kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۶۸۴۶
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۷

اخبار ویژه



اره‌نشینی بی‌بی‌سی در ماجرای حمله موشکی سپاه به داعش
شبکه دولتی انگلیس در ماجرای ضربت کوبنده موشکی سپاه علیه داعش به وضعیت نشستن روی اره دچار شد.
این شبکه از یک سو علنا نمی‌توانست مانند گذشته از تروریست‌ها حمایت کند و از طرف دیگر ضربه کوبنده سپاه را ضربه به عملیات روانی ممتد خود در بزرگنمایی دشمنان ملت ایران می‌دانست. جمشید برزگر تحلیلگر این شبکه در تحلیلی نوشت: محکومیت حمله موشکی سپاه پاسداران به مناطق تحت کنترل داعش در سوریه، برای مخالفان منطقه‌ای و جهانی جمهوری اسلامی کارآسانی نخواهد بود. ایران نخستین کشوری نیست که دست به چنین عملیاتی زده است. آمریکا، بریتانیا و فرانسه از یک سو و روسیه از سوی دیگر، در سال‌های گذشته بارها عملیاتی مشابه با دلایلی مشابه انجام داده‌اند. با این همه، دشوار است بتوان تصور کرد که رقبای ایران در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله عربستان سعودی، اسرائیل و آمریکا، حمله موشکی سپاه را همچون عملیات مشابه کشورهای دیگر ارزیابی کنند. به ویژه اینکه هم سپاه پاسداران و هم چهره‌های سیاسی و نظامی ایران، در واکنش‌های خود پس از حمله موشکی، بیشتر یا دست کم به همان اندازه که به ضربه زدن به داعش بها داده‌اند، بر پیام این حمله برای رقبای منطقه‌ای و به گفته آنها حامیان داعش تأکید کرده‌اند. تردیدی نیست که هدف این حمله، بر نوع و شدت واکنش‌ها تأثیر چشمگیری خواهد داشت. حمله به داعش، اقدامی نیست که به راحتی محکوم شود. با این همه، پرتاب موشک در سطح منطقه‌ای، با وجود اعلام نگرانی‌های مکرر از برنامه موشکی ایران هم کاری نیست که در کمترین حالت معادلات منطقه‌ای را پیچیده‌تر نکند یا منطقه را ملتهب‌تر از آنچه هست نسازد.

گزارش معنادار گاردین از درود البعاج به سلیمانی
روزنامه گاردین در گزارشی درباره موفقیت‌های نیروهای مردمی عراق و سوریه مقابل داعش نوشت این نیروها تحت هدایت تهران هستند و پیروزی آنها نشان دهنده تقویت نفوذ ایران است.
روزنامه انگلیسی در آغاز گزارشی از تحولات میدانی در شهر تازه آزاد شده «البعاج» که ضمن آن با رهبر بسیج مردمی عراق (حشدالشعبی) مصاحبه کرد، نوشت: البعاج امروز بنیان طرح‌های ایران برای حفظ مسیر زمینی عراق- سوریه- لبنان را شکل می‌دهد؛ مسیری که پروکسی‌های ایران (نیروهای نیابتی) فتح کرده‌اند و نفوذ ایران را در منطقه تقویت می‌کند. در ورودی شهر به نشانه ادای احترام به سردار ایرانی قاسم سلیمانی نوشته شده است «از موصل تا البعاج، درود بر سلیمانی».
ژنرال سلیمانی در هدایت یگان‌های «جبهه بسیج مردمی» کمک کرده است.
در حالی که این نیروها از شهر البعاج به سمت مرز سوریه می‌روند، پرچم‌های زیادی متعلق به چندین یگان شیعه برافراشته شده است. ابومهدی المهندس رهبر مشترک جبهه بسیج مردمی در جاده ورودی شهر از نیروهای پیروز خود استقبال می‌کند.
این نیروها در هفته‌های اخیر نواحی جدیدی را از موصل تا مرزهای سوریه تحت نفوذ خود درآورده‌اند. المهندس در یک مصاحبه نادر در یک سالن اجتماعات گفت: این آخرین قلعه داعش در منطقه بود. اینجا گذرگاه تروریست‌ها از ترکیه به عراق از سال 2013 و 2014 تاکنون بوده است.
اینجا یک ناحیه راهبردی برای سرکردگان داعش است.
رهبران بسیج مردمی در اوایل ماه مه به اعضای ارشد خود گفتند که یک دالان زمینی در جنوب کوهستان سنجار ایجاد شده است که به ایران امکان می‌دهد یک خط تدارکاتی از طریق عراق و سوریه به سمت لبنان داشته باشد.
البعاج اولین توقفگاه مهم در این مسیر است. راه مذکور قرار است از دیرالزور و المیادین در سوریه عبور کند. هر دو شهر کماکان در کنترل داعش است.
از آن زمان تاکنون نیروهای تحت پشتیبانی ایران به فرماندهی سلیمانی در مناطق نزدیک به بزرگراه دمشق - بغداد گرد آمده‌اند.
این بزرگراه اهمیتی حیاتی دارد اما اعضای ارشد جبهه بسیج مردمی می‌گویند در شرایطی که فروپاشی داعش عرصه نبرد در حوالی مرزها را به سرعت تغییر می‌دهد این نیروها به دنبال دالانهای دیگری هم هستند.
آنان اکنون در پی جاده‌ای هستند که از دیرالزور و المیادین و پالمیرا عبور می‌کند و به سمت دمشق می‌رود.
حرکت نیروها در مناطق مرزی تبدیل به یک بازی نفسگیر میان بازیگران متعدد شده است.
شبه نظامیان تحت حمایت ایران از سمت غرب ارتش سوریه را به سمت عراق و همچنین از سوی دیگر شبه نظامیان عراقی را به سمت شرق هدایت می‌کنند.

