kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۸۷۴۱
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۶
ظریف در نیویورک:

آمریکا در عمل به روح برجام، شکست خورده است/با مقامات آمریکایی دیداری ندارم

وزیرامورخارجه کشورمان گفت: آمریکا با اجازه ندادن به ایران در بهره بردن از منافع کامل برجام در عمل کردن به روح این توافق شکست خورده است.


محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در بدو ورود به نیویورک در جمع خبرنگاران در ارتباط با برجام اظهار کرد: توافق هسته‌ای و یا همان برجام یک توافق چندجانبه است که در نتیجه سال‌ها مذاکره و همچنین فشار و البته شکست در دستیابی به نتیجه دلخواه از سوی کسانی که اعمال‌کننده آن فشارها بر مردم ایران بودند، حاصل شده است.
ظریف افزود: قطعا هیچیک از طرفین در این توافق به هر آنچه که می‌خواسته به طور کامل دست نیافته است و این ماهیت یک توافق چندجانبه است. در نتیجه ما انتظار داریم همه طرفین به این توافق عمل کنند.
وی اظهار داشت: متاسفانه آمریکا ضمن این که حداقل ماندگاری را در این توافق داشته است ولی با اجازه ندادن به ایران در بهره بردن از منافع کامل این توافق در عمل نمودن به روح این توافق شکست خورده است و ما بر این باوریم که آنان در موضع خودشان بازنگری کنند، زیرا این امر به سود پایداری این توافق نیست.
حوادث منطقه نتیجه سیاست‌های کوته‌بینانه آمریکا است
وزیر امور خارجه در پاسخ به سؤال دیگری در ارتباط با اتهامات اخیر نیکی هیلی مبنی بر دخالت ایران در عراق و سوریه گفت: متاسفانه کابوسی که ما با آن در منطقه مواجه هستیم در نتیجه عواقب سال‌های متمادی مداخله و سیاست‌های کوته‌بینانه از سوی آمریکا در منطقه است که همانطوری که انتظار می‌رفت به تشدید افراطی‌گری و تروریسم در منطقه ما منجر شد.
ظریف گفت: ایران در خط مقدم مبارزه با افراطی‌گری و تروریسم در منطقه است و ما بسیار خوشحالیم که مردم منطقه، دولت عراق و سوریه و همچنین مردم عراق و سوریه و نیروهای نظامی این کشورها قادر بودند تروریسم و افراطی‌گری را از خاک خود، از شهرها و روستاهای خود به بیرون رانده و آنها را آزاد سازند. این امر در نتیجه سیاست‌های کوته‌بینانه از سوی خارج و متاسفانه سیاست‌های منفی از سوی کشورها در منطقه صورت گرفته است که همچنان به حمایت مالی و فراهم آوردن پول و سلاح برای نهادهای تروریستی و افراطی ادامه می‌دهند و متاسفانه ایدئولوژی تنفر و محرومیت که در قلب این جنبش قرار دارد را ترویج می‌دهند.
هیچ دیداری بین من
 و همتای آمریکایی برنامه‌ریزی نشده
ظریف در پاسخ به اینکه آیا طی این سفر با نمایندگان کنگره و یا احتمالا با همتای آمریکایی خود دیداری خواهید داشت گفت: هیچ دیداری بین من و همتای آمریکایی‌ام برنامه‌ریزی نشده است. ما در گذشته و البته نه با وزیر خارجه تیلرسون بلکه با وزیر خارجه سابق آمریکا درباره موضوعات هسته‌ای دیدارهایی داشتیم و مذاکرات ما بر موضوعات اتمی محدود می‌شد ولی در این سفر هیچ دیداری برنامه ریزی نشده است. در نظر دارم البته نه با مقام‌های آمریکایی بلکه با جامعه خردمندان که در سیاست گذاری آمریکا تاثیرگذار هستند دیدارهایی داشته باشم.
وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سؤال دیگری گفت: می‌خواهم در ارتباط با موضوعات گوناگون با دبیرکل سازمان ملل و دیگر مقاماتی که در این اجلاس حضور دارند نیز گفتگوهایی داشته باشم.
آمریکا به متن برجام هم پایبند نیست، روح آن به کنار!
چندی پیش-اردیبهشت 96- ظریف تاکید کرد که آمریکا به متن برجام هم پایبند نیست، روح آن به کنار!. عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و رئیس‌ستاد پیگیری اجرای برجام نیز-خرداد 96- گفت:«به اعتقاد ما حرکت‌هایی که در طول یک سال‌ونیم گذشته چه توسط دولت قبلی آمریکا و چه توسط دولت جدید آن صورت می‌گیرد، در موارد بسیاری برخلاف تعهدات آمریکا در اجرای برجام است».
فایننشال تایمز نیز در روزهای گذشته در گزارشی با اشاره به تداوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران بعد از برجام نوشته بود:«تلاش‌های آمریکا برای بیرون نگه داشتن ایران از سیستم بانکی بین‌المللی عملا همان تاثیر پاره کردن برجام را دارد».