kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۹۱۷۶
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۷

اعتراض کشاورزان 4 روستای هویزه به توزیع نامساوی آب

جمعی از کشاورزان روستاهای بوکرم الله، یزدنو، خطور و بگعان هویزه در اعتراض به خشک شدن هور و بخشی از رودخانه کرخه همچنین بایرشدن 12 هزار هکتار زمین‌های کشاورزی خود مقابل فرمانداری این شهر تجمع کردند.


کشاورزی در روستا‌های نامبرده به دلیل عدم تخصیص آب کشاورزی مورد نیاز از سوی سازمان آب و برق خوزستان همچنین عدم لایروبی رودخانه و انهار منشعب از آن از بین رفته است.
به گفته یکی از معترضان روستا چندین مرتبه است که کشاورزان این منطقه دراعتراض به وضعیت کشت زمین‌های کشاورزی خود اعتراض می‌کنند، اما هر بار با برخورد ناشایست از سوی مسئولان مواجه می‌شوند.
وی با بیان اینکه اکنون تنها مطالبه مردم منطقه تامین آب آشامیدنی و آب مورد نیاز برای مصرف احشام است توضیح داد: بی‌آبی و غیر بهداشتی بودن آب موجود تلف شدن دام و بیماری اهالی شده است.
این کشاورز تصریح کرد: 90 درصد اهالی روستاهای هویزه از طریق دامداری، ماهی‌گیری و کشاورزی امرار معاش می‌کنند، اما توزیع نامساوی آب در این منطقه به زودی فاجعه بزرگ را رقم خواهد زد.
وی متذکر شد: براستی مدیران و مسئولان اجرایی به فکر راه حلی برای رفع مشکلات هستند، یا تاوان چندین سال خواب زمستانی مسئولان را باید مردم بدهند.دیگر کشاورز روستای شهرستان هویزه مدعی است، برخی افراد به واسطه نفوذ ارتباط زیادی که با مسئولان سازمان آب و برق دارند از میزان آب مورد نیاز برخوردار می‌شوند، این در حالی است که کشاورز واقعی و ساکن منطقه از این آب محروم است. میزان زمین‌های کشاورزی روستاهای بوکرم‌الله، خطور، بگعان و یزد نو 12 هزار هکتار است، که در زمستان سال گذشته از این میزان تنها 300 هکتار زیر کشت رفته است.