kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۸۶۸۰
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۲
یادداشت خبرنگار

زباله قائم‌شهر، قصه‌ای ناتمام

پدیده پسماند و جمع‌آوری و دفن و امحاء زباله از مشکلات اساسی استان‌های شمالی است که در این میان شهرستان قائم‌شهر به دلیل نزدیکی به محل دپو و انباشت زباله یکی از کانون‌های اصلی مشکلات زیست‌محیطی در استان مازندران به شمار می‌آید.


معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور که در سفر اخیرشان به استان مازندران از محل دپو و دفن زباله قائم‌شهر بازدید کرده‌اند راهکارهای تکراری مسئولان گذشته را ارائه کردند که تنها در حد کاغذ و نامه و مصاحبه‌های رسانه‌ای مطرح شده و معضل زباله قائم‌شهر همچنن لاینحل مانده است.
همجواری روستاها و رودخانه تلار و نزدیکی پارک بازی و محل استقرار و استراحت مسافران با محل دپو و دفن زباله و سرازیر شدن شیرآبه‌های پسماند به داخل رودخانه از جمله تبعات و عارضه‌های زیست‌محیطی سایت زباله قائم‌شهر برای شهروندان و هموطنان و زمین‌های کشاورزی و مناطق پائین‌دست این رودخانه است که نهایتا به دریای خزر می‌ریزد.در این راستا عبور جاده ترانزیتی و گذر مسافران از نزدیکی محل انباشت زباله قائم‌شهر و بوی مشمئز‌کننده و آزاردهنده آن از دیگر آثار مخرب زیست محیطی محل دپو و دفن زباله قائم‌شهر برای شهروندان و گردشگران است که از این شهر می‌گذرند و متاسفانه با گذشت 60 سال این معضل همچنان باقی است.
واقع شدن قائم‌شهر در یکی از مبادی مهم ورودی شمال و سرازیر شدن خیل عظیم هموطنان و مسافران از اقصی نقاط ایران در طول سال خصوصا ایام تعطیلات به این شهرستان وگذر گردشگران و استفاده آنها از امکانات و خدمات شهری قائم‌شهر می‌طلبد تا مسئولان ارشد و دولت خصوصا وزارت کشور و سازمان حفظ محیط زیست با نگاه و اراده ملی نسبت به حل معضل زباله قائم‌شهر چاره‌اندیشی کنند چرا که به لحاظ گستره فراگیر این مشکل زیست محیطی، شهرداری قائم‌شهر به تنهایی قادر به رفع این مشکل زیست محیطی نیست.
لذا با وجود  استنثنایی بودن و شرایط خاص قائم‌شهر در بحث پسماند و زباله، ضرورت برنامه‌ریزی و ارائه راهکارهای اصولی و اجرائی از سوی سازمان حفاظت‌ محیط زیست و وزارت کشور تنها راه برون رفت از این مشکل است که با اختصاص اعتبار ویژه و ایجاد سامانه مجهز و پیشرفته تبدیل زباله به فرآوری کمپوست و انرژی برق و... می‌توان معضل 60 ساله زباله قائم‌شهر را به عنوان یک اولویت و با حمایت ملی برطرف کرد.
قائم‌شهر- جمشید گرائیلی