kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۸۶۸۷
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۰

زندگی به موصل دوباره لبخند زد /بچه‌ها در راه مدرسه، بازار در حال رونق...

زندگی و آرامش یکبار دیگر به مردم موصل لبخند می‌زند و روز که می‌گذرد، خرابه‌های جنگ جای خود را به همدلی و جنب‌وجوش روزانه می‌دهد، بزرگترها به دنبال نان حلال می‌روند و فرزندان آنها نیز در مدارس درس امید و مهربانی را با هم زمزمه می‌کنند و صدای سرودهای روح‌بخش آنها در کوچه‌ها و محله‌های شهر پیچیدن می‌گیرد.


مردم موصل حدود سه سال (از 20 خرداد 1393 تا 19 تیر گذشته) سایه هولناک عناصر و سرکرده‌های داعش را بالای سر خود داشتند و رنج یک جنگ پاکسازی و خیابانی 10 ماهه را نیز تحمل کرده‌اند.
موصلی‌ها هر چند زخم عمیقی را طی این سال‌ها برداشته‌اند، اما می‌دانند که این زخم از طرف هم‌کیشان و هموطنان متوجه آنها نشده و سر رشته همه این تلخی‌های سه ساله موصل و ده‌ها ساله عراق و منطقه در دستان آمریکا و رژیم اسرائیل بوده و لذا، کینه علیه آنها کینه مقدسی است.
این روزها آوارها و ادوات جنگی و غیرجنگی قراضه و بر زمین مانده از چهره شهر زده می‌شوند و همه ساکنان شهر از شیعه و سنی گرفته تا کرد و عرب و ترکمن فقط یک دغدغه دارند: «بازسازی هرچه سریعتر موصل». آنها می‌دانند که رمز بقایشان و رمز توسعه شهر و کشورشان تنها در یک چیز نهفته است: «وحدت».
به هر حال، در موصل همه چیز در حال عادی شدن است و همه زیرساخت‌های شهری برای خدمت‌رسانی به شهروندان آماده می‌شوند.
«حیدر عبادی» نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، سه لشکر ارتش را مأموریت داده تا امنیت استان نینوا و شهر موصل را تأمین کنند. علاوه بر آن، شمار نیروهای پلیس موصل و استان نینوا به 17 هزار نفر افزایش می‌یابد و از نیروی بسیج عشایر نیز برای تأمین امنیت استان استفاده می‌شود.
موصل، مرکز استان نینوا، مرکز خلافت داعش بود که با مقاومت جانانه مردم و نیروهای مسلح عراق خلافت «هوا» شد.