kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۸۴۱۲
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۸
رئیس ‌انجمن لوازم خانگی:

حمایت بانک مرکزی از موسسات مشکل‌دار مانع تولید است

رئیس ‌انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با اشاره به اینکه بانک مرکزی از سپرده‌گذاران موسسات مشکل‌دار حمایت می‌کند، این کار را مانع رونق بخش تولید دانست.



به گزارش فارس، محمدرضا دیانی در یک نشست خبری اظهار داشت: بانک مرکزی با حمایت از سپرده‌گذاران موسسات مشکل‌دار در واقع از نظام راحت‌طلبی و پرداخت سود بی‌جا حمایت می‌کند که مانع رونق بخش تولید است.
وی افزود: بانک مرکزی پس از سه سال دوندگی ما، زیر بار اجرای طرح فروش کالای ایرانی و پرداخت تسهیلات در این زمینه نرفت، ولی حالا برای اینکه سپرده‌گذاران به خیابان نریزند، به این موضوع خط اعتباری اختصاص داده است.
رئیس ‌انجمن لوازم خانگی ادامه داد: تا زمانی که نرخ سود سپرده‌ها بالا باشد، هرچقدر که دولت پول تزریق کند منجر به رونق نخواهد شد.
به گفته دیانی تا زمانی که نرخ سود سپرده‌ها بالا باشد، مردم خرید نمی‌کنند و مشکل بیکاری ادامه خواهد داشت.وی با تأکید بر اینکه کارت اعتباری کالا نباید بابت خرید محصول خارجی اختصاص یابد، گفت: سعه صدر و تعامل و جدیت را برای اجرای این طرح از سوی بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و بانک‌ها ندیده‌ایم و هنوز به این نتیجه نرسیده‌ایم که این طرح ارزش افزوده‌ای برای رونق بدون تورم در کشور ایجاد خواهد کرد.رئیس ‌انجمن لوازم خانگی با بیان اینکه جدیتی برای اجرای طرح کارت اعتباری کالا وجود ندارد، تصریح کرد: بهترین روش برای ایجاد رونق این است که خرید کالای داخلی صورت گیرد.
به گفته دیانی، کالای خارجی در شرایطی باید در کشور تولید شود که بیش از ۵۰ درصد آن صادر شود تا ارزش افزوده به همراه داشته باشد. در غیر اینصورت حتی با وجود سرمایه‌گذاری خارجی هم فقط آنها از بازار ایران سود می‌برند.
وی افزود: خارجی‌ها به جای پرداخت تعرفه ۴۰ تا ۴۵ درصدی از تعرفه‌های پایین واردات مواد اولیه استفاده می‌کنند، راحت‌تر ارز مبادله‌ای دریافت می‌کنند و ارزش افزوده‌ای هم برای کشور ندارند.
رئیس ‌انجمن لوازم خانگی با طرح این سؤال که چرا سامسونگ و ال‌جی در ایران کمپرسور تولید نمی‌کنند و چرا خودروسازان خارجی در ایران موتور و قطعات اصلی تولید نمی‌کنند؟ گفت: دولت نباید اجازه دهد تولیدکنندگان خارجی با استفاده از فضای کشور، رقیب تولیدکنندگان داخلی شوند و همچنین صادرات باید به عنوان یک پیش‌شرط برای حضور خارجی‌ها در ایران لحاظ شود.دیانی تصریح کرد: الزامی در مورد میزان داخلی سازی برای حضور شرکتهای خارجی در بازار لوازم خانگی ایران وجود ندارد.