kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۸۷۱۷
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۳
تسنیم خبر داد

افتتاح غیرقانونی مرکز وارداتی ترکیه با کمک مسئولان دولت یازدهم

یک مرکز وارداتی ترکیه‌ای بدون اخذ مجوز‌های لازم و به صورت غیر‌قانونی اقدام به ایجاد یک مرکز تجاری کرده است که رد پای یکی از وزرا و معاون وزیر دیگری از دولت یازدهم در اجرایی شدن آن وجود دارد.


به گزارش تسنیم، چندی پیش در اقدامی غیر قانونی، در حاشیه همایش بازرگانان ایران و ترکیه با افتتاح مرکز تجاری ترک‌ها در ایران، قوانین مربوط به حمایت از تولید داخلی و اقتصاد مقاومتی زیر پا گذاشته شد. موضوعی که در آن رد پایی از وزیر ارتباطات و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم باقی مانده است.
ماجرا از آنجا شروع شد که نهاد زیبکچی وزیر اقتصاد ترکیه چندی پیش در نشست خبری با حضور وزیر ارتباطات ایران اظهار داشت: آماده حضور شرکت‌ها و برندهای معتبرترک در ایران هستیم.وی با دعوت از تولیدکنندگان ترک گفت: پذیرای شرکت‌های ترکیه‌ای درحوزه‌های مختلف ازجمله هواپیمایی، نساجی، کالای چوب، دکوراسیون و دیگر صنایع در ایران هستیم.
در این ارتباط، رسانه‌های ترکیه‌ای مانند «آناتولی» و «تی‌آرتی» در حالی اخبار و گزارش‌های مفصلی درباره ایجاد این مرکز تجاری را در رسانه‌های خود ارائه دادند که این پدیده غیرقانونی در ایران با سکوت خبری و البته با حضور مجتبی خسرو تاج، معاون وزیر صنعت و رئیس‌ سازمان توسعه تجارت ایران، افتتاح شد.
بنابراین گزارش محمود واعظی، وزیر ارتباطات نیز که ریاست کمیسیون اقتصادی ایران و ترکیه را هم  بر عهده دارد در جریان این امور بوده به‌طوری که قبل از افتتاح این مرکز تجاری، دیداری با نهاد زیبکچی، وزیر اقتصاد ترکیه داشته است.
این در حالی است که یدالله صادقی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درگذشته درباره شرایط حضور نشان‌های تجاری خارجی در ایران اظهار داشته بود: برای حضور نشان‌های تجاری خارجی در ایران تعهد گرفته می‌شود 20 درصد از محصول خود را در ایران تولید کنند و به بازار خود، خارج از ایران صادر کنند و در مرحله بعدی باید 100 درصد محصول خود را در ایران تولید کنند که در غیر این صورت از بازار ایران خارج می‌شوند.
افتتاح پنهانی
بنابراین گزارش ترک‌ها با همکاری عوامل خود در ایران، قصد داشتند که این مرکز تجاری را به طور همزمان با نمایشگاه پوشاک استانبول هنگام ورود وزیر اقتصاد ترکیه به کشورمان رونمایی کنند که با پیگیری‌های رسانه‌های داخلی نمایشگاه استانبول در ایران افتتاح نشد، اما مرکز تجاری به طور پنهانی افتتاح شد.
ترک‌ها برای ایجاد مرکز تجاری در ایران و عرضه محصولات خود نه تنها مجوز نگرفته‌اند و روال قانونی را طی نکرده‌اند بلکه تعهدی نیز برای تولید در داخل، حتی در آینده نداده‌اند.
در همین راستا، مجتبی موسویان مدیرکل آسیا اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران درباره ایجاد مرکز تجاری ترکیه در ایران دو مرتبه به وزیر اقتصاد ترکیه نامه نوشته است، اما ظاهراً نامه‌های وی بی‌اثر بوده، چرا که رئیس وی (خسرو تاج) خود رأساً در مراسم افتتاحیه حضور یافته و سخنرانی کرده است!
وی یادآور می‌شود که تا حال حاضر هیچ شرکت ترکیه‌ای بر اساس  مقررات جدید ایران مجوز واردات نگرفته است.
واکنش وزارت صنعت
وزارت صنعت نیز با صدور اطلاعیه‌ای درباره جشنواره خرید استانبول گفته است: سازمان توسعه تجارت به ‌عنوان مسئول برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در سطح ملی و بین‌المللی هیچ‌گونه مجوزی جهت برگزاری جشنواره خرید استانبول صادر نکرده و این رویداد فاقد وجاهت قانونی است.
در این اطلاعیه اشاره می‌شود که با پیگیری‌های متعدد پیرامون چگونگی اخذ مجوز برگزاری این جشنواره از دفتر نساجی و پوشاک و ارگان‌های مختلف شامل اتحادیه صنف پوشاک شمیرانات، اتاق اصناف ایران، مرکز اصناف و اتحادیه صنف پوشاک تهران مطلع شدیم که کلیه نهادها از این مجوز خبر نداشته‌اند.
بنابراین گزارش، با توجه به اینکه افتتاح مرکز تجاری ترکیه در ایران، بر اساس دستورالعمل‌های وزارت صنعت درباره حضور برندهای خارجی در ایران غیر قانونی بوده و خود وزارت صنعت و سازمان توسعه تجارت نیز بر این موضوع تأکید دارند، رد پای یک وزیر و معاون وزیر دیگری در اجرایی شدن آن واضح و مشهود است.