‌ریزی کریدورهایی را که در مسیر بنادر شمال کشور از نظر اقتصاد حمل و نقل بهینه‌تر هستند، فعال شود و از روابط تجاری بین کشورهای فرامنطقه‌ای نظیر هند، روسیه برای تکمیل ظرفیت‌های بنادر شمال نیز بهره لازم را برد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان همچنین خاطرنشان ساخت: یکی دیگر از راه‌کارهای تبدیل این تهدیدها به فرصت استفاده از کریدورهای جدید مانند کریدور شرق به غرب دریای خزر میان راه‌آهن و بنادر قزاقستان، آذربایجان و گرجستان است و ما می‌توانیم بخش قابل توجهی از تبادلات تجاری بین چین و ایران را از مسیر این کریدور و از طریق بنادر شمال کشور انجام دهیم.