kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۸۵۹۳
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۲

رشد ۱۱ درصدی زایمان طبیعی نسبت به پارسال

عضو انجمن مامایی ایران گفت: تمایل مادران باردار به زایمان طبیعی در سال‌های اخیر افزایش یافته و موجب رشد ۱۱ درصدی زایمان‌های طبیعی نسبت به پارسال شده است.



دکتر معصومه آباد به خبرگزاری صدا و سیما گفت: خوشبختانه گرایش مادران باردار در سال‌های اخیر به زایمان طبیعی افزایش داشته است در حالی که در گذشته این تمایل به علت ترس از زایمان در زنان وجود نداشت.
آباد افزود: در حال حاضر بیشتر مادران باردار تمایل به زایمان طبیعی دارند مگر اینکه در روند بارداری شرایطی پیش آید که امکان زایمان طبیعی برای مادر و جنین خطر آفرین باشد.وی با بیان اینکه روش‌های فیزیولوژیک زایمان، زایمان‌های بدون درد، کنترل استرس و برگزاری کلاس‌های آموزشی درخصوص زایمان طبیعی و کاهش ترس از آن زمینه ساز گرایش مادران به زایمان طبیعی بوده است گفت: اگر چه رشد زایمان طبیعی در سال‌های اخیر نسبت به گذشته افزایش داشته، اما هنوز موارد عمل سزارین در ایران بالاست و باید با اطلاع‌رسانی بیشتر فرهنگ زایمان طبیعی در جامعه نهادینه شود.
نماینده جامعه مامایی در سازمان نظام پزشکی کشور ادامه داد: بسیاری از مادران باردار نسبت به درد زایمان واهمه دارند و متقاضی سزارین می‌شوند در حالی که با استفاده از روش‌های کم تهاجمی و کاهش درد می‌توان نسبت به انجام یک زایمان طبیعی اقدام کرد.
آباد با بیان اینکه برای زایمان طبیعی در روش‌های کم تهاجمی از تکنیک‌هایی همچون کاهش درد دارویی، بی‌حسی نخاعی، ماساژ درمانی و مامای همراه استفاده می‌شود، افزود: روش کم تهاجمی حتی در مورد کسانی که یک بار سزارین شده‌اند نیز صدق می‌کند و می‌توانند بدون خطر، زایمان‌های بعدی خود را به طور طبیعی انجام دهند.