kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۵۲۵۸
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۰
آغاز دوره سردی روابط بین‌ اسلام‌آباد و ریاض

آل‌سعود 100 تبعه پاکستان را اخراج کرد /اسلام‌آباد: در روابط با عربستان تجدیدنظر می‌کنیم

همزمان با آغاز سردی روابط اسلام آباد و ریاض و اخراج 100 تبعه پاکستانی توسط آل‌سعود، مشاور وزیر خارجه پاکستان اعلام کرد در روابط با عربستان تجدید نظر خواهد شد.

 سرویس خارجی-

آل‌سعود برای مشروعیت دادن به ائتلاف نمایشی ضد تروریسم خود با وعده و وعید توانست چهره محبوب پاکستانی‌ها یعنی ژنرال «راحیل شریف»، رئیس‌سابق ستاد ارتش پاکستان را متقاعد و به فرماندهی این ائتلاف نمایشی مجاب کند. اما گویا این ژنرال پاکستانی تنها پس از گذشت چند ماه متوجه اشتباه خود در مورد این ائتلاف شده و رسانه‌های پاکستانی خبر از «احتمال استعفای ژنرال راحیل شریف» داده‌اند. همزمان با گزارش‌های متعدد رسانه‌ها مبنی بر سرد شدن روابط اسلام‌آباد و ریاض سیل اخراج پاکستانی‌ها از عربستان نیز شدت گرفته است. «اکسپرس نیوز» در این مورد اعلام کرده: «100 پاکستانی از طریق پروازهای مختلف از عربستان اخراج شده و وارد خاک پاکستان شدند.» طبق اعلام رسانه‌های پاکستان، این افراد به بهانه‌های مختلفی از عربستان اخراج شده‌اند. «اکسپرس تریبون» در ادامه اعلام کرده که اسلام‌آباد پس از برگزاری نشست مشترک سران کشورهای اسلامی با ترامپ و مشاهده سیاست دوگانه آل‌سعود در مقابله با تروریست‌ها، قصد خروج از این ائتلاف و یا کمرنگ کردن نقش خود را دارد.
اولویت حفظ روابط با ایران است
در همین حال، کمیته امور خارجی مجلس سنای پاکستان با برگزاری «اجلاس ویژه» نوع روابط با ایران را بررسی و بر بهبود روابط با تهران تأکید کرد. «سرتاج‌عزیز» مشاور امور خارجی نخست وزیر پاکستان با شرکت در این اجلاس گفت: «تلاش دیپلماتیک برای حفظ و گسترش روابط دوستانه با ایران اولویت سیاست خارجی است که ادامه دارد.» عزیز تأکید کرد: «به هیچ عنوان نمی‌‌خواهیم ایران را از خود ناراضی کنیم و در نوع روابط با عربستان تجدید نظر خواهیم کرد.» در این اجلاس اعضای مجلس سنا از رفتار ناشایست با نواز شریف نخست وزیر پاکستان در نشست ریاض هم ابراز نارضایتی کردند و خواهان تجدید نظر در زمینه پیوستن به ائتلاف نظامی عربستان شدند. بعد از برگزاری نشست ریاض که در آن ایران به حمایت از تروریسم متهم شده بود پاکستان تصمیم گرفت از ائتلاف نظامی خودساخته عربستان کناره‌‌گیری و خطوط قرمز خود در این زمینه را مشخص کند.
علاوه بر پاکستان، قطر نیز در یک هفته گذشته با عربستان وارد تنش جدی شده است. کارشناسان جهان عرب اختلاف دوحه و ریاض را مقدمه‌ای برای فروپاشی شورای همکاری خلیج فارس می‌دانند. حمایت امیر قطر از ایران و حزب‌الله عامل اصلی این اختلافات عنوان شده است.