kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۸۷۳۷
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۶
عضو هیئت رئیسه مجلس‌:

دولت اگر برنامه ششم را اجرا نکند، سؤال از رئیس‌جمهور به جریان خواهد افتاد

با توجه به اجرایی نشدن برنامه ششم توسعه از سوی دولت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گوهایی به دولت اخطار دادند در صورت ادامه این روند فراقانونی سوال از رئیس‌جمهور را به جریان خواهند انداخت.



احمد امیرآبادی نماینده قم و عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با فارس با اشاره به عدم ابلاغ قانون ششم توسعه از سوی رئیس‌جمهور، اظهار داشت: رئیس‌جمهور از ابتدا با ارائه برنامه ششم  مخالف بود و حتی در بحث سیاست‌های کلی برنامه ششم که در مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شد، در آن جلسات حضور فعالی نداشت و با آن مخالفت می‌کرد.
امیرآبادی با اشاره به تهیه این قانون در مجمع و ابلاغ آن از سوی رهبر معظم انقلاب، خاطرنشان کرد: متاسفانه رئیس‌جمهور برنامه ششم توسعه را ابلاغ نکرد، البته آنها بخش‌هایی از این برنامه ششم توسعه را شروع به اجرا کردند که البته جنبه انتخاباتی داشت از جمله پرداخت مستمری کمیته‌ امدادی‌ها؛ این در حالی بود که حتی نماینده دولت در کمیسیون تلفیق با بند افزایش حقوق بازنشستگان و پرداخت این مستمری مخالف بود اما این افزایش در شب انتخابات انجام شد، متاسفانه این وعده دولت مبنی بر اینکه گفته بودند یارانه کسانی که قطع شده دوباره پرداخت خواهد شد بعد از انتخابات فراموش شد و از این رو ما در دفاتر خود مراجعات بسیاری در این زمینه داریم.
نماینده قم درباره اینکه برخی معتقدند با این روند هویت مجلس زیر سوال می‌رود و چه اقداماتی باید برای برخورد با این رفتار فراقانونی صورت گیرد، گفت: ما اولاً منتظریم کابینه شکل گرفته و دولت رای اعتماد بگیرد‌، قطعا مجلس در بحث برنامه ششم کوتاه نمی‌آید و مصوبه را از دولت خواهد خواست که آن را اجرا کند.
وی در ادامه گفت‌: تک‌تک وزرا وقتی از مجلس رای اعتماد می‌گیرند باید قول دهند که برنامه ششم را اجرا می‌کنند و اگر این کار را انجام ندهند مجلس به دنبال استیضاح و راه‌های نظارتی خود خواهد رفت.
عضو هیئت رئیسه مجلس راهکار دیگر برخورد با این رفتار فراقانونی دولت را سوال از رئیس‌جمهور عنوان کرد و یادآور شد: اگر رئیس‌جمهور برنامه ششم را اجرا نکند مجلس از رئیس‌جمهور سوال خواهد کرد، چرا که برنامه ششم برای نمایندگان بسیار مهم است و متعلق به همین مجلس است، لذا مجلس شورای اسلامی نسبت به این برنامه حساس است.
برنامه ششم اجرایی نشود تعامل مجلس و دولت به هم خواهد خورد
امیرآبادی در عین حال به سیاست‌های کلی برنامه ششم که از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد اشاره کرد و اظهار داشت: سیاست‌های کلی مانند قانون است و باید در کشور اجرا شود؛ لذا اگر این موضوع اجرایی نشود تعامل بین مجلس و دولت به هم خواهد خورد و رئیس‌جمهور قطعا این مسئله را متوجه است.
هادی قوامی نماینده اسفراین نیز  با اشاره به عدم اجرای قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه توسط دولت، گفت: دولت موظف به اجرای قانون برنامه ششم است و امسال باید 20 درصد از برنامه ششم اجرایی شود.  اگر این 20 درصد اجرایی نشود و کار به این شکل پیش رود متأسفانه در پایان پنج سال برنامه 70 یا 80 درصد اهداف برنامه محقق نخواهد شد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس، اظهار داشت: کار نباید به گونه‌ای باشد که در پایان دوره برنامه ششم ما به دنبال اهداف این برنامه در برنامه هفتم بوده و نباید شاهد دور تسلسل در این باره باشیم. قوامی در پایان خاطرنشان کرد: مجلس برنامه‌های نظارتی خود در مورد اجرای قانون برنامه ششم توسعه را دنبال خواهد کرد.
محمد سلیمانی نماینده سابق تهران نیز با بیان اینکه متأسفانه دولت درباره قانون برنامه ششم و ابلاغ آن می‌خواهد مانند سایر موارد قانون‌گریزی داشته باشد، گفت: مجلس باید مقابل اقدام غیرقانونی دولت در عدم ابلاغ این برنامه موضع‌گیری کند.