جنگ پنهان اصلاح‌طلبان برای تعیین شهردار
یک روزنامه حامی دولت از جنگ اصلاح‌طلبان بر سر انتخاب شهردار تهران خبر داد.
روزنامه دنیای اقتصاد نوشت ترکیب جدید شورای شهر تهران در دوره پنجم که جلسات غیررسمی خود را در روزهای اخیر برگزار کرده در مراحل اولیه مهم‌ترین آزمون خود یعنی «انتخاب شهردار پایتخت» کارنامه قابل دفاعی نداشته است.
روز گذشته خبری منتشر شد که در جریان یکی از جلسات غیرعلنی شورای پنجم فرآیند انتخاب شهردار تصویب شده که بر مبنای آن مقرر شد هر عضو شورا سه نفر را به عنوان داوطلب برای شهرداری تهران معرفی و پیشنهاد  کند. از میان کاندیداها هر کسی که حداقل 5 رای کسب کند، وارد لیست اولیه کاندیداهای شهردار تهران خواهد شد.
اما چند روز پیش یک خبر قابل تامل از جلسات غیررسمی پارلمان پنجم منتشر شد که محتوای آن خبر منعکس‌کننده مناقشه پنهان در پارلمان محلی است و نشان می‌دهد مجموعه شورای پنجم بر سر اعلام پایبندی پارلمان پنجم به میثاق‌نامه قبل از انتخابات به نوعی رودربایستی برخورد کرده است.
در قالب این میثاق‌نامه اعضای لیست 21 نفره راه یافته به شورا قول داده بودند هر فردی که از این لیست با رای مردم انتخاب شود برای در اختیار گرفتن سمت در شهرداری یا دولت از شورا خارج نشود.
برخی اعضای شورای پنجم می‌گویند با وجود اینکه شایعاتی درخصوص شهردار شدن محسن هاشمی در فضای مجازی پیچیده است اما شهردارتهران از میان اعضای شورای شهر انتخاب نخواهد شد.

حادثه تروریستی تهران موجب اتحاد و نفوذ بیشتر ایران می‌شود
تحلیلگر و عضو اندیشکده چتم هاوس تاکید کرد که حادثه تروریستی اخیر در تهران سبب تقویت عزم ایران و نفوذ بیشتر در منطقه خواهد شد.
صنم وکیل در این یادداشت که در تارنمای چتم هاوس منتشر شد، نوشت: هفته گذشته داعش مسئولیت حمله تروریستی به پارلمان و حرم بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران را برعهده گرفت.
اما این حمله برای ایران و سیاست خارجی‌اش چه معنایی دارد؟ این حمله حمایت افکار عمومی نسبت به فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را افزایش می‌دهد، رهبری ایران همواره اعلام کرده که در خط مقدم جنگ جهانی علیه تروریسم است و درگیری‌های نظامی در جنگ داخلی سوریه و حمایت از پیکارجویان در عراق و یمن برای مقابله با داعش بوده است.
عضو اندیشکده چتم هاوس افزود: حملات یاد شده انگیزه مردم ایران برای دفاع از دخالت‌های منطقه‌ای و تقویت عملیات ضدداعش را افزایش خواهد داد. در نتیجه ایران به جای عقب‌نشینی فعالیت‌های خود را افزایش می‌دهد.
صنم وکیل در ادامه بیان داشت: ایران اکنون تلاش می‌کند تا شکاف میان کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس را بیشتر کند. وی افزود: بلافاصله پس از حمله تروریستی تهران، دولت ایران، با اشاره به  اظهارات اخیر ریاض علیه این کشور، عربستان را به همدستی با عوامل این حادثه متهم کرد.
ایران و عربستان مدت‌ها است بر سر گسترش نفوذشان در منطقه با یکدیگر جدال دارند.
این عضو اندیشکده چتم هاوس عنوان کرد: حادثه تروریستی تهران سبب نمی‌شود تا ایران موضع دفاعی به خود بگیرد،  ایران قادر است که از آن یک فرصت اتحاد بسازد.
این تحلیل‌گر در ادامه عنوان کرد: حمله تروریستی اخیر و تغییر موضع کاخ‌سفید علیه تهران سبب تقویت راهبرد آیت‌الله خامنه‌ای در حفظ استقلال سیاسی و اقتصادی دولت از دخالت‌های خارجی خواهد شد.
وی افزود: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اکنون دستور خواهد داشت تا ضمن تقویت امنیت مرزهای ایران، از دولت‌های هم پیمان و بازیگران غیردولتی حمایت کند. این اتفاق سبب همگرایی بیشتر در ایران خواهد شد.

تحسین فراگیر قدرت‌نمایی سپاه تحلیلگر بی‌بی‌سی را شاکی کرد
ضرب شست موشکی سپاه به داعش و مقهور شدن عناصر مخالف جمهوری اسلامی در مقابل این اقدام غیرتمندانه، تحلیلگر بی‌بی‌سی را شاکی کرد.
پس از حمله سپاه به مقر داعش در دیرالزور عناصر مخالف بسیاری، از سر هیجان یا تاکتیک و اجبار، زبان به تحسین گشودند. رضا حقیقت‌نژاد در واکنش به این وضعیت می‌نویسد: هر اقدامی برای نابودی داعش خوشحال‌کننده است، حالا هر کشوری که می‌خواهد انجامش بدهد٬ بدهد اما این خوشحالی دلیلی برای ایستادن سمت مهاجم به داعش است؟ ما می‌توانیم از نابودی داعش شاد باشیم و خوشحالی‌مان مقدمه برای حرف زدن درباره اهمیت و ضرورت پایان یافتن جنگ و اعمال فشار مدنی درباره حل مشکل سوریه باشد. وقتی وحید یامین‌پور می‌نویسد: «فاصله پشه‌های داعشی با مگس‌های اسرائیلی زیاد نیست» و مدافعان سپاه انگشت‌ اشاره سوی عربستان سعودی دراز می‌کنند، یعنی به حل مشکل سوریه فکر نمی‌کنند، به گستردن میدان آتش می‌اندیشند. گسترده شدن این آتش نیازمند خیلی چیزهاست، از جمله همراه و قانع کردن افکار عمومی. برای قانع کردن افکار عمومی شما چه چیزهایی باید بنویسید.
مثل آسیه باکری تاکید کنید: «نمایش قدرت نظامی ایران در منطقه‌ای که بوی جنگ می‌دهد، خوشحالم می‌کند»، مثل مسعود بهنود بگویید: «در این مرحله دنیا زبان غرور را بهتر می‌فهمد»، شبیه عطاء‌الله مهاجرانی بنویسید حمله موشکی «پیام روشن، مقتدرانه و به هنگام به همه» بود، عین علی علیزاده بگویید این حمله «مشروع و منطبق بر قوانین بین‌المللی است» و «پیروزی استراتژی کلان و آینده‌نگر» آیت‌الله خامنه‌ای بود و چون نفیسه کوهنورد توییت کنید آمریکا «مخالفان داعش» را می‌زند و ایران خود داعش را. سپاه دنبال گستراندن میدان جنگ به نیت کشتن «مگس‌های اسرائیلی» و «پشه‌های عربستانی» و فراهم کردن مقدمات ظهور است و شما با این نوشته‌هایتان: «مگس‌کش» جور می‌کنید.
بله! این نهایت کاری است که شما می‌کنید: تقویت ادبیات جنگ‌طلبانه و خوشگل‌سازی استدلال‌ها. آقایان مهاجرانی، بهنود، علیزاده و خانم‌ها باکری و کوهنورد، به برنامه «جهان‌آرا» از شبکه تلویزیونی افق خوش آمدید؛ مجری: وحید یامین‌پور، تهیه‌کننده: یک قرارگاهی از سپاه، میهمانان دیگر این برنامه: استاد نادر طالب‌زاده، سردار سعید قاسمی و حجت‌الاسلام پناهیان؛ میزگرد موشک، صلح و زندگی.

وزارتخانه‌های ناهماهنگ نمی‌توانستند مشکل اشتغال را حل کنند
یک روزنامه حامی دولت تصریح کرد ناهماهنگی دستگاه‌های دولتی موجب ناکارآمدی‌هایی شده و این روند باید در دولت جدید تغییر کند.
شرق می‌نویسد: دولت دوازدهم، مراقب سازگاری فکری دستگاه‌های اقتصادی باشد... مجموعه دستگاه‌های اقتصادی نمی‌توانند ناهماهنگ و ناسازگار عمل کنند. مثلا سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، حتی گاه وزارت صنعت و معدن، کشاورزی و نظایر اینها، مثل بازرگانی، کار و رفاه، باید سازماندهی شده برای رسیدن به اهدافی خاص عمل کنند. هنگام انتخاب مسئول برای این دستگاه‌ها، باید ابتدا دقت شود که افراد مورد نظر، اولا صاحب فکر نظام‌یافته باشند و درباره چگونگی سازوکار اقتصاد کشور از هر بابی سخن نگویند، بلکه از نگاه منسجم و به نتیجه رسیده در تعقل خویش وارد و خارج از بحث شوند. ثانیا آن نوع نگاه باید در دستگاه‌های مرتبط اقتصادی دیگر نیز منظور شود و دستگاه‌ها سازگار عمل کنند. مثلا اگر نگاه به بهبود اقتصاد، از طرف توجه به اجزای عرضه اقتصاد است، نه به سمت اجزای طرف تقاضا؛ آنگاه باید همه دستگاه‌های اقتصادی این‌گونه فکر و عمل کنند. در غیراین‌صورت سیاست‌های پولی بانک مرکزی، سیاست‌های مالی وزارت دارایی را خنثی خواهد کرد. همچنین راهبردی که سازمان برنامه متولی آن است، آسیب می‌بیند و اقتصاد کشور در زمان معین به اهدافش نخواهد رسید و هم‌افزایی پدید نمی‌آید، بلکه هم‌اندازی روی می‌دهد. مانند عدم مشارکت لازم دستگاه‌ها در تدوین برنامه پنج ساله ششم که وزارت اقتصاد و نیرو، بی‌اطلاع از برخی جداسازی‌ها و ادغام‌های منظور شده بودند؛ این ناهماهنگی میان نفت و نیرو از یک‌سو و میان صنعت و بازرگانی با دارایی از سوی دیگر در برنامه بود که چه بسا از بیرون آنها تعیین و تکلیف شده باشد. سازمان برنامه در دوره یازدهم با بیش از یک سال تاخیر راه‌اندازی شد و تا بازسازی شود (انتظار نوسازی بود، اما به نظر هنوز نشده است) عملا دو سال فرصت کار داشته است. با نگاه نتیجه‌گرایی می‌توان ادعا کرد وزارت اقتصاد و بانک مرکزی بیشتر به مهار تورم توجه داشتند تا به اشتغال‌زایی و رونق.
شرق می‌افزاید: دستگاه‌های اقتصادی در دولت دوازدهم، باید بیشتر توجه خود را معطوف به اشتغال‌زایی و رشد اشتغال بادوام کنند.
شورای عالی اقتصاد کشور باید از مجموعه اندیشه‌های هماهنگ شکل بگیرد و آن تفکر باید مسئولیت اثربخشی را بپذیرد. اگر این اندیشه در دوره زمانی معقول، ناموفق جلوه کرد، رئیس‌جمهور وقت و مجلس شورای اسلامی خواهند فهمید، تغییر اندیشه گره‌گشاست نه تغییر افراد فارغ از اندیشه‌ها و از اثر پی به موثر می‌برند.
نمی‌شود بازار کار را فارغ از بازار پول مدیریت یا بازار کالا را بدون توجه به بازار سرمایه سیاست‌گذاری کرد. اینها در داد و ستد هستند و عدم تعادل در یکی به دیگر بازارها سرایت خواهد کرد. حتی متولی حوزه اقتصاد بین‌المللی اعم از رایزن‌های اقتصادی در وزارت خارجه تا معاونت‌های امور بین‌الملل دیگر دستگاه‌های اقتصادی باید هماهنگ باشند تا به صورت نظام‌مند صنعت، کشاورزی و تجارت را با توجه به اشتغال، تورم، تراز پرداخت‌ها، جذب دانش فنی و... سامان‌دهی کنند